Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men Lohmann ska väl inte ruva?  (läst 4620 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
SV: Men Lohmann ska väl inte ruva?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-09 kl 19:01 »
hejåhå - nu har Gullefjun börjat dröja sig kvar i redet.  :(
Det måste vara något med mitt hönshus som gör att alla vill ruva.  ;)
Hon är ju korsning Lohmann (brun) och Maran (koppar/svart). Jag hade trott att Lohmann-arvet skulle göra att jag skulle slippa ruvning från det hållet. Eller är maraner ruvmaskiner???
Har inte hört något om det.

Hon är snäll och går med på att bli nedlyft på dagen och upplyft på pinnen på natten. Men så är hon ju kläckt i kläckare också  ;)

Mina dvärgwyandotter hackar mig blodig om jag ens sträcker fram handen när de fått för sig att ruva. Så där får man använda skinnhandskar och pinne för att få fram de ägg som andra värpt under dagen.

Jag har ingen tupp, och har begränsning i antal höns som får bo här. Så ruvning är inget jag uppskattar... ;)

Mamman till Gullefjun har aldrig ruvat men... Gullefjuns moster är en riktig ruvmaskin!
Inga-Lena (ägare av Gullefjuns mamma och hädangågne pappa)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #21 skrivet: 18 feb-09 kl 08:55 »
Mamman till Gullefjun har aldrig ruvat men... Gullefjuns moster är en riktig ruvmaskin!
Inga-Lena (ägare av Gullefjuns mamma och hädangågne pappa)
Aha - så hon har det i generna...  ;)

Hon verkar väldigt obeslutsam - så vi får hoppas att det inte blir något seriöst försök.  ;)
Å andra sidan kanske det vore trevligare med kycklingar kläckta under en så trevlig och lätthanterlig höna, än under de vildsinta dvärgwyandotterna.   ::)

BK

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 19 feb-09 kl 06:34 »
hejåhå - nu har Gullefjun börjat dröja sig kvar i redet.  :(
Det måste vara något med mitt hönshus som gör att alla vill ruva.  ;)
Hon är ju korsning Lohmann (brun) och Maran (koppar/svart). Jag hade trott att Lohmann-arvet skulle göra att jag skulle slippa ruvning från det hållet. Eller är maraner ruvmaskiner???
Har inte hört något om det.

Hon är snäll och går med på att bli nedlyft på dagen och upplyft på pinnen på natten. Men så är hon ju kläckt i kläckare också  ;)

Mina dvärgwyandotter hackar mig blodig om jag ens sträcker fram handen när de fått för sig att ruva. Så där får man använda skinnhandskar och pinne för att få fram de ägg som andra värpt under dagen.

Jag har ingen tupp, och har begränsning i antal höns som får bo här. Så ruvning är inget jag uppskattar... ;)

Jag har ett par korsningar Lohman/Faverolle som brukar ruva.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #23 skrivet: 27 feb-09 kl 08:42 »
Hon har kommit på bättre tankar - för stunden  ;)

Nu är en av pansarminiwyandotterna på gång istället. I klädd tjock jacka och skidhandskar mot mördarhacken lyfter jag bestämt henne ur redet MINST 4 gånger/dag. Då passar de andra på att värpa. De är livrädda de med, och vågar sig inte dit när hon är där. Och det är ju faktiskt allas favoritrede hon lagt sig i  ;)
Sen ligger hon där igen - platt som en fläck.

Blir intressant att se om det går att avbryta en dvärgwyandotte.
Har inte hänt hittills. Förra året ruvade de gipsägg och luft i 6 respektive 9 veckor, och gav sig inte förrän det äntligen kläcktes kycklingar i omgångar, tack vare Inga-Lena, Manne och Helena.

Gräbban

• -
« Svar #24 skrivet: 02 mar-09 kl 17:19 »
Min granne har bara Lohmann, och en höna la sig förra året och ruvade fram kycklingar. Hon hade ju inte lärt sig av någon annan. De är ju trots allt fortfarande höns, och kan väl glänsa till ibland? :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser