Det är säkert mastit. Det brukar väl så vitt jag förstår nästan alltid slå ut den spene det angriper. Hon kan ju haft mastit i fjol. Men det är som sagt inte säkert att ni behöver ge upp tackan.
Gamla Bella, 11, finull, hemma, var farligt nära slakt i fjol. Innan dess hade hon gett liv till mer än 20 lamm.
Hon har haft mastit i en spene. Det strulade förra året, mjölken räckte inte. Jag gillar den gamla tackan skarpt och känslor gick före förnuft och jag sköt och sköt på slakten. Rätt var det var var hon dräktig igen. I slutet december fick hon två fina lamm. De växer mycket bra och är minst lika stora som övriga lamm i gruppen. Är bara tackan i god form och fodret bra verkar det komma mjölk så det räcker i en spene.
Det bör tilläggas att bella är ett mycket bra moderdjur och nedärver den egenskapen nästan alltid. Hon har klarat som mest fem lamm (hon adopterade ett när hon redan hade fyra). Hon är dessutom lite av mentor i gruppen. Men någonstans måste väl till och med en blödig skäl som jag ta ta mitt förnuft till fånga och låta henne gå ur tiden.