Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säljer ni era ägg?  (läst 8002 gånger)

Spättan

• Värmland
    • Övergården
SV: Säljer ni era ägg?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-09 kl 23:20 »
Det var en bra idé!
Tack för alla svar.
Hur mycket ägg äter ni själva? De sista dagarna har jag ätit flera stekta eller kokta ägg till frukost men det känns som jag kommer tröttna snart.
Måste skaffa mig en kundkrets så fort som möjligt.

Jag får äggflak från ett fik/ liten resturang. De slänger ju dem bara ändå.
Kolla om ni inte känner någon som har tillgång till det.

Sen tar våra kunder med sig kartongerna tillbaka så det är inga problem här inte.
Har du inga kartonger kan du köpa in några och låta kunden betala den första gången de köper ägg och sen fyller du på den.

//Pernilla
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 27 jan-09 kl 23:32 »
Det var en bra idé!
Tack för alla svar.
Hur mycket ägg äter ni själva? De sista dagarna har jag ätit flera stekta eller kokta ägg till frukost men det känns som jag kommer tröttna snart.
Måste skaffa mig en kundkrets så fort som möjligt.

vi äter nog mycket mer ägg nu än innan vi hade höns, t ex gör vi alltid äggröra till söndagsfrukost och då går det åt ett gäng! Maken är väldigt förtjust i omelette också.

Vi har bara en kund än så länge (trots fjorton hönor) och det är mina svärföräldrar, och om vi äter mycket ägg är det inget mot dem, de kan klämma i sig hur många som helst tror jag, jag undrar vad de gör med alla ägg... och numera vägrar de äta köpeägg...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 28 jan-09 kl 00:21 »
Ja, min mormor har fått "plågats" med köpeägg ett tag nu eftersom våra inte värpt... Men nu sprutar de ur dem och mormor är sååå glad! ;D

Samma kväll som mamma ringde och berättade så hade hon suttit med ett köpeägg och sagt till morfar: Nej, nu får dem där borta börja värpa någon gång... För de här äggen smakar ju ingenting! (eller jo, fisk enligt henne... Själv så tycker jag de smakar "torrt" på något sätt)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #23 skrivet: 28 jan-09 kl 11:20 »

Men hur gör ni med äggkartonger? Köper ni från typ nordpost? 

Min syrra hittade jättegulliga retro-ägglådor i plast på en second hand-affär, så dom fyller jag upp med ägg till henne. Så det är ett litet tips, att hålla utkik efter såna!  ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #24 skrivet: 28 jan-09 kl 13:08 »
Jag säljer till både grannar och kollegor, tar då 3,33 kr st; dvs 20:- /6 ägg. Enkelt, rimligt och alldeles lättsålt. Barnena ger jag bort dem till (vuxna ungar).
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Melica

« Svar #25 skrivet: 29 jan-09 kl 00:59 »
Äggpriserna i affärerna har höjts!
Sedan den här, och den andra nya tråden om priser startade har jag tittat efter vad kraväggen kostar på den ICA-affär jag råkade handla på häromdagen. De kostade just precis 3:33 kr/st.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #26 skrivet: 29 jan-09 kl 20:39 »
Jag måste ju bara berätta om min stora fräckhet som jag gör. Och det är att ta 5:-/st och folk köper gladeligen utan problem.Blir av med alla ägg på marknaderna vi är på och säljer ibland. Men då är jag ganske ensammen om att ha höns här i min närhet men vadå det vet vi ju alla att det kostar att ha höns. Och det är eko-ägg och det vet kunderna samt att de vet att de får springa fritt på gården sommartid. Många av kunderna kommer gärna och hälsar på hönsen när dom är ute. de flesta tar då med sig en äggkarotng för att köpa med sig ägg samt så har de med sig nåt gott till de små pullorna som dom säger.

Jag kommer inte att sänka mitt pris så länge kunderna betalar.
Det är roligt att se att de betalar för kvalitet och inte bryr sig om kvantiteten.

/Mvh äggkrängar herren
Glada hbt:are på landet.

Melica

« Svar #27 skrivet: 29 jan-09 kl 23:15 »
Kul att höra att det är någon som vågar ta betalt!

Säljer ni bara ägg på marknaderna? Eller säljer ni annat, och har med lite ägg dessutom?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Strajder

• Aspegården
« Svar #28 skrivet: 30 jan-09 kl 16:47 »
För den som står och säljer ägg på torg så upplyser jag, som den glädjedödare jag är om följande:

"Producenter som avser sälja ägg direkt till konsument på marknader omfattas från den 1 juli 2005 också av märkningskraven. Dessa ägg skall då också förses med ett särskiljande nummer för producenten."

(källa: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/varphonsregister/forsaljningavagg.4.7502f61001ea08a0c7fff42812.html)

Det räcker alltså inte att vara anmäld till fjäderfäregistret.

Melica

« Svar #29 skrivet: 31 jan-09 kl 00:35 »
Fast det är inte nödvändigt om man har färre än 50 höns.
http://webbutiken.slv.se/images/8/E/1308_81.pdf

Strajder

• Aspegården
« Svar #30 skrivet: 31 jan-09 kl 09:52 »
Kul när flera myndigheter är inblandade! Sammanfattar man reglerna från bägge så blir det väl så här:

antal höns  eget bruk  gårdsbutik/grannar  torg/marknad  1-49OKOK,FROK,FR,(adr)50-349OKOK,FROK,FR,MÄ350+OKOK,VÄOK,VÄ,MÄ

OK innebär att jag får sälja
FR innebär att jag måste vara registrerard i fjäderfäregistret
VÄ innebär att jag måste vara registrerad i värphönsregistret
MÄ innebär att äggen måste vara märkta
adr innebär att namn och adress ska finnas skyltat

* Ombyggnader och nybyggnation kräver förprövning om det är för mer än 500 höns (men tänk på att förprövningen räknas per djurenhet och då räknas alla djuren på gården in)
* Har man mer än 40 000 fjäderfä så krävs ytterligare tillstånd från länsstyrelsen

Vurre

« Svar #31 skrivet: 31 jan-09 kl 12:35 »
Är det nån som vet varför livsmedelsverket inte anser att man kan äta ägg som är äldre än fyra veckor? Rätt förvarade tycker jag inte att fyra månader är helt ok och att ägg ofta är bra vid ännu högre ålder. Så varför?
snus? vad är priset på en pris?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 31 jan-09 kl 17:08 »
Vad jag vet är det en EU-regel. I andra EU-länder förvarar man tydligen inte ägg i kylskåp, då håller de inte så länge. Rätta mig om jag har fel...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 31 jan-09 kl 17:37 »
Äggen i andra EU-länder står i affären inte i kylutrymme, men jag tror att många har dem i kylskåp (för det finns ju ett äggfack där ju). Senast jag köpte ägg såg jag att det stod fr o m ett visst datum ska de förvaras i kyl fram till bäst före.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #34 skrivet: 31 jan-09 kl 20:56 »
Kollade i affären idag. Där kostade 6 ecoägg 16.95, 12 st 26.95.
Med andra ord skall vi inte vara rädda för att ta betalt.

Vi tar 2 kr st men kanske kan vi höja lite.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Moni

« Svar #35 skrivet: 31 jan-09 kl 22:06 »
Jag tar också 2:- /st för stora.
Dvärgäggen använder jag själv, jag tycker att de är så goda ;D
Dessutom verkar folk inte vilja ha små ägg, ska helst vara så stooora som möjligt.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 22:12 av Moni »

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #36 skrivet: 31 jan-09 kl 22:15 »
Vi använder oxå småäggen själva och så får mina föräldrar av dem.
Tycker de minsta har störst gula.

Nu torkar jag de små äggen och de blir fina dekorationer till påsk. Lägg dem bara i en korg och låt torka ut i rumstemperatur. De blir inte dåliga och behövs inte blåsas ur.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Helle-Mari

• -
« Svar #37 skrivet: 01 feb-09 kl 13:14 »
Jag tar ochså 2 kr/st om man köper i äggkartong (6, 10, 12, 15 och 18-pack).
30-karta tar jag 50 kr för...men jag borde kanske öka den ochså. ???

Moni

« Svar #38 skrivet: 01 feb-09 kl 13:45 »
#Pernilla70
Ja de blir söta påskpynt ;D

Jag tyckte också att gulan var stor i dvärgäggen, så då jämförde jag med "köpeägg".
Gulorna var precis lika stora!! Vitan var mycket mindre, så dvärgägg är ju inte det bästa om man vill göra maräng, men som frukost ägg tycker jag de är jättebra.

#Helle-Mari
Blir du lätt av med äggen med de priserna du har idag så kan du ju testa med en höjning och se. :)

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #39 skrivet: 01 feb-09 kl 21:08 »
Tycker absolut du skall höja.
Vi tar 60 för en 30 karta. Och blir av med äggen jättefort.

Har folk väl smakat dem vill de inte ha köpeägg.
Om du vill ha mer kunder så ge dem en 6-pack för att smaka..... Sen återkommer de ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser