Fantastiskt vackra kläder. Jag är verkligen imponerad över hantverket. När man själv syr lite fattar man verkligen hur mycket jobb som ligger bakom. Själv är jag nöjd när jag snott ihop en förklädesklänning åt min ettåriga prinsessa.
Jag var ju på kurs igår. Mycket inspirerande. Och det blir nog inte så krångligt. Undersärk som snörs i halsringning och i ärmslut. Den modellen var visst ungefär samma som till medeltidskläder. Sen ett litet liv ovanpå i ulltyg utan knäppning, knäpps med brosch. En lång kjol, ankellång. Den ska veckas mest baktill men även lite fram och förses med slitfåll nertill. Sist ett midjeförkläde i lin eller bomull. Eventuellt en jacka i ull, eller en ullsjal som viks på längden och inte som trekant. Huvudduk på huvudet och näbbskor på fötterna.
Man kan titta en hel del på folkdräkterna och i stort utgå från de mönstret men till vardags gäller väl lite mindre utsmyckning. Och ofta är folkdräktens kjol kort men ankellång är mer tidstypiskt.
Jag hoppas kunna lägga ut bilder på min skapelse framöver. Den 29 har vi nästa träff och ska då göra mönster. Till dess ska jag försöka hitta tyger.
Observera att jag är en glad amatör. Har egentligen ingen koll.