Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokt ris  (läst 8987 gånger)

Pelleman

Kokt ris
« skrivet: 16 feb-09 kl 14:46 »
                                                                         Hej på er!
Har fått en massa kokt ris över.
Frågan är... är det ok mat för hönsen eller är det bara "bukfylla"?
Dom får naturligtvis hönsfoder också.
Dom är riktiga "matvrak" och blir helt tokiga när  käket är på gång! ;D

Ha det bra i kylan!
                                                              Pelleman

Therese K

• Skåne
SV: Kokt ris
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 14:58 »
Hej! ja man kan ge hönes ris men inte för mycket!! Har läst att för mycket och för ofta så fastnar det i krävan :-\ Du kan kanske blanda ut det med något? Fil kanske?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 20:02 »
Vårt ris är oftast polerat och har mycket lågt näringsinnehåll (i stort sett bara stärkelse). Hönsen har framför allt behov av högvärdigt protein som vi sällan kan erbjuda i den här typen av "hushållsrester".

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 20:28 »
Det är fullt okey att ge ris.
Det är nog bara en skröna att det skulle fastna i krävan.
Bättre att ge hönsa än att kasta bort.
Hedemorahöns

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 20:50 »
Jag ger mina både ris o pasta som "blivit " över o hittills efter ca 8 mån mår dom ok men givetvis får dom pullfor vid sidan av allt som "blir" över  ;D
Nybliven gårdsägare

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 21 feb-09 kl 12:38 »
Jag har hört att hönsen blir dåliga i magen av för mycket ris, ger mina ris, men inte för mycket.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 17:52 »
Jag har hört att hönsen blir dåliga i magen av för mycket ris, ger mina ris, men inte för mycket.
Hur mycket är för mycket?  ;)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 17:53 »
mnja, det får man nog testa sig fram till...eller att man inte bara ger ris utan blandar...så gör iaf jag.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 20:43 »
Ris är mycket bra att ge höns annat är skröna. Det är dock främst kolhydrater, så balanseras den med protein är det inget fel att servera ris.

Det finns milliarder höns i denna värld som får ris som foder, och är de ute på sommaren hittar de en hel del proteinfoder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 09:47 »
Bra ställe att faktiskt få fakta är "Miljömat" (http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=6_220). Där kan man både få näringsinnehållet samt följande tänkvärda fakta:

Ris är långväga importerat från andra världsdelar och risodlingarna ger utsläpp av växthusgasen metan, varför ris kan betraktas som miljömässig "sällan-mat". Mer närproducerade ekologiska alternativ är tex. potatis, matvete, korngryn eller pasta. De gånger du ändå använder ris, välj helst KRAV-märkt.

De polerade/klibbiga rissorterna ger inte mycket vitaminer, mineraler och kostfiber. Fullkornsris, råris eller parboiled ris är bättre alternativ ur näringssynpunkt.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 16:52 »
Bra ställe att faktiskt få fakta är "Miljömat" (http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=6_220). Där kan man både få näringsinnehållet samt följande tänkvärda fakta:

Ris är långväga importerat från andra världsdelar och risodlingarna ger utsläpp av växthusgasen metan, varför ris kan betraktas som miljömässig "sällan-mat". Mer närproducerade ekologiska alternativ är tex. potatis, matvete, korngryn eller pasta. De gånger du ändå använder ris, välj helst KRAV-märkt.

De polerade/klibbiga rissorterna ger inte mycket vitaminer, mineraler och kostfiber. Fullkornsris, råris eller parboiled ris är bättre alternativ ur näringssynpunkt.

Elementert Mr  Watsson!

Vi pratar om att använda överbliven mat, som det finns mycket att få från t.ex. en kinarestaurang.   Man sätter nämnligen ut en skål ris till varje mål man   serverar, som sällan ätes  upp. Detta kan gå i komposten, men oxå ges till höns.

Ris som finns inom någon kilometer, och råkar inte bli uppäten, ska man se till att den blir.

Ris som hönsmat är bra kolhydrat. som de såväl behöver och uppskattar.
Mina silkes speciellt, de är ju ursprungligen  från riskultur  :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser