Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får man ta nedfallna träd?  (läst 63137 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: får man ta nedfallna träd?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-09 kl 09:49 »
Visst så hade jag gjort, och jag har gjort det själv flera gånger.  Ta med fem kedjor och ett någorlunda kraftigt motorsåg.
Kapa till den längd du behöver ha och inte mer, såga på plats block som går att kasa till släpen, och skiva sedan upp planken hemma.
Det är vansinnigt brant ner dit, så det blir till att bära för att få hem något. Alternativet vore ju att släpa efter kanoten 5km till ett ställe där man kan backa ner en släpkärra. Men ek flyter väll inte? Skulle passat på när isen låg, men det passade sig inte då. Eventuellt kan man såga upp korta stockar som man kan såga grova plank till en trappa av, sådana stockar borde gå att ta i båt

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 28 jan-09 kl 10:12 »
Tror nog ek flyter, men om jag skulle komma fram till att det inte är fallet, behövs inte mycket mer än en bilslang för att ändra på det.
Är det så långt får ett lätt terängredskap användas, en rullebör.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 jan-09 kl 10:17 »
Det är för brant för både skottkärra och fyrhjuling. Till stugan är det 400m, men 60m i höjdskillnad om jag läser kartan rätt. Och mycket av branten är centrerad till ett ställe. Går man ner för att bada är man svettigare när man gått hem igen. Därtill är skogen närmast sjön ett plockepinn av träd som bäverhelvetet har fällt bara för skojs skull. Sjövägen runt näset är enda rimliga vägen

Fordson

« Svar #23 skrivet: 08 feb-09 kl 12:51 »
Till saken hör ju att inte alla skogsägare har hundratals hektar skog. Många har små lappar och är väldigt rädda om "få" träd som man äger. Om man tar ett nerfallet träd för Sveaskog lär dom ju inte bry sig ett skvatt, men tar du ett träd för mig som bara har knappt ett hektar skog lär jag ju bli heligt förbannad. I många skogar går osynliga gränser mellan skiften som kanske bara är 20 meter breda. Vad som ser ut som en (1) skog är ofta uppdelat på massor av fastigheter med olika ägare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 08 feb-09 kl 21:35 »
Såga upp dem på plats med timmerjigg och frakta planka för planka.

kolla med någon terrängbilsåkare med winch så kan det tänka sig att han/dom är intresserade i ett projekt..   

Jag hadde varit det om avståndet inte varit sååå  låångt
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

duett73

« Svar #25 skrivet: 17 feb-09 kl 21:29 »
Ek projektet verkar intresant man kan klyva upp den med yxa och kilar till lätthanerligare bitar för att sedan frakta den i vattnet, ek skall flyta men den ligger kanske lite djupt och tar i botten om det är väldigt grunt. Lycka till med projektet

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 feb-09 kl 22:02 »
Ek projektet verkar intresant man kan klyva upp den med yxa och kilar till lätthanerligare bitar för att sedan frakta den i vattnet, ek skall flyta men den ligger kanske lite djupt och tar i botten om det är väldigt grunt. Lycka till med projektet
Det är en riktigt djup sjö, så det är inget problem. Funderar på att ta den på isen medan den fortfarande ligger, men man är väll för slö  :-[

duett73

« Svar #27 skrivet: 19 feb-09 kl 21:32 »
Är det en väldigt grov ekstam?
Det är ofta problem med att få dom uppsågade.
Vilket gör att det sällan är något problem att få sådana bara de blir av med den. :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 feb-09 kl 21:40 »
Den är väll 40-50cm i brösthöjd, inte väldigt stor och så finns det ju en del gren också. Men det vore lagom att ta småbitar av till ett och annat

http://www.baalzamon.se/ek.jpg

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 19 feb-09 kl 22:02 »
Den är väll 40-50cm i brösthöjd, inte väldigt stor och så finns det ju en del gren också. Men det vore lagom att ta småbitar av till ett och annat

http://www.baalzamon.se/ek.jpg

Precis rätt sätt att fälla ett besvärligt träd 8)
Är det Castor som varit framme?

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 19 feb-09 kl 22:54 »
Knappast rätt sätt om man vill ha det lite smidigt att frakta bort det. Men "Castor" verkar sällan bry sig om vad som är bra för oss människor.
Han är fullt upptagen med sitt liv.

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 feb-09 kl 23:23 »

Ett odjur är vad det är

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 20 feb-09 kl 18:32 »
Ett odjur är vad det är
Men rätt okej i en gryta. ;D
Rökta är dom också helt okej. ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 feb-09 kl 18:35 »
Men rätt okej i en gryta. ;D
Rökta är dom också helt okej. ;D
Pälsen är rätt fin också. Det finns en plats för bävrar också  ;D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 feb-09 kl 18:36 »
Pälsen är rätt fin också. Det finns en plats för bävrar också  ;D

ja att "rasta bävern" är en av mina favvo sysselsättningar ;D

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 20 feb-09 kl 19:00 »
En bäverhojt är aldrig fel om man är lite frusen. ;D
Efter några stycken så kommer man tyckat att denna låt är bra och sjunga med. ;D

Och lite senare på kvällen så räknar man så här. ;D

« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 19:03 av Rosten »

bo_i_dala

« Svar #36 skrivet: 14 okt-09 kl 22:18 »
Hej!
tillbaks till grundfrågan:
Nej man får inte ta ett dött träd i annans skog- inte ens med hänvisning till allemansrätten!
Andemeningen är att man får ta , på platsen nedfallna, grenar och göra upp en eld, egentligen inte att ta med ens de grenar man får ta!!Om ni nu hängde med i mitt "surr" :P

malungen

« Svar #37 skrivet: 23 dec-09 kl 21:44 »
Allemansrätten är ju knappast tänkt för att man ska ta med sig klena kvistar hem utan elda dom vid rast under sin vandring genom skogen.
Och döda träd ska man låta bli, dom är viktiga för naturen oavsett om man äger dom själv eller inte.
Jag har noterat att det som skördarförarna lämnar som naturvårdshänsyn kommer sedan olika vedgubbar och "städar" bort. Även om skogsägaren är PFSC-certifierad. Äldre skogsägare som lejt bort förvaltningen av sin skog är lätta offer för dessa vedeldare som ju bara ska "städa lite" och "göra fint efter skogsmaskinerna".
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 23 dec-09 kl 23:05 »
Jag har noterat att det som skördarförarna lämnar som naturvårdshänsyn kommer sedan olika vedgubbar och "städar" bort. Även om skogsägaren är PFSC-certifierad. Äldre skogsägare som lejt bort förvaltningen av sin skog är lätta offer för dessa vedeldare som ju bara ska "städa lite" och "göra fint efter skogsmaskinerna".

Jag antar att på detta forum så finns det gott om vedgubbar som städar efter skogsmaskinerna.
Ett sätt att sänka sina utgifter så att man kan leva på en liten lön.
Kanske något för dig som har som mål att bli skuldfri samt tillverka både el och värme samt driva bilen med energi från skogen. ;)
« Senast ändrad: 23 dec-09 kl 23:07 av Rosten »

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 24 dec-09 kl 10:54 »
Vi hyrde tidigare ut till tyska turister där några tolkade allemansrätten till just en rättighet att ta för sig av både nedfallna och växande träd. Då jag ifrågasatte deras hämtning av bl.a. en grov vindfälld fura och deras fällning av en medelgrov björk så hänvisade de till att det inte fanns något uttryckligt FÖRBUD i sedvänjerätten att fälla etc. Däremot berättade de att de var väl medvetna om att de inte fick bryta grenar av växande träd ::).

De fick betala 500 kr till markägaren för furan och björken (detta var för ca 15 år sedan), pengar som markägaren välvilligt delade med sig  av till mig ;D

Man får vara tydlig när man presenterar Sverige som turistland i Tyskland.

Det heter Allemansrätten INTE Allemangsrätten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser