Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatteverkets listor med anskaffningsvärde på djur?  (läst 7367 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Skatteverkets listor med anskaffningsvärde på djur?
« Svar #20 skrivet: 04 feb-09 kl 12:24 »
Det stämmer att det är matmomsen som skall användas för eget uttag av kött. Frågan är på vad momsen skall beräknas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #21 skrivet: 05 feb-09 kl 07:00 »
Det där med momsen är ju lite speciellt, säljer du ett djur till slakt så är det ett livdjur och beläggs med 25% moms, slaktar du det själv och säljer köttet ( till dig själv då kanske) så är det 12 % matmoms istället...

Den biten kan jag... frågan är bara det Mille pratade om..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 17 feb-09 kl 21:23 »
Efter en väldigt långsam brevväxling med skatteverket har jag nu fått svar.

Då jag inte köpt mina djur utan fött upp dem själv så är det självkostnadspriset som jag skall använda som beskattningsunderlag; alltså vad djuren kostat fram till slakt.

Detta gäller alltså momsen, uttagets värde är lika med marknadsvärdet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #23 skrivet: 18 feb-09 kl 08:29 »
Efter en väldigt långsam brevväxling med skatteverket har jag nu fått svar.

Då jag inte köpt mina djur utan fött upp dem själv så är det självkostnadspriset som jag skall använda som beskattningsunderlag; alltså vad djuren kostat fram till slakt.

Detta gäller alltså momsen, uttagets värde är lika med marknadsvärdet.

Ok, du får visa mig hur du skriver det i bokföringen
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 18 feb-09 kl 09:57 »
Ok, du får visa mig hur du skriver det i bokföringen

Jadå, kom bara förbi så visar jag!

uffeoanette

« Svar #25 skrivet: 05 jan-10 kl 19:31 »
Hej!
Väcker liv i en gammal tråd. snart dags för att greja med årets bokslut och då ska man ju återigen värdera sina djur. Har tittat på skatteverkets lista över anskaffningsvärde, och där hittat vad våra får ska "kosta", men hur gör man med kaniner och höns? De är ju inte med på listan.
Jag antar att man ska ange summan utan moms i årsbokslutet (kolumn B6= varulager)?

uffeoanette

« Svar #26 skrivet: 09 jan-10 kl 11:39 »
Fick svar av Gösta ang kaninerna. Toppen toppen!!

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 jan-10 kl 15:08 »
Och vad var svaret ???

uffeoanette

« Svar #28 skrivet: 11 jan-10 kl 12:52 »
Eftersom ingen svarade på min fråga innan, antog jag att ingen skulle vara intresserad av svaret heller. :-[
 Skrev att jag hade fått svar för att ingen annan skulle lägga ner tid på att skriva ett nytt svar.

I vilket fall, sa Gösta att han skriver upp kaninungarna till 40 kr styck mellan 8 v till slakt. Avelsdjur för ca 300 kr/st.
Sen är det ju lite upp till var och en vad man anser sig ha för produktionskostnad och så...

ingegärdsgårn

« Svar #29 skrivet: 11 jan-10 kl 16:03 »
bra tråd. Har läst att djur tas upp som lager och minsta lager är 5000 kr. Lager under 5000 tas ej upp.
Stämmer detta?
Hur värderar man bin? /bisamhälle?

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser