Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaskmata killing  (läst 7669 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flaskmata killing
« Svar #20 skrivet: 18 feb-09 kl 20:18 »
Jag har inte lagt in nån bild.. Är det hönsen du syftar på så är det min logga som kommer varje gång jag gör ett inlägg. ;)
Nä, inte Du.  Exotica.  Du svarade ju på hennes?  Jag förenklade för mig själv.  Sorry.

Och jag vill förståss oxo veta hur det går med Nora och Runa!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #21 skrivet: 19 feb-09 kl 06:08 »
Okay, reagerade bara eftersom du citerade min text. ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 19 feb-09 kl 13:17 »
lynxlady, din bild syns inte för oss andra. Vi får bara upp en blå bild det står Zoomin.se på och texten in under "Denna bild är direktlänkad från Zoomin.se och kan inte ses....bla bla bla."

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #23 skrivet: 20 feb-09 kl 08:18 »
lynxlady, din bild syns inte för oss andra. Vi får bara upp en blå bild det står Zoomin.se på och texten in under "Denna bild är direktlänkad från Zoomin.se och kan inte ses....bla bla bla."

Men vad f*n, igen?? Den funkade i går, nu har den lagt av igen.

Tuve

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 20 feb-09 kl 15:41 »
Nora har inte fått ut efterbörden än. Veterinären sa att när det är frågan om för tidig förlossning, så kan det ta upp till 10 dar. Det jag ska hålla koll på är om Nora tappar aptiten, eller om det börjar stinka ruttet i baken. I så fall har veterinären ett piller man stoppar in där bak, som löser upp resterna. :P

Runa mår fint. Hon ser lite smetig ut, för det rinner ju på henne av det som hänger ut på Nora. Hon är torr och varm under grislampan. Jag funderar på om jag ska försöka tvätta henne lite i pälsen, men vill inte riskera att kyla henne. Hon är 6 dar gammal nu.

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 feb-09 kl 17:19 »
Jag är ingen veterinär och vill inte gå emot vad han/hon har sagt. Men jag får obehagskänslor när jag läser det här. Valentin "var stor men mager", enl veterinären. Att han fått för lite näring i livmodern är en sak, men prematurer brukar väl inte vara stora? Varför får inte Nora det där pillret nu, varför vänta tills det luktar ruttet då infektionen är ett faktum? Vänta tills hon tappar aptiten? När hon gör det är hon redan sjuk. Med en efterbörd som hänger kvar är det raka vägen för bakterier. Är det bara jag som blir orolig vid läsning av detta???
« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 17:20 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 20 feb-09 kl 20:32 »
Men vad f*n, igen?? Den funkade i går, nu har den lagt av igen.
Jag ser "Glada ägg från bortskämda hönor".  Med modem och uppringt internet.  Är det en tröst?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #27 skrivet: 21 feb-09 kl 10:04 »
Tycker heller inte som det verkar som en förtidig förlossning då Runa mår alldeles utmärkt och Valentin inte var en miniplutt! Getter är härdiga djur, men var observant! Hade en jakko som heller inte släppte efterbörden, men allt gick bra. Jag tog det kallt precis som min veterinär också sa! Jag tycker inte att du ska tvätta Runa bara för att hon är smetig. Åtminstone inte så länge det inte handlar om en sanitär olägenhet. Då kan du ju lukta på Runa istället för i baken på Nora när du ska checka hälsoläget!  :P Håll koll på temperaturen på Nora. Har hon feber så har hon en infektion. Har du fått pillret redan (för nu är det ju helg och då blir ju allt så mycket jobbigare!). Jag tror och hoppas att det löser sig!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 feb-09 kl 10:37 »
Iofs kan en killing vara prematur och syskonet fullgånget. Prematurens navelsträng kan ha varit klämd så den inte har fått samma näring som syskonet, men då borde den också vara mindre i storlek. Hur som helst var Valentin inte tillräckligt livskraftig. Jag skulle vänta med att putsa av Runa tills allt detta är över. Om jag minns rätt så ligger normaltemp hos getter omkr 38.5 - 39.5, men 39.5 tycker jag verkar högt. Någon som vet? Tycker absolut du ska ta tempen på Nora!
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 13:13 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 22 feb-09 kl 21:34 »
"Allting över 39 grader räknas som feber".  Men allting är också relativt.  Man får försöka göra en helhetsbedömning med allmäntillstånd, beteendeförändringar, temp, puls (om man kan), andningsfrekvens, våmfrekvens (ska vara omkring 2 per minut).

Killingar har "självrening", så det är säkert oftast onödigt att blöta ner dem, det är de inte gjorda för (som vi är).  Att stoppa in ett piller i livmodern är nog inte helt riskfritt.  Infektionsrisken.  Har Du möjlighet att ge juvret en extra stimulans då och då, så ökar det våmsammandragningarna.  Du behöver inte dra ur någon mjölk (det var visst svårt på denna individ, plus att killingen gör det jobbet BÄTTRE än vi), men om Du kan massera juvret när Du kommer åt, så borde det i vart fall inte vara negativt.  Stillsam motion brukar också vara bra för en frisk get.

Prematurer brukar inte vara helt påpäsade.  Bilden på Valentin i granntråden visar en fullgången men mycket matt killing.  Inte mätt.  Står tydligt och kutar med ryggen som en killing som fryser och är hungrig.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 21:40 av Trollmor »

Tuve

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 feb-09 kl 14:22 »
Veterinären var här igår igen. Nora fick antibiotika, kortison, selen och vitaminer, och kommer att få antibiotika (spruta) om ett par dar igen. Veterinären hade ändrat sig om det där pillret, vet inte varför.
Geten är i alla fall pigg, och killingen med. Men geten är för mager, jag ska ge henne en viktökningskur nu. Luzern ska hon få.

Sussilo

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 feb-09 kl 15:58 »
Skönt att Nora verkar pigg! Klart att hon är mager, hon har killat alldeles för tätt, 5 killingar på 13 mån och gett di hela tiden. Getter brukar älska lucern och hon behöver kalcium både för egen del och för att kunna producera mjölk till killingen. Prova också tipset om att mjukmassera getens juver som stimulerar till livmodersammandragningar. Om hon inte är nedsatt av feber kan promenader också hjälpa till. Veterinärer brukar  ge en injektion som driver ut efterbörden i långdragna fall.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 21:48 av Sussilo »

Tuve

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 11 mar-09 kl 11:35 »
Här kommer en liten uppdatering om Nora, mammageten. Känsliga personer kan sluta läsa nu.

Det visade sig att Nora egentligen väntade trillingar. Den tredje låg dubbelvikt inne i henne, och satt fast. Efter många sorger och bedrövelser fick veterinären ut den. Nora är på bättringsvägen, men bland annat urinröret har tagit stryk. Känner mig inte helt säker på att hon klarar sig, även om hon ser pigg ut nu, ifall det skulle bli en infektion i livmodern. Hon har blivit sköljd med saltlösning och antibiotika, och går nu på antibiotikasprutor och smärtstillande.

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 11 mar-09 kl 13:47 »
Vi håller tummarna för Nora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser