Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ett juver  (läst 2857 gånger)

fungilla

ett juver
« skrivet: 21 feb-09 kl 13:48 »
Hej
Har en tacka med tvillingar men bara mjölk i en juver. Har masserat efter alla konstens regler men inget verkar få det att släppa. Kan en tacka föda upp två lamm med bara en juver? Är det dumt att ge lammnäring i flaska ifall de slutar dia helt. Tacksam för svar..
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

signe

SV: ett juver
« Svar #1 skrivet: 21 feb-09 kl 13:58 »
Verkar det finnas mjölk även på den sidan? Ibland har det hänt att jag fått mjölka ur för att få bort "proppen" och det kan ta en stund innan den lossnar. Om det är "tomt" så är det ju inget att göra. Troligen klarar sig lammen på att dela men om ett lamm får mycket mindre så kan du ge den tillägg en gång om dagen.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 21 feb-09 kl 14:49 »
Min ena get fick tre killingar och bara den ena sidan av juvret fungerade. Jag vägde de små för att hålla koll på att de växte. Inga problem!

Är juvret hårt? Är det varmt? Är det tomt? Ge inte upp för då är det kört för alltid (eller?).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-09 kl 15:04 »
Men en Get mjölkar mycket mycket mer än en tacka,
så att inte stödmata lammen när tackan är enspent är inte att rekomendera.

Lammen växer dåligt och kommer dessutom att dra o slita i den enda fungerande spenen
med risk att tackan för inflamation i den sidan också.

Lammen kommer att dia på tackan även om du stödmatar dom.
Mjölk e gott   ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-09 kl 15:59 »
Proppen kan sitta högre upp än i spenen och då kan endast en veterinär få loss den.
När det gått 4-5 dagar så är det rätt kört att få igång mjölken. Dessutom har lammen lärt sig att dia på andra sidan/präglats på "sin" sida så att säga.

Om en juverhalva inte funkar så kompenserar den andra halvan till viss del. Du borde få upp till 75 % av mjölken... Det kan gå bra att inte stödmata om det är en tacka som är åldersmässigt i högproduktion, dvs ca 3-7 är gammal.  Men det är definitivt säkrast att göra det tills lammen  har vuxit till ca 15 kg. Sen kan de tillgodogöra sig grovfodret så pass att de klarar sig bättre.
Du kan också ha en lammkammare till lammen med lammfor som stöd.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 21 feb-09 kl 18:03 »
Om sidan är totalt tom, så kan det ju vara en gammal mastit, det ser du. Som sagt det brukar gå bra om hon är lite äldre. vi har också haft tackor med "tomma" juverhalvor och det har fungerat. Inte så roligt kanske men de verkar kompensera med mer mjölk. Är det stort så är det besvärligare. Stopp av ngn. gammal skada eller en jädrans hård propp. Försök att mjölka ur .Man kanske får vara rätt "tuff" men det lönar sig.

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 21:27 »
Som sagt, låter som gammal mastit. Det är inte helt ovanligt att halva juvret förstörs då.
Om du klämmer på spenen så kanske du kan känna som en hårdare sträng i mitten - det är typiskt för en utläkt mastit. Ett annat tecken är att juverhalvan känns som en diskus, som en platt rund lite bred skiva. Eller att det är knölar i juvret.

Om det är det så kommer det inte bli bättre utan ofta tar man bort en sådan tacka efter lamningen. Nu när hon har två lamm på en sida så blir ju påfrestningen större och risken är att det blossar upp en mastit även där så håll noga koll på juvret och om lammen ser ut som om de är mätta, annars stödfodra  :)

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 16:32 »
Det är säkert mastit. Det brukar väl så vitt jag förstår nästan alltid slå ut den spene det angriper. Hon kan ju haft mastit i fjol. Men det är som sagt inte säkert att ni behöver ge upp tackan.

Gamla Bella, 11, finull,  hemma, var farligt nära slakt i fjol. Innan dess hade hon gett liv till mer än 20 lamm.

Hon har haft mastit i en spene. Det strulade förra året, mjölken räckte inte. Jag gillar den gamla tackan skarpt och känslor gick före förnuft och jag sköt och sköt på slakten. Rätt var det var var hon dräktig igen. I slutet december fick hon två fina lamm. De växer mycket bra och är minst lika stora som övriga lamm i gruppen. Är bara tackan i god form och fodret bra verkar det komma mjölk så det räcker i en spene.

Det bör tilläggas att bella är ett mycket bra moderdjur och nedärver den egenskapen nästan alltid. Hon har klarat som mest fem lamm (hon adopterade ett när hon redan hade fyra). Hon är dessutom lite av mentor i gruppen. Men någonstans måste väl till och med en blödig skäl som jag ta ta mitt förnuft till fånga och låta henne gå ur tiden.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

fungilla

« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 21:46 »
Det är nog mastit hon har. Stöd fodrar men den ena lammungen får jag tvinga i lammnäring, trots att hon ser mager ut verkar hon inte hungrig.
Skönt att höra att det finns fler blödiga därute ;D någon som är intresserad av ettårslamm som skulle bli slaktlamm, kom på att de gör sig bättre som avelsbaggar.
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser