Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är det med agda?  (läst 4320 gånger)

kluck

vad är det med agda?
« skrivet: 05 feb-09 kl 14:49 »
hej min dvärg kockinhöna agda är ca 10 mån nu hon har alltid vart pigg och glad när man kmr hon har haft 2 kullar med kycklingar och har alltid vart frisk.

Agdas bästa kompis fick vi skjuta för att hon fick en stor buld på ögat och  led fruktansvärt :'(

enda sedan dess har agda gått ner otroligt mkt i vikt hon har slutat tätta sig och är helt lerig och har fullt med bajs i baken :-\ hon har slutat gå ut med de andrahönorna och sitter bara inne och kurar hela dagarna och är också vitaktig i ansiktet medans hon förut har vart röd och fin,samt har kammen börjat hänga....
är hon deprimerad ellr sjuk eller vet någon vad det är med henne :-X????
tacksam för svar!

Torry

SV: vad är det med agda?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 19:47 »
Det här låter inte alls bra jag tycker du ska försöka ta kontakt med en veterinär och få hönan undersökt. Med tanke på att du haft en annan höna som varit sjuk kan det ju vara nåt som smittar hela flocken.
//Torry

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 20:02 »
Tycker det låter som Marek med tanke på att den ena hönan fick en stor böld i ögat och att den här ser hängig ut nu.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 20:31 »
Har hon diaree, annan färg på avföringen eller blod i den?

Kommer och tänka på coccidius när jag hör det här.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kluck

« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 14:24 »
nej avföringen är normal tror jag

kluck

« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 14:32 »
okej ska försöka ta kontakt med vetrinär :P men hur mkt kostar det ungefär att få hönan undersökt?
och kanske dum fråka men vad är Mared förrn sjukdom

kluck

« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 14:38 »
 ;D menade förståss Marek

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 17:23 »
Marek är en lurig sjukdom som kan visa sig på lite olika sätt. Det vanligaste symptomet är ju när de blir förlamade och sen ligger med ett ben fram och ett bak. Men sjukdomen har också en tumör utveckling, vanligt är tumörer i körtlar och runt ögon. Tumörer invändigt syns ju inte men de påverkar ju djuret negativt ändå och de dör oftast i sjukdomen.

Torry

« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 18:15 »
Ett besök hos distriktsveternären kostar mellan 300-500kr beroende på vad dom gör, om dom bara undersöker och skriver ut medicin ca 300, om dom tar prover ca 500.
//Torry

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 19:51 »
Sen är det sällan en distriktare hittar nåt fel på hönsen heller för de har inte så stor erfarenhet av fågalr. Bättre att skicka in ett dött djur till analys då.

Torry

« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 20:08 »
Det beror ju väldigt mycket på hur intresserade dom är av att lära sig om höns. Dom jag har träffat har varit väldigt engagerade och hjälpsamma. Men det vet man ju inte förrän man varit där man kan ju få betala för "ingenting" om man har otur.
//Torry

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 17:43 »
Jag har aldrig varit med om att dvärg Cochin fått marek  har haft dom i 13 år. Jag tycker du ska försöka sätta henne för sig hon är säkert angripen av parasiter försök få esbetree av nån och ge henne har du ingen hönskompis som har det.
Nåt du också kan prova är att pressa vitlök blanda det med lite bröd gör så det blir gott och se om hon äter det....vitlök är bra mot bakterier.
Dofilus är också bra ge om dom har störningar i magen........ruvhönor går ofta ner sig och är ju motagliga för allt men får dom gå med kycklingarna brukar dom äta upp sig bra på kycklingfodret....men tomruvar dom är det svårt för dom. Lycka till

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-09 kl 17:55 »
Nu måste jag fråga.
Menar du att dv.kochin inte får Marek?
Jag trodde att det gick på alla hönsraser.
Hedemorahöns

Gräbban

• -
« Svar #13 skrivet: 07 feb-09 kl 19:00 »
Det finns flera här på forumet som envist hävdar att deras höns bara är förkylda, när de dör som flugor i ILT, så bli inte så förvånad. Alla är livrädda för att erkänna att deras djur är smittade av något. Gäller nog även Marek.
Jag tror inte att det finns en eller flera "raser" som är resistenta mot några sjukdomar. Möjligen populationer, men det är en annan sak.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 feb-09 kl 19:17 »
Köper man in djur ibland och ingen får marek så betyder det att alla redan haft det, de är resistenta.  För köper man in djur nån gång så måste man väl ändå få nån från de 80% som har det av hobbyflockarna?

Men detta är ju nåt bra, resistens mot marek är väl kanon om man vill beblanda sig med andra på bytardagar m.m

För alla ni som gör det  har mareksmitta.

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 08 feb-09 kl 17:49 »
Men detta är ju nåt bra, resistens mot marek är väl kanon om man vill beblanda sig med andra på bytardagar m.m

För alla ni som gör det  har mareksmitta.
Håller med dig fullständigt. Men nu gjorde du dig nog inte så populär... ;D
Oftast vill folk inte veta såna fakta, det är aningen för obehagligt. Jag letade efter alla möjliga alternativa utvägar, innan jag fick se det som ett faktum att jag fick avliva alla mina hönor som jag köpt och bytt mig till under ett par år. Det är SKITSURT!!! :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 feb-09 kl 18:47 »
Ja visst är det men nu pratar vi marek, är det inte ILT du tänker på? I så fall kan jag förstå att du avlivade men jag hoppas du inte gjorde det för marek?

Jag har haft ett utbrott av marek och det är lite lustigt hur folk tänker, de undrar hur jag ska hantera det och vad jag ska säga till folk men det är just det att det är deras djur jag fått det från för jag hade kläckta ur ägg innan som inte hade nåt som helst motstånd mot det, det var därför de reagerade.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 08 feb-09 kl 19:06 »
Håller med dig fullständigt. Men nu gjorde du dig nog inte så populär... ;D
Oftast vill folk inte veta såna fakta, det är aningen för obehagligt. Jag letade efter alla möjliga alternativa utvägar, innan jag fick se det som ett faktum att jag fick avliva alla mina hönor som jag köpt och bytt mig till under ett par år. Det är SKITSURT!!! :P

Om det är marek det handlar om så gjorde du nog fel i att ta bort dina höns... Marek kan man som sagt bli "kvitt med" genom att skapa resistans vilket man däremot inte kan tydligen med vissa andra allvarligare sjukdomar så som ILT. Även om du tog bort alla dina höns för marek så är det stor risk att dina nya höns bär på smittan ändå nu utan att ha insjuknat... Detta för att de troligen är motståndskraftiga mot sjukdomen.

En grej jag undrar över är det här om Seebright som är så känsliga för marek som unga... Blir de bara sjuka ändå eller är det för att de kommer i kontakt med marek från andra höns som är resistenta som de blir sjuka och dör? (Har för mig att det var någon som hade kycklingar av den rasen helt avskiljt från andra hösn men de blev sjuka ändå)

För om inte... Så får man ju in smittan genom kläckägg kan man ju säga. De kläcks, drabbas... Och man har smittan. Själv så behöver man inte oroa sig för att min gamla besättning ska bli smittad av marek eftersom de är immuna... Om det vore så att det kan kläckas djur som sedan av någon anledning utvecklar marek bara sådär...

Även om marek är en hemsk sjukdom när hönsen blir sjuka (vilket inte våra har blivit någe mer sedan 5 år tillbaka då vi fick vårat utbrott) så ser jag den inte alls som särkilt allvarlig eftersom det går att avla så att man "blir av med den"... Eller hur man ska säga.
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 19:08 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 08 feb-09 kl 19:17 »
Om man köper in ägg och har desinficerat dem och kläckaren och kycklingarna sen blir sjuka i Marek är det för att deras mamma inte har träffat på smittan. Det betyder alltså att man har smittan redan i sin flock och att de gamla djuren är resistenta smittbärare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 08 feb-09 kl 19:24 »
Okej.  ;D

Då kan jag bara hoppas på att mina ägg som jag fortfarande längtar så pass efter (bara ca 2månader kvar nu innan jag får dem!) blir starka överlevare sen då... Äggen jag ska köpa kommer från ett par "överlevare"... Föräldrarna till dem har jag för mig var vaccinerade för marek ( = kycklingarna drabbas av sjukdomen om de inte vaccineras) och på en hel sommar så lyckades uppfödaren få fram endast 2 stycken krakar som klarade sig... Det beyder ju att de måste vara resistenta mot sjukdommen och då borde väll det finnas en stor chans till att deras avkommor ärver denna motståndskraft mot marek?

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser