Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggläggning  (läst 1332 gånger)

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
Äggläggning
« skrivet: 17 feb-09 kl 11:17 »
När börjar hönsen lägga ägg egentligen?
Jag har  småhöns (blandras med antwerpen osv) som föddes i juni i somras. Ännu har jag inte sett ett enda ägg,
men det är vargavinter här om det spelar in?

Sano

• Bohuslän
SV: Äggläggning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 11:20 »
Våra åsbohöns har inte heller börjat värpa för året. De går inne utan extra ljus, antar att det beror på det. De slutade värpa efter ett rävangrepp i somras och har som sagt inte börjat än...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 13:01 »
Mina som kläcktes i slutet av april förra året började värpa från sista veckan i augusti och framåt, den sista kom nog igång i slutet på november.

De som började värpa tidigast (blomme och leghorn) tog ett litet uppehåll november och december, bara en blomma som höll igång, men nu verkar de vara på g igen, trots att vi har tio grader kallt dagarna i ända... Jag tror det har med mer och ljusare dagsljus att göra kankse? Och de har lampa mellan sex och tio på förmiddagen. MEn det har de haft sen i oktober november någon gång.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 13:09 »
Får inte ett enda ägg från mina höns ännu men så har dom inget ljus tänt heller, dom ska ju ha semester dom oxå .
Sen misstänker jag att några av dom inte lägger ägg mer heller  :-\,men jag vet inte direkt vilken/vilka de är.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 13:15 »
Mina leghorn-brahma samt isbar-lohman som kläcktes i mitten av augusti började värpa för några veckor sedan. De värper just nu varje dag.

Har ljus i hönshuset 12 timmar(men det har jag året runt), värmelampa/frostvakt och så får de gå ut i rastgården hur de vill.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 13:36 »
Okay, tack för svaren! Jag har inget lyse på nu då vi måste dra om strömmen..

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 14:02 »
Jag har fått första ägget av Åsbohönsen i dag eller kanske i går. Kollade inte redet. Dom har gått inne de här dagarna då det är snö ute men jag har öppnat så solen lyser in i hönsvagnen på dagen. Ingen värme på och något kallt därinne. Ägget hade frusit men hönsen är pigga o kry. Hoppas dom kommer igång alla 4.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 4 användare
torbjorn, kretslopp, Bokohammare, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser