Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläder från 1800-talet sökes  (läst 20700 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
kläder från 1800-talet sökes
« skrivet: 20 feb-09 kl 23:14 »
Skulle vilja ha tips på varm man kan köpa kläder som liknar de som fanns förr. Jag vet inte riktigt heller vad det ska vara för kläder.  ???
Det jag söker är till mig alltså kvinnliga kläder . Kanske någon klänning och förkläde???

Min man ska också ha någonting och en liten flicka och pojke ska också ha.
Jag vill inte att vi ska se fattiga ut så det ska vara enkelt.

Har letat på tradera och lite överallt men jag hittar faktiskt inget.  Det behöver inte vara specifikt 1800 tal utan mer gamaldagsa kläder!

TIPS motagets tacksamt!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: kläder från 1800-talet sökes
« Svar #1 skrivet: 21 feb-09 kl 10:31 »
Hos Mormors Mamelucker kan man hyra gamla kläder. Tidigare gick de att köpa, men inte nu längre (tror jag). Kontakta dem och hör var du kan köpa om du inte vill hyra!

http://www.spikenikistan.com/mormors_mamelucker/Default.htm

Hur gamla är barnen? Vilken storlek har ni vuxna? Vad ska ni ha dem till och när? Är ju auktions och loppisfreak så det dyker upp lite kläder då och då (har faktiskt lite själv).
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 10:33 av Exotica »
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Kanel

« Svar #2 skrivet: 21 feb-09 kl 10:51 »
Jag letar också efter 1800-tals kläder. Verkar helt hopplöst, tänkte försöka hitta någon som kan sy upp åt mig istället. Men det kostar ju förstås en del.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 21 feb-09 kl 10:57 »
Jag letar också efter 1800-tals kläder. Verkar helt hopplöst, tänkte försöka hitta någon som kan sy upp åt mig istället. Men det kostar ju förstås en del.

Finkläder? Arbetskläder?

rosenhäll

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 feb-09 kl 17:44 »
Om ni kan tänka er att beställa från utlandet kommer här lite tips...har dock ingen egen erfarenhet av dessa internetbutiker.

www.riverjunction.com

www.sutlers.co.uk

www.vintageshirt.co.uk

www.wwmerc.com

Jag hittade länkarna på www.ungfarbror.blogspot.com/ , en kille med egen stil som bl a tillverkar sina egna hattar!
Söker också äldre kläder, begagnat eller nytillverkat, ffa som ett alternativ till dagens mode...Detta kan bli en intressant tråd!

Daniel

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 feb-09 kl 19:40 »
tack för tipsen!
jag letar efter kläder för vi ska klä ut oss så de är väll lite mervardagskläder vi vill ha.
Jag har letat på sekondhans ,tradera osv men jag hittar ingen för rimliga priser....

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 20:20 »

Kanel

« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 20:38 »
Finkläder? Arbetskläder?

Både och! Och jag vill inte hyra..  :)

Guinness

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 21:42 »
Fristads gör en randig kraglös skjorta (vit/blå) som är väldigt snygg,jag har den när jag jobbar :D
Om nån ser dig i den och inte tänker på Emil i Lönneberga har de en sorglig barndom bakom sig.

EDIT: hittade en bild på den med. http://www.fristads.se/images/products/FRISTADS/large/VL-431,34.jpg
Personligen har jag sprättat bort det lilla fula märket.
Tänk er den där med en storväst i skinn :D
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 21:45 av Guinness »
Själv är bäste dräng!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-09 kl 23:39 »
Fristads gör en randig kraglös skjorta (vit/blå) som är väldigt snygg,jag har den när jag jobbar :D
Om nån ser dig i den och inte tänker på Emil i Lönneberga har de en sorglig barndom bakom sig.

EDIT: hittade en bild på den med. http://www.fristads.se/images/products/FRISTADS/large/VL-431,34.jpg
Personligen har jag sprättat bort det lilla fula märket.
Tänk er den där med en storväst i skinn :D

Du precis den skjortan har jag också tänkt på ! Och alla astrid filmerna är min insperation!!! Vill att barnen ska se ut som mini emil och ida!

Men vad ska han ha för byxor till den skjortan? .......   

Och jag vill heller inte hyra utan köpa. Och tyvärr så har inte vi någon teater alls på nära hålla mitt ute i buchen där jag bor!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 feb-09 kl 23:43 »
Syr du själv, eller känner någon som gör det? Låna ett par böcker om dräkthistoria på bibblan och bestäm er för vilken tid ni vill efterlikna. Sedan finns det "historiska" mönster att köpa och sy efter.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 23:47 »
Syr du själv, eller känner någon som gör det? Låna ett par böcker om dräkthistoria på bibblan och bestäm er för vilken tid ni vill efterlikna. Sedan finns det "historiska" mönster att köpa och sy efter.

Ja bara det inte blir för dyrt...?....      Har faktiskt ingen aning om vem jag ska fråga

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 22 feb-09 kl 00:05 »
Vill att barnen ska se ut som mini emil och ida!

Själv gillar jag Noa Noas kläder som många gånger påminner om Madicken o co. Inte speciellt billiga, men deras rea brukar vara superbra!

http://www.noa-noa.dk/main.aspx?language=en&openmode=brand

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 22 feb-09 kl 07:57 »

Ja bara det inte blir för dyrt...?....      Har faktiskt ingen aning om vem jag ska fråga

syr man själv behöver det inte kosta många kronor, gamla linnedukar från secondhand blir förnämliga kläder.
Live simply......so that others may simply live.

Guinness

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 22 feb-09 kl 11:44 »

Du precis den skjortan har jag också tänkt på ! Och alla astrid filmerna är min insperation!!! Vill att barnen ska se ut som mini emil och ida!

Men vad ska han ha för byxor till den skjortan? .......   

Mörka byxor med hög midja. Bruna,svarta,mörkgråa etc.
Grova kängor eller om man ska arbeta i sogen/på åkern,stövlar/höga kängor.
Själv är bäste dräng!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 14:45 »

Hade du bott i Ö-götland hade jag gärna hjälpt till, men det kanske finns någon gymnasieskola med textillinje där du kan fråga?

Om barnen ska ha Ida/Emil kläder så har du ju funnit er period och stil - lantliga kläder ca 1900. Emils mamma har väl höghalsade blusar, långa kjolar och oftast förkläde? Det som brukar vara svårast att hitta (och dyrast) är ofta skodon.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 24 feb-09 kl 00:27 »
Hade du bott i Ö-götland hade jag gärna hjälpt till, men det kanske finns någon gymnasieskola med textillinje där du kan fråga?

Om barnen ska ha Ida/Emil kläder så har du ju funnit er period och stil - lantliga kläder ca 1900. Emils mamma har väl höghalsade blusar, långa kjolar och oftast förkläde? Det som brukar vara svårast att hitta (och dyrast) är ofta skodon.

När det gäller barnen så kan de ha trätofflor! (Om det inte är mitt i vintern förstås.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-09 kl 01:03 »
När det gäller barnen så kan de ha trätofflor! (Om det inte är mitt i vintern förstås.)

I Emilfilmerna har de väl något som ser ut som en blandning mellan dagens träskor och holländska klompar? Alltså träskor med hälkappa. Till fint och om vintern är det väl snörkängor som gäller.

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 24 feb-09 kl 11:33 »
Vi föräldrar hade förr väldigt mycket barnkläder i Emil- och Idastilen. Nu har jag tyvärr slängt alla mina urrivna symönster för barnen är för stora. Kolla med tidningen om de har något kvar.

annan

« Svar #19 skrivet: 24 feb-09 kl 12:27 »
Om du kan tänka dig att sy själv så tror jag du hittar det du söker i boken "Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr"  av Anita Gunnars. ICA bokförlag 1976.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser