Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatteverkets listor med anskaffningsvärde på djur?  (läst 7365 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Skatteverkets listor med anskaffningsvärde på djur?
« skrivet: 01 feb-09 kl 23:32 »
Inte alls nån alternativ fråga utan snarare en förvirrad bokslutsfråga.... ;)

Jag håller på att sammanställa våra egna varuutag under förra året och skall beräkna anskaffningsvärdet/tillverkningskostnaden för det får- och lammkött som vi själva ätit upp...

Förra året gjorde jag en egen kalkyl och räknade ut vad de kostat, men såg nu i min bokföringsbok att det skall finnas listor hos Skatteverket med schablonvärden. Men jag hittar dem inte?? Nu har jag letat ut o in o bak o fram på deras hemsida men inte...

Jag har mailat dem, men tänkte att det kanske finns nån här som hittat dessa listor o kan ge lite snabbare hjälp?

Tack på förhand!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
SV: Skatteverkets listor med anskaffningsvärde på djur?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 23:55 »
oj.. aldrig hört talas óm . Är det eget uttag du ska värdera eller? För då ska man ju gå efter marknadspriset vad jag vet, så det här har jag blivit helt förvirrad av.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 23:59 »
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2008/allmannarad2008/skva200827.5.69ef368911e1304a6258000517.html

Nettoförsäljningsvärdet för djur finns ovan. Du behöver inte ta upp djuren högre än dessa värden. Har ännu inte hittat produktionskostnad för 2009 års taxering.

Edgar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-09 kl 00:11 »
Ska man hålla på och väga djuren vid deklarationen?! >:( Jag som inte hade en aning om dessa listors existens har bara uppskattat vad de skulle kosta att köpa.

Edit: fårvärdena har av någon anledning fördubblats på ett år, ser jag.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 00:14 av Ulric »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 02 feb-09 kl 08:25 »
Oj, 6- 7000 kr för en ko  ::) vilka drömpriser! (Om man är säljare dvs..)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 02 feb-09 kl 09:06 »
oj.. aldrig hört talas óm . Är det eget uttag du ska värdera eller? För då ska man ju gå efter marknadspriset vad jag vet, så det här har jag blivit helt förvirrad av.

Ja, det är det jag skall göra. Jag använder marknadsvärdet och så behöver jag anskaffningsvärdet/produktionskostnaden för att räkna ut momsen.

Tack för listorna Edgar, jag kikar o återkommer om jag inte fattar... Någon som vet när årets taxeringslistor brukar komma? Jag hade ju velat få klart det här nu.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 02 feb-09 kl 09:12 »
Snabbt tillbaka..... Det här kan väl ändå inte stämma? Inte sjutton kan jag räkna med mellan 740 och 810 i produktionskostnad för mina djur...

För lagervärdering är det ju en sak men inte för eget uttag? Jag kanske får vänta på skatteverkets svar ialla fall..

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-09 kl 11:10 »
Men momsen räknar du väl på marknadsvärdet som det är ? Dvs 12 % ovanpå den summa som skatteverket nämner.

Som jag fattat det ska du inte dra av några kostnader för att producera djuren, det har man redan gjort i bokföringen under året. Det är som vilken köp/sälj-bokföring som helst.

Men är jag helt fel ute nu är det ju himla fint att du startade den här tråden!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 02 feb-09 kl 12:03 »
Nja, om man till exempel tillverkar en vara som man sedan brukar själv istället för att sälja så behöver man bara betala moms för tillverkningskostnaden. Så gör jag på t.ex. honungen. Men när det gäller kött verkar det vara anskaffningsvärdet alternativt skatteverkets lista och det blir ju samma som marknadsvärdet.

Jag avvaktar skatteverket och så kan jag ge ett svar när de kontaktat mig!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-09 kl 13:04 »
jaha, nu har jag läst på lite,, det är som du säger, men så obegripligt att jag nog ignorerat det.

skatteverkets listor, är det inte på marknadsvärdet, inte på produktionsvärdet? Å då är summorna rimliga för den som säljer till slakteri. Vi som säljer själva får ju mer betalt, så du vinner på Skatteverkets låga summor.

Nettoförsäljningsvärde = det pris som företaget skulle få för en tillgång vid en normal försäljning, minskat med beräknade försäljningsomkostnader.

Försäljningsomkostnader = reklam, leveranskostnad. EJ produktionskostnad.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 13:12 av Lollo »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 02 feb-09 kl 14:40 »
Inte är det lätt inte...

Så här står det i min bokföringsbok:

"När det gäller uttag av varor beräknas momsen på varans inköpsvärde. Om det inte finns något inköpsvärde beräknas momsen på självkostnadspriset. Självkostnadspriset är tillverkningskostnad plus försäljnings- och administrationskostnader.......Om en varas marknadsvärde är lägre än inköpsvärdet andvänder du marknadsvärdet när du beräknar uttagsmomsen"

Men sedan finns ett exempel på uttag av kött där skatteverkets listor används. Om jag räknar på vad mina lamm kostar att producera så hamnar jag under skatteverkets listor. Det påverkar ju bara momsen o egentligen handlar det ju inte om många kronor så jag kanske skall köra på listorna och nöja mig så. :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 02 feb-09 kl 15:08 »
Inte är det lätt inte...

Så här står det i min bokföringsbok:

"När det gäller uttag av varor beräknas momsen på varans inköpsvärde. Om det inte finns något inköpsvärde beräknas momsen på självkostnadspriset. Självkostnadspriset är tillverkningskostnad plus försäljnings- och administrationskostnader.......Om en varas marknadsvärde är lägre än inköpsvärdet andvänder du marknadsvärdet när du beräknar uttagsmomsen"

Men sedan finns ett exempel på uttag av kött där skatteverkets listor används. Om jag räknar på vad mina lamm kostar att producera så hamnar jag under skatteverkets listor. Det påverkar ju bara momsen o egentligen handlar det ju inte om många kronor så jag kanske skall köra på listorna och nöja mig så. :)

Har vi betalat in för mycket i moms då? Om jag säljer kött för 80 kr per kg till andra så räknar jag även när jag äter själv att jag "betalar" 80 kr per kg.

Jag fick det svaret för ca 1 1/2 år sedan när jag ringde skattemyndigheterna och frågade... Men om Mille har rätt behöver jag egentligen "bara" ta upp köttets verkliga kostnader... ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 feb-09 kl 15:10 »
suck. hur vore det om skatteverket å bokföringsboken kunde vara lite bättre överens...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 02 feb-09 kl 15:15 »
Lessen att jag sprider min förvirring..... Jag hoppas att skatteverket hör av sig under veckan så kanske jag kan rätta till i röran som jag orsakat... ;)

Honung, ägg och potatis räknar jag som det står i boken, men frågan är hur jag gör med köttet.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 02 feb-09 kl 15:18 »
Lessen att jag sprider min förvirring..... Jag hoppas att skatteverket hör av sig under veckan så kanske jag kan rätta till i röran som jag orsakat... ;)

Honung, ägg och potatis räknar jag som det står i boken, men frågan är hur jag gör med köttet.

För egen del tycker jag nog att man ska "betala" marknadsvärdet, för företagets resultat. Annars ju mer man äter själv ju sämre resultat blir det ju i företaget... Någon gång vill jag ju att det ska gå plus ( utan att man säljer massa skog..)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 02 feb-09 kl 15:45 »
För egen del tycker jag nog att man ska "betala" marknadsvärdet, för företagets resultat. Annars ju mer man äter själv ju sämre resultat blir det ju i företaget... Någon gång vill jag ju att det ska gå plus ( utan att man säljer massa skog..)

Jomen, det är två olika saker. Uttagets värde är ju marknadsvärdet men däremot blir ju momsen lägre.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 03 feb-09 kl 19:36 »
Jomen, det är två olika saker. Uttagets värde är ju marknadsvärdet men däremot blir ju momsen lägre.

Fattar nog inte riktigt... när jag tar eget uttag kött brukar jag skriva ett kvitto på det och då blir ju momsen densamma.. blir det lägre moms om man redovisar eget uttag vid årets slut istället?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 03 feb-09 kl 20:38 »
Ja, så har jag fattat det.

Vi skriver inga kvitton direkt utan samlar allt eget uttag till årets slut. Fast det spelar ingen roll när du bokför uttaget, momsen är samma. Frågan är vad...

ingvar2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-09 kl 06:20 »
Det där med momsen är ju lite speciellt, säljer du ett djur till slakt så är det ett livdjur och beläggs med 25% moms, slaktar du det själv och säljer köttet ( till dig själv då kanske) så är det 12 % matmoms istället...

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser