Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är det med agda?  (läst 4296 gånger)

rina

• Gäst
SV: vad är det med agda?
« Svar #20 skrivet: 08 feb-09 kl 19:29 »
På mina 13 år med dvärg cochin har jag inte haft ett enda fall...däremot har jag problem med mina Moderna Engelska Stridshöns detta kan bero på att jag har köpt dom av såna som vaccinerar mot marek...... så visst har jag haft marek på djur så jag vet hur det är.....men aldrig på mina dvärg cochin varför inte vet jag ej ?? :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 08 feb-09 kl 19:33 »
Hur köpte du dina dvärg kochin?

De kanske redan är immuna från stället du fick dem ifrån.. Och även om du köpte dem som kläckägg så kanske föräldrarna var immuna och på så vis blev dina det med?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #22 skrivet: 08 feb-09 kl 19:35 »
Jag tror att vissa höns är mer motståndskraftiga mot Marek än andra. Jag har heller aldrig haft nåt fall på dvärg Kochin, dvärg Wyandotte, benbefjädrade, Antwerpen eller min gamla RIR. Men jag köpte RIR-ägg förra sommaren och där dog det en del faktiskt av dem. Sen har jag haft en stor Fönixhöna som fick det. Men när jag hade Hedemora fick i stort sett alla kycklingar ett år det och sen bra många tumörvarianten året efter.

Men det är skönt att man blir av med sjukdomen (blir av med och blir av med, smittan finns ju kvar i många år) sen och det är skönt att veta att ens höns är motståndskraftiga mot sjukdomen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #23 skrivet: 08 feb-09 kl 21:23 »

Att Dvärg-Kochin  ofta är motståndskraftiga mot Mareks kan bero på att det är en så populär och vanlig ras, som ställs ut mycket och köps och säljs mycket. Inga isolerade populationer sedan lång tid tillbaka precis.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kluck

« Svar #24 skrivet: 09 feb-09 kl 17:07 »
ska försöka med vitlök o bröd men hon är så smutsig!!!  tror ni det går att tvätta av henne i en balja med varmt vatten och sedan låta henne bo i en lytt kartong inomhus tills hon torkat elr är det skadligt? ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 09 feb-09 kl 18:04 »
enda sedan dess har agda gått ner otroligt mkt i vikt hon har slutat tätta sig och är helt lerig och har fullt med bajs i baken :-\ hon har slutat gå ut med de andrahönorna och sitter bara inne och kurar hela dagarna och är också vitaktig i ansiktet medans hon förut har vart röd och fin,samt har kammen börjat hänga....

nej avföringen är normal tror jag

Om avföringen är normal så hur kan hon ha "fullt med bajs i baken" ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gräbban

• -
« Svar #26 skrivet: 09 feb-09 kl 18:28 »
Och tänk inte mer på vad jag skrev, för det var nog ingen som fattade vad jag menade "i grunden", och jag orkar inte förklara. Men jo, det var ILT jag hade. Men nu var jag ute efter principen. Men strunt i det... ::) ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

kluck

« Svar #27 skrivet: 13 feb-09 kl 15:17 »
hmm....jag trodde att alla fick det när hon bajsade men tvätta bort det sen ...  :-[ men  hon är lite mindre till växten lite ``lägre `` liksom men det kanske är fel ???

Helle-Mari

• -
« Svar #28 skrivet: 14 feb-09 kl 14:47 »
ska försöka med vitlök o bröd men hon är så smutsig!!!  tror ni det går att tvätta av henne i en balja med varmt vatten och sedan låta henne bo i en lytt kartong inomhus tills hon torkat elr är det skadligt? ???

Ja det går bra att bada av henne i en balja och sen låta henne torka inomhus.

kluck

« Svar #29 skrivet: 15 feb-09 kl 15:19 »
gick in till hönsen i morse och agda låg död på golvet :'(  begravde henne i trädgårn

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser