Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggläggning  (läst 1333 gånger)

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
Äggläggning
« skrivet: 17 feb-09 kl 11:17 »
När börjar hönsen lägga ägg egentligen?
Jag har  småhöns (blandras med antwerpen osv) som föddes i juni i somras. Ännu har jag inte sett ett enda ägg,
men det är vargavinter här om det spelar in?

Sano

• Bohuslän
SV: Äggläggning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 11:20 »
Våra åsbohöns har inte heller börjat värpa för året. De går inne utan extra ljus, antar att det beror på det. De slutade värpa efter ett rävangrepp i somras och har som sagt inte börjat än...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 13:01 »
Mina som kläcktes i slutet av april förra året började värpa från sista veckan i augusti och framåt, den sista kom nog igång i slutet på november.

De som började värpa tidigast (blomme och leghorn) tog ett litet uppehåll november och december, bara en blomma som höll igång, men nu verkar de vara på g igen, trots att vi har tio grader kallt dagarna i ända... Jag tror det har med mer och ljusare dagsljus att göra kankse? Och de har lampa mellan sex och tio på förmiddagen. MEn det har de haft sen i oktober november någon gång.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 13:09 »
Får inte ett enda ägg från mina höns ännu men så har dom inget ljus tänt heller, dom ska ju ha semester dom oxå .
Sen misstänker jag att några av dom inte lägger ägg mer heller  :-\,men jag vet inte direkt vilken/vilka de är.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 13:15 »
Mina leghorn-brahma samt isbar-lohman som kläcktes i mitten av augusti började värpa för några veckor sedan. De värper just nu varje dag.

Har ljus i hönshuset 12 timmar(men det har jag året runt), värmelampa/frostvakt och så får de gå ut i rastgården hur de vill.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 13:36 »
Okay, tack för svaren! Jag har inget lyse på nu då vi måste dra om strömmen..

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 14:02 »
Jag har fått första ägget av Åsbohönsen i dag eller kanske i går. Kollade inte redet. Dom har gått inne de här dagarna då det är snö ute men jag har öppnat så solen lyser in i hönsvagnen på dagen. Ingen värme på och något kallt därinne. Ägget hade frusit men hönsen är pigga o kry. Hoppas dom kommer igång alla 4.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bokohammare, Marvindug

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser