Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaskmata killing  (läst 7681 gånger)

Tuve

• Skåne
Flaskmata killing
« skrivet: 15 feb-09 kl 10:29 »
Nu sitter jag med en liten svag bockkilling i famnen. Han och hans tvillingsyster föddes igår morse. När vi kom ut vid 10-tiden var de nästan torra. Systern stod upp, och bräkte som en liten get. Brorsan låg ner, och han skriker, mer än han bräker. Jag hjälpte honom fram till spenarna, mjölkade fram några droppar, och lyckades få honom att suga lite på spenen, i stället för på mammas ragg. Han kunde stå upp själv då. De fick en grislampa att värma sig under. Några timmar senare försökte jag få honom till spenen igen, men han orkade inte, huttrade, och orkade inte stå.

Jag slet i 1½ timme med att för att försöka mjölka hans mor. Hon är mycket svårmjölkad, och jag fick ur ca 20 ml! Vi tog in killingen och fick i honom det lilla, och värmde honom i famnen.
Efter ett tag kom min granne, som är veterinär. Inte heller hon kunde mjölka geten, men hon hade med sig mjölkersättning för lamm. Han bodde inne i natt, på badrummets golvvärme. Fick 10 ml ersättning med några timmars mellanrum. I morse kunde han resa sig själv, och suttade på elementet.

Klockan 7 i morse tog jag ut honom till getterna, med en liten tröja på sig. Höll honom vid spenen. Modern står inte still, så han klarar inte att dia utan hjälp. Nu har han åkt in och ut några gånger, in och värmer sig, och får ersättning, ut och träffar getter och hjälp att dia.

Nån som har goda råd?

Sussilo

• Gäst
SV: Flaskmata killing
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 11:15 »
Utan mammans råmjölk får han en dålig start i livet. Bind upp geten vid någon spjäla eller likn. i ett hörn, så hon inte kan springa undan. Ha en medhjälpare som håller fast geten så du kan hjälpa killingen till en spene. Här är det inte läge att ha med sig ev. småbarn ut i lagår´n. Ett lugnt, lågmält och bestämt arbetssätt.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 14:42 »
Jo, så gör jag typ varannan timme. Men om jag lämnar honom där ute händer inget mer än att han blir nerkyld.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 14:54 »
Du gör ett bra jobb! Blir han nerkyld blir han ännu svagare. Får han i sig mammans mjölk?

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 16:58 »
Jag har svårt att bedöma hur mycket han får i sig när han diar. Jag har lyckats några gånger att hålla honom till spenen ett par minuter, och känner att han suger. Sen har jag testat igen efter 5-10 minuter, då har han varit passiv. ??? Mätt? Av 10 ml lammnäring tycks han inte proppmätt, men en veterinär har rått oss att inte ge mer åt gången.

Vi har upptäckt att mammans 6 månader gamla sommarkilling troligen har tagit en massa av råmjölken! Så nu har vi snabbinrett en annan box, så hon inte går med mamman längre.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 17:21 »
Om han diar och sedan tappar intresset får han antagligen i sig det han klarar av just då. Nyfödda killingars magar klarar bara små mängder åt gången, de diar lite och ofta. När du tycker att hans läge är bättre/stabilt, se till att han är lite hungrig när du bär ut honom till geten. Det är en naturlig drivkraft. Här lite info om hur mycket flaskkillingar ska ha enl Fias Co Farm:

Colostrum=råmjölk
Day one- 6 oz. (per feeding) colostrum, every 4 hours.
Day two- 8 oz. (per feeding) colostrum/whole milk, 4 times a day
Day three- 10 oz. (per feeding) colostrum/whole milk, 4 times a day
Day four- 10-12 oz. (per feeding) colostrum/whole milk, 4 times a day.
For the next week- 10-12 oz. (per feeding) 4 times a day.
For the next 2 months- 10-12 oz. (per feeding) 3 times a day.
For the next 1 month- 10-12 oz. (per feeding) 2 times a day.
10-12 oz. (per feeding) once a day for two weeks.
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 20:13 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 20:58 »
6 fluid  us ounces är 0.177441 liter. Alltså knappt 2 dl. Så mkt. har ingen killing jag har flaskat orkat få i sig första dagarna. Så forsätt bara att ge den så mkt. den vill ha. Men sätt den på mammatutten först. Och sen...stödmata.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 21:10 »
Ja, det måste vara "mammutkillingar" som kan få i sig sådana mängder. Borde väl snarast framkalla floppy kids! Jag tror du grejar situationen Tuve.

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 07:49 »
Tyvärr inte. Killingen överlevde två dygn. Dog stilla i morse, efter att han fått frukost. :'( Vi gjorde allt vi kunde.

Sambon berättade nu att veterinärgrannen sagt att hon inte trodde han hade mycket chans. Det berättade de inte för mig...
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 08:22 av Tuve »

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 08:16 »
Mycket tråkigt, men det är inte alltid det går vägen och du har gjort allt som kunde göras. Gläd er åt den lilla getkillingen som lever!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 12:39 »
Hänt mig med. Man gör vad man kan och hoppas. Kanske är det naturens sätt att tala om att något var fel. Något som ingen rår över. Det du har kvar nu, är kunskapen till nästa gång. Det finns en nytta med allt. Även ett litet släckt liv.

/BB
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 13:16 av Gruff »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 17 feb-09 kl 00:50 »
 :'(  Så tråkigt, Tuve!  Sent omsider hann (orkade) jag läsa Din tråd.  Läste allt i ett svep, och fick bilden av en killing som var svag vid födseln, antagligen fått mindre näring än syrran hela fostertiden, och sen aldrig fick tillräckligt med energi för att klara överlevnaden.  Mamman satsade på den starka killingen, såna getter hade jag också ett par stycken.  Jag kallade dem nazister!  Enda chansen om Du råkar ut för liknande igen är att spara på killingens energi så mycket det går.  Råmjölk brukade jag dra ur direkt i en (stor) spruta-utan-spets, och droppa in i killingens mun.  Om geten ändå inte är intresserad, kan man lika bra ha småttet inne tills den börjar skutta runt.  Vira in i handdukar och lägga i underugnen (ved- eller elspis, inte mikro!!!) tills den börjar kava runt tillräckligt för att kunna trilla ut.  Då är den varm nog.

En killing som jag värmde upp på detta sätt hade dock en mor som brydde sig.  Så ofta jag orkade, bar jag ut den lille så den kunde få kontakt med modern.  Varje gång sa hon ungefär:  "Åååh, kommer du med den där underbara saken igen!  Låt mig nosa, slicka, mhmhmh-a!"  Då finns det hopp.  Nu får Du glädja Dig åt att det finns en frisk flicka i lagårn, och satsa på henne!  Och på att tämja mamman, så där kan Du ju inte ha det om Du ska mjölka!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 08:23 »
Jag skulle inte gå så långt som att kalla Nora (mamman) för nazist. Nu måste jag försvaramin kära get.  ;) Hon har haft tre dräktigheter på raken utan paus, killat prematurt, och kämpar fortfarande med att få ut efterbörden. Hon slickade också den svage, men hjälpte inte till värst att få honom till spenen.

Jag hade inte tänkt mjölka henne, utan den äldre geten, som förra ägaren sa var lättmjölkad. Nora är nämligen inte otam, det är inte det som är problemet, hon är den tamaste, faktiskt. Men hennes spenar är pyttesmå (fast hon är 5 år), och hålen som mjölken kommer ur sprutar i sidled, inte ner, så det var grymt svårt att rikta det ner i kärlet. Och så står hon inte still, men det hade inte jag heller gjort om jag hade försökt krysta ut en efterbörd!

Nu hoppas jag att det snart kommer lekkompisar till lilla Runa. Hon är frisk och fin. Men du har helt rätt, lillebror Valentin hade inte fått tillräckligt i livmodern heller, säkert. Han var stor, men tunn. Saknade brunt fett, sa veterinären, vad nu det betyder.

Några lärdomar av det hela: Kanske börja styra parningen, så den kommer senare på våren; Reagera tidigare och ta in en svag killing snabbt; Råmjölk så fort jag kan; inte ha halvstora storasyskon i samma box, som snor råmjölken. Och veterinären tipsade om att man kan lägga lite druvsocker under tungan, för att få igång en trött killing, så det, och lammnäring, ska jag ha hemma.

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 13:00 »
När den andra geten killat och killingarna fått sitt första mål, skulle jag mjölka ur en del råmjölk och frysa in till kommande behov. Jag skulle också planera en senare killningstid nästa år. Se mitt inlägg på tråden "Fördelar med killingar viss tid på året."

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 13:24 »

Å, nazist kallade jag bara den get som inte gav en svag killing någon vård ALLS!

Den sortens spene har jag också haft.  Ja, alltså, några av mina getter råkade ut.  :D  Om det tar emot så att mjölken sprutar åt olika håll, brukar det göra ont också, då är det inte lätt att stå still.  Det Du kan göra för att hjälpa henne att stå still är att distrahera henne med godis, gärna havre eller sånt som Du lägger OVANPÅ en tuss hö i en plastbalja, ty då silar kornen ner mellan stråna och Nora måste koncentrera sig på att hitta dem.  Då blockeras en del av smärtförnimmelsen.  Runa placerar Du så Nora känner hennes lukt hela tiden Du mjölkar.  Så lär sig Runa att havre och hö är intressant, det hjälper henne igång.  Ju förr hon får i sig lite hö desto bättre för hennes våm.  Sen drar livmodern ihop sig när man mjölkar, och det ökar förstås smärtan just då, men hjälper ändå Nora att bli av med den.  Om Du dessutom tar Dig tid att massera juvret innan Du börjar, så frisätts mera oxytocin och endorfiner i Noras blod.  Det är också smärtstillande.  Givetvis tar Du försiktiga tag när Du mjölkar; om spenkanalen är trång behöver den inte bli svullen dessutom!  ;)

Förslagsvis håller Du spenen mellan tummen och pekfingret med ena handen och skålen med den andra, pressa den upp mot juver och mjölkande hand, så kommer nog åtminstone en del av mjölken i skålen.  Det är viktigt att Du tömmer juvret någon eller några gånger, utan att irritera vävnaden, för att förebygga juverinflammation.  När Runa växer till sig tar hon över jobbet, Du behövs bara i början.

Brunt fett använder vi människor som isolering mot kyla.  Det är säkert likadant med killingar.

Druvsocker är nog bra, men riktigt livselixir (råmjölk) är bättre.  Viktigt också att den lille inte förlorar värme.  Det lilla han får i sig behöver han till annat än ren uppvärmning av den lilla kroppen.

Styra parningen, god idé.  Lycka till!  :P  (Jag lyckades en enda gång under 35 år.  Då stack 5 bockar på långpromenad, och rapporterades ha tillfrågat flera grupper tackor om intresse förelåg för deras tjänster. ;D )  Något Du kan göra genast är att ta vanan att dagligen känna på alla juver, så Du hittar en irritation i tid.  Juverinflammation finns av två typer: akut och kronisk.  Den kroniska är ett elände och minskar produktionen, ofta under resten av getens liv, kan smitta och så vidare.  Den akuta formen såg jag bara en enda gång, och det var en gång för mycket:  Från den ena dagen till den andra var en frisk get svårt sjuk, veterinär snabbt på plats kunde inget göra, bara avliva så hon slapp den hemska smärtan.

Nå, Du verkar ju betydligt bättre rustad nu, särskilt i fråga om kunskaper, så lille Valentin gjorde ändå nytta!  Förhoppningsvis hade han aldrig ont eller så, var bara så in i döden trött.  Nu får han sova.  Vi minns honom med glädje!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 13:45 »
Vår Konny Kämpe (numera ängel) blev ratad av sin mor som tyckte att den andra sonen gjorde snyggare nazisthälsningar  ::). Dagen efter de föddes var en kall marsdag och vi hittade Konny nästan livlös i boxen där alla getterna gick. Vi bannade oss själva att vi inte hade varit mer noga med att verkligen se att allt stämde. Tog in den lealösa krabaten, sipprade råmjölk (från ko som vi hade hemma) i mungipan med en spruta (precis som Trollmor), sprutade honom med b-vitamin, ultraplex och selen. Virade in honom i en handduk och la honom i fönsterkarmen ovanför elementet där solen värmde så skönt. Eftersom andra saker av vikt stod på agendan så var det bara att ge sig ut igen. När vi kom in ett par timmar senare (gud vilken magknip jag hade då jag visste att jag nu skulle hitta en död liten killing) möttes vi av en liten bräkande get som låg i upprätt ställning! Så fick han sitt namn; Konny Kämpe! Trodde att han var en jak då han fick växa upp med flaskjaken Jakobina! Ibland har man tur! 
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 14:29 »
Vår Konny Kämpe (numera ängel) blev ratad av sin mor som tyckte att den andra sonen gjorde snyggare nazisthälsningar  ::). Dagen efter de föddes var en kall marsdag och vi hittade Konny nästan livlös i boxen där alla getterna gick. Vi bannade oss själva att vi inte hade varit mer noga med att verkligen se att allt stämde. Tog in den lealösa krabaten, sipprade råmjölk (från ko som vi hade hemma) i mungipan med en spruta (precis som Trollmor), sprutade honom med b-vitamin, ultraplex och selen. Virade in honom i en handduk och la honom i fönsterkarmen ovanför elementet där solen värmde så skönt. Eftersom andra saker av vikt stod på agendan så var det bara att ge sig ut igen. När vi kom in ett par timmar senare (gud vilken magknip jag hade då jag visste att jag nu skulle hitta en död liten killing) möttes vi av en liten bräkande get som låg i upprätt ställning! Så fick han sitt namn; Konny Kämpe! Trodde att han var en jak då han fick växa upp med flaskjaken Jakobina! Ibland har man tur! 
Söt! Kul att det funkade för er.

TS; beklagar..

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 18 feb-09 kl 11:00 »
Söt! Kul att det funkade för er.

TS; beklagar..
Vicken fin bild som tröst!  Tillsammans med Runa!

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 12:04 »
Vicken fin bild som tröst!  Tillsammans med Runa!

Jag har inte lagt in nån bild.. Är det hönsen du syftar på så är det min logga som kommer varje gång jag gör ett inlägg. ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 feb-09 kl 18:41 »
Tuve, hur har det gått med Nora?

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare
torbjorn, Hästberoende, mohammad.mas, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser