Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men Lohmann ska väl inte ruva?  (läst 4625 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Men Lohmann ska väl inte ruva?
« skrivet: 12 feb-09 kl 13:08 »
hejåhå - nu har Gullefjun börjat dröja sig kvar i redet.  :(
Det måste vara något med mitt hönshus som gör att alla vill ruva.  ;)
Hon är ju korsning Lohmann (brun) och Maran (koppar/svart). Jag hade trott att Lohmann-arvet skulle göra att jag skulle slippa ruvning från det hållet. Eller är maraner ruvmaskiner???
Har inte hört något om det.

Hon är snäll och går med på att bli nedlyft på dagen och upplyft på pinnen på natten. Men så är hon ju kläckt i kläckare också  ;)

Mina dvärgwyandotter hackar mig blodig om jag ens sträcker fram handen när de fått för sig att ruva. Så där får man använda skinnhandskar och pinne för att få fram de ägg som andra värpt under dagen.

Jag har ingen tupp, och har begränsning i antal höns som får bo här. Så ruvning är inget jag uppskattar... ;)

Skytten

• Skåne
SV: Men Lohmann ska väl inte ruva?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 13:23 »
En Lohman är hybrid med så gott som 100% bortavlad ruvlust.  En hybrid blir aldrig detsamma  när man avlar, den går inte att få lika i nästa generation. Är den dessutom korsad med en annan ras, ja då är jag inte förvånad att ruvlusten är tillbaka.

Dvärghöns har inte den blekaste aning om hur små dom är när de försvarar sina ägg, de lägger i järnet ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 13:26 »
Maraner ruvar gärna, i vart fall de 2 hönor jag hade gjorde det i parti och minut.

Att hon vill sitta på golvet på natten har inget med masinkläckningen att göra. Vissa sitter på golvet och andra hoppar upp på pinnarna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-09 kl 14:18 »
Jag har haft 3 stycken så kallade "ruvar ej 100%" (brun lohman) som har surat. Köpta från ett hönseri (industrihöns). Alla våra korsningar med vit lohman ruvar varje vår.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 12 feb-09 kl 14:21 »
Kan det inte vara så att ruvandet smittar av sig också? Om hönorna ser andra hönor ruva kanske det plingar till i hjärnan på dem?

Jag har hittills inte haft en enda höna som velat ruva så jag är lite avundsjuk på er som har hönor som inte gör annat... Nu har jag ju inte skaffat några direkt ruvsugna raser iofs så jag får väl skylla mig själv?

Eller vad har ni för erfarenhet av austarlorp, vit leghorn, sussex och blomme? Jag har inte för mig att jag har hört om någon vidare ruvlust på någon av dem?

Något tips på mellanstor hönsras som gärna vill ruva, det vore så kul att ha någon ruvhöna i gänget  :)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hönsgalen

« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 14:30 »
mitt tips är araucana
mina lägger sig så fort jag missar att plocka bort
ägg nånstans, och ligger sen stenhårt.
även vintertid och dom är suväräna mammor
som även tagit fosterbarn

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 12 feb-09 kl 15:21 »
En del stammar av Sussex ruvar bra.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #7 skrivet: 12 feb-09 kl 17:16 »
mitt tips är araucana
mina lägger sig så fort jag missar att plocka bort
ägg nånstans, och ligger sen stenhårt.
även vintertid och dom är suväräna mammor
som även tagit fosterbarn

Trodde inte araucana ruva men min ena verkar vilja de! ???

tuva-li

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 feb-09 kl 17:19 »
Något tips på mellanstor hönsras som gärna vill ruva, det vore så kul att ha någon ruvhöna i gänget  :)

...och jag hänger på den frågan också.  :)
För jag har New Hampshire, Plymouth Rock, Isbar, Svart Orpington, Sv/K Maran och Blomme, och förutom Orpington har jag läst att ingen av de raserna ruvar speciellt ofta.

De svarta Orpingtonnarna köpte jag för att de "brukar ruva" men när jag frågade uppfödaren sa hon att hennes ruvade nästan aldrig. Typiskt.  ::)

Ska snart stoppa ägg i kläckaren, bland annat Gul Orpington som jag hoppas ska ruva lite i framtiden... Några fler mellanstora raser som ruvar? Är Hedemora duktiga ruvare till exempel? (Grannarnas silke, dv kochin och öländska dvärghöns ruvar som tokar, men de raserna är ju lite för små i mitt hönshus.)

tuva-li

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 feb-09 kl 17:21 »
En del stammar av Sussex ruvar bra.

Korkad fråga  :-[ men hur vet man vilken stam som ruvar bra? Jag har kikat lite på Gul col Sussex som jag tycker är himmelens tjusig, men hur vet jag om just den stammen hos den uppfödaren är ruvvilliga?

hönsgalen

« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 17:26 »
mina araucana är allafall super ruvare och mammor
till och med bättre än min gula orpington som ska vara riktiga
ruvmaskiner

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 feb-09 kl 17:35 »
Jag har 3 araucanor som ligger just nu, så ruvlusten är det inget fel på.
Angående om man får hönor från en ruvande stam, det är väl bara att fråga den som man vill köpa av om dennes hönor vill ruva, och naturligtvis hoppas att det följer med i nästa generation.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 feb-09 kl 17:38 »
Min erfarenhet av hedemoror är att de är super ruviga. Vinter som sommar surar de. Dessutom ruvar de gärna flera kullar på ett år.
Det har t.om hänt att en unghöna kläckt på våren ruvade fram en egen kull på senhösten..
Jag har haft både brahmor och orpington ihop med hedemora och det funkade bra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 12 feb-09 kl 18:50 »
Korkad fråga  :-[ men hur vet man vilken stam som ruvar bra? Jag har kikat lite på Gul col Sussex som jag tycker är himmelens tjusig, men hur vet jag om just den stammen hos den uppfödaren är ruvvilliga?

Hittar man en uppfödare med den rasen man vill ha och man vill ha en från ruvvillig stam så frågar man om de brukar ruva eller inte. Brukar de ruva så är chansen stor att dras avkommor också gör det.

tuva-li

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 feb-09 kl 19:42 »
Nettis o Lilla Zoo - Tack, det var ju plätt-lätt  ;D
Jag såg framför mig ett pappersletande och stamtavle-målande.... korkad jag är  :-[
Då ska jag kolla med uppfödaren  :)

fräsen - Och det lät ju också jättebra, ska genast smsa grannen som har Hedemora, om lite ägg-nappning...   ::)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 14 feb-09 kl 18:28 »
Att hon vill sitta på golvet på natten har inget med masinkläckningen att göra. Vissa sitter på golvet och andra hoppar upp på pinnarna.
Hon har suttit på pinnen förut - nu ligger hon i redet på kvällen, inte på golvet.
Det var hennes hanterbarhet jag syftade till ang maskinkläckningen - att det går att lyfta upp henne utan att bli hackad blodig. ;)
Ikväll har hon flugit upp på pinnen igen, hon kanske fattat galoppen... eller också har väderomslaget gjort att det känns olämpligt att ruva?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #16 skrivet: 14 feb-09 kl 18:30 »
Jag har haft 3 stycken så kallade "ruvar ej 100%" (brun lohman) som har surat. Köpta från ett hönseri (industrihöns). Alla våra korsningar med vit lohman ruvar varje vår.
*muttrar* Jag börjar misströsta ang att det går att hålla höns i liten skala överhuvudtaget.  ::)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 14 feb-09 kl 19:09 »
Hon har suttit på pinnen förut - nu ligger hon i redet på kvällen, inte på golvet.
Det var hennes hanterbarhet jag syftade till ang maskinkläckningen - att det går att lyfta upp henne utan att bli hackad blodig. ;)
Ikväll har hon flugit upp på pinnen igen, hon kanske fattat galoppen... eller också har väderomslaget gjort att det känns olämpligt att ruva?

Jag har både maskinkläckta och naturruvade djur och det är ingen av dem som hackar en blodig för att man lyfter upp dem heller... Alla är snälla och hanterbara oberoende av kläcknigsursprung. Möjligtvis kan de vara lite sura när de ruvar men oftast så är de lätta att handskas med då med, men jag är ju van att handskas med gäss och ankor också så jag kanske har en högre ribba  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 14 feb-09 kl 19:46 »
*muttrar* Jag börjar misströsta ang att det går att hålla höns i liten skala överhuvudtaget.  ::)

Haha!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 14 feb-09 kl 22:17 »
...och jag hänger på den frågan också.  :)
För jag har New Hampshire, Plymouth Rock, Isbar, Svart Orpington, Sv/K Maran och Blomme, och förutom Orpington har jag läst att ingen av de raserna ruvar speciellt ofta.

De svarta Orpingtonnarna köpte jag för att de "brukar ruva" men när jag frågade uppfödaren sa hon att hennes ruvade nästan aldrig. Typiskt.  ::)

Ska snart stoppa ägg i kläckaren, bland annat Gul Orpington som jag hoppas ska ruva lite i framtiden... Några fler mellanstora raser som ruvar? Är Hedemora duktiga ruvare till exempel? (Grannarnas silke, dv kochin och öländska dvärghöns ruvar som tokar, men de raserna är ju lite för små i mitt hönshus.)
Det finns ju stora silkes , jag hade silke o hon var duktig ruvare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser