Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får man ta nedfallna träd?  (läst 63228 gånger)

malungen

SV: får man ta nedfallna träd?
« Svar #40 skrivet: 26 dec-09 kl 10:29 »
Jag har ju turen att vara en vedgubbe med egen skog. Egentligen skulle jag nog hellre se vedgubbarna kapa ner medelålders björkar i min skog än att dammsuga skogen på all naturvårdshänsyn.
Jag har funderat lite på en verksamhet i Danmark jag läst om. Där hade dom självplock på några större gods. Man betalade när man lämnade skogen efter hur mycket man hade på släpvagnen.
Nu ser jag ju tyvärr en massa praktiska problem med detta men idén är ju inte så dum.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 26 dec-09 kl 10:42 »
Som någon skrev så är omkullblåsta träd en del av naturvårdshänsynen.
Skogsstyrelsen brukar rekommendera att man ska låta dom vara orörda, men många tar ändå rätt på det mesta.
Lite konstigt men typiskt är det, att utomstående alltid hittar nåt att anmärka på.
Är inte skogen alltför kultiverad, så är den full av vindfällen som ingen tar rätt på.

ersam

• -
« Svar #42 skrivet: 08 jan-10 kl 09:58 »
Frugan är ute på hyggena och hämtar granris efter avverkningen så vi har det fint vi entrén och täcker våra rabatter.

Döda grenar får man ju självklart ta med sig för eget bruk det är ju det allemansrätten handlar om. Inte tusan käkar du upp all svamp eller bär ute i skogen utan du tar väl med det hem eller?

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 08 jan-10 kl 10:11 »
Frugan är ute på hyggena och hämtar granris efter avverkningen så vi har det fint vi entrén och täcker våra rabatter.

Döda grenar får man ju självklart ta med sig för eget bruk det är ju det allemansrätten handlar om. Inte tusan käkar du upp all svamp eller bär ute i skogen utan du tar väl med det hem eller?
Men frågan är om man får ta med sig döda grenar för att täcka ett uppvärmningsbehov av huset? Jag är inte så säker på att något sådant täcks av allemansrätten. Tanken är ju att man skall kunna ta ett par grenar för att göra lägereld. Men om man får ta med sig döda grenar hem, så borde man väll få ta med sig döda träd? I såna fall, får man ta med sig motorsågen och kapa upp det i lämpliga bitar?

ersam

• -
« Svar #44 skrivet: 08 jan-10 kl 10:26 »
Svaret (http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Fragor-och-svar/Star-det-i-nagon-lag-vad-man-far-plocka-i-naturen/):

Står det i någon lag vad man får plocka i naturen?

Nej. I brottsbalken omnämns det du inte får ta i naturen utan tillstånd från markägaren. Det är förbjudet att ta växande träd men även att ta löv, bast, ollon, nötter, kåda, ris, näver, grenar och bark från växande träd.

Bär, svamp och blommor finns inte med i uppräkningen och får därmed plockas. En del växter är fridlysta och får inte plockas.

Löst liggande grenar och kvistar går bra att plocka, däremot får du inte bryta grenar från eller hugga/såga i vindfällen.

Bra ingångssida: http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/

Strajder

• Aspegården
« Svar #45 skrivet: 08 jan-10 kl 10:42 »
Den bästa sammanställningen jag sett hittills är i skriften "Allemansrätten - vad säger lagen?" på Naturvårdsverkets hemsidor: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Beuty

• Småland
« Svar #46 skrivet: 08 jan-10 kl 10:44 »

Det här kan man läsa i Allemansrätten:

"Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle"

Nu undrar jag hur du kan använda färskt granris som bränsle. Mig veterligen är det INTE tillåtet att ta granris efter avverkning lika lite som man får ta träd som ligger på marken. Allemansrätten är till för när man rör sig i naturen och inte för att plocka med hem. Från grunden för att kunna leva och göra upp en mindre eld eller transportera sig över marken. Det krävs tillstånd av markägaren annars är det stöld. Riset skulle inte ligga på marken utan ägarens avverkning.

Vill tillägga till allt tjafs om hur grova och hur stora grenar och hur långa grenar. Så här är det du får tända en liten eld (om inte brandrisk föreligger) och den får du ta några grenar till punkt slut. Ingen får gå och samla för att ta med sig hem. Det är någons mark du rör dig på, där någon sköter skogen och underhåller vägar och planterar skog. Denne ägare kan sälja träd (både döda och levande) +  att dom kan sälja ris till flis. Du måste alltid fråga markägaren oavsett hur mycket du vill ta med dig hem eftersom du inte kan veta markägarens verksamheter.

Plocka granris är inte tillåtet. Då kunde ju vem som plocka med sig och sälja innan jul. Det är himla ansvarslöst att förse sig av annans egendom. Man får oftare ja om man frågar än om man bara tar med sig utan att fråga.

Använd förståndet och inte din plånbok som måttstock.
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 11:02 av Beuty »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 08 jan-10 kl 10:53 »
Jag tror att ersam menade att de använde granriset som dekoration, och att det därmed handlade om mycket begränsade mängder. Kanske borde de ha frågat markägaren, min granne som äger mycket skog brukar dock beklaga sig över att skogsbolaget tar betalt för att komma och flisa grankvistarna, och säger till mig att ju mer kvistar jag tar desto bättre. I välskött (ur produktionssynpunkt ;)) granskog blir riset vid avverkning så klent att det knappast går att elda med. Till att skydda växter eller dekorera trappan med fungerar det dock utmärkt. Jag skulle inte ha dåligt samvete om jag "tagit" lite tunna grankvistar till dekoration, och värdet på dem är definitivt så litet att det inte finns något straffvärde.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 08 jan-10 kl 11:00 »
Efter vad jag förstår får man ju lov att röja grenar och buskar som hänger ut på vägen, om det är så man har svårt att ta sig in till sin fastighet. Men får man ta riset som man röjt bort?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 08 jan-10 kl 11:05 »
Efter vad jag förstår får man ju lov att röja grenar och buskar som hänger ut på vägen, om det är så man har svårt att ta sig in till sin fastighet. Men får man ta riset som man röjt bort?

Jag är rätt säker på att riset tillhör den som äger trädet.
Samma sak om det hänger in grenar från grannens träd in på egna tomten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 08 jan-10 kl 11:06 »
Jag är rätt säker på att riset tillhör den som äger trädet.
Samma sak om det hänger in grenar från grannens träd in på egna tomten.

Men efter ett tag så är det ju bara vanliga, döda grenar som ligger i skogen, och borde då omfattas av allemansrätten?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 08 jan-10 kl 11:11 »
Men efter ett tag så är det ju bara vanliga, döda grenar som ligger i skogen, och borde då omfattas av allemansrätten?

Ok, om markägaren inte tagit vara på det så får du väl göra en liten lägereld och koka kaffe på plats, men inte ta med riset hem.

Beuty

• Småland
« Svar #52 skrivet: 08 jan-10 kl 11:15 »
Jag tror att ersam menade att de använde granriset som dekoration, och att det därmed handlade om mycket begränsade mängder. Kanske borde de ha frågat markägaren, min granne som äger mycket skog brukar dock beklaga sig över att skogsbolaget tar betalt för att komma och flisa grankvistarna, och säger till mig att ju mer kvistar jag tar desto bättre. I välskött (ur produktionssynpunkt ;)) granskog blir riset vid avverkning så klent att det knappast går att elda med. Till att skydda växter eller dekorera trappan med fungerar det dock utmärkt. Jag skulle inte ha dåligt samvete om jag "tagit" lite tunna grankvistar till dekoration, och värdet på dem är definitivt så litet att det inte finns något straffvärde.

Nog fattar jag att dom använde det som dekoration. Men du får bara ta kvistar om du ska göra upp en eld och det kan du inte med färskt granris. Förstår du vad jag menar?
Man kan ju inte anta att alla markägare tänker likadant eller hur? Nu har du ju frågat och fått grönt ljus. Precis det menar jag, bättre att fråga eller hur? Då får man oftare ett ja. Det handlar ju inte om ifall man åker dit eller om det är ett ringa värde. Då kan ju alla knata till affären och snatta eftersom småsaker inte kostar så mycket

Beuty

Huggorm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 08 jan-10 kl 11:21 »
Ok, om markägaren inte tagit vara på det så får du väl göra en liten lägereld och koka kaffe på plats, men inte ta med riset hem.

Så vill jag nog också tolka det

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 08 jan-10 kl 11:43 »
Man få ju ta andra saker tex mossa för att använda till dekoration (om mossan inte är fridlyst och man tar för eget bruk), utan att fråga markägaren.

Jag är helt för att fråga, om man kan komma i kontakt med markägaren, men nog har det hänt att jag tagit hem någon liten knotig kvist bara för att den varit dekorativ, och definitivt inte tänkt elda upp den. Jag har aldrig uppfattat att det skulle vara olagligt, tror inte att det är det. Rätta mig om jag har fel.

Självklart är det jobbigt för markägare om folk plockar i skogarna jämt och ständigt, men om man har någorlunda kunskaper och sunt förnuft borde det inte ställa till med konflikter. Jag är iof medveten om att det finns gott om människor som saknar sunt förnuft...

Svaret (http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Fragor-och-svar/Star-det-i-nagon-lag-vad-man-far-plocka-i-naturen/):

Står det i någon lag vad man får plocka i naturen?

Nej. I brottsbalken omnämns det du inte får ta i naturen utan tillstånd från markägaren. Det är förbjudet att ta växande träd men även att ta löv, bast, ollon, nötter, kåda, ris, näver, grenar och bark från växande träd.

Bär, svamp och blommor finns inte med i uppräkningen och får därmed plockas. En del växter är fridlysta och får inte plockas.

Löst liggande grenar och kvistar går bra att plocka, däremot får du inte bryta grenar från eller hugga/såga i vindfällen.

Bra ingångssida: http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/

Enligt detta är det tillåtet att ta med sig kvistar och grenar hem, något som givetvis inte ska överutnyttjas, vi ska vara tacksamma för vår allemansrätt och värna om att det inte blir konflikter kring den i framtiden. Jag menar inte att man får renskrapa skogsbottnen på allt brännbart, men ett fång grenar/kvistar som man tar med sig från promenaden som dekoration är knappast orimligt.

Sen är det en annan sak att man inte får ta från högar/lavar som ägaren samlat ihop, men efter en avverkning är det MYCKET grenar/kvistar som ligger kvar utspritt.

Väldigt vad detta var känsligt för dig Beuty, antar att du har dåliga erfarenheter, men för det behöver du inte dra alla över en kam, eller ha en otrevlig ton.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 08 jan-10 kl 11:49 »
Har aldrig hört talas om att det skulle vara förbjudet att ta med sig svamp, blåbär, blommor eller lösa kvistar hem. Det kan inte stämma.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 08 jan-10 kl 12:37 »
Enstaka kvistar ja, men här får man tänka på vad man skriver så man inte uppmuntrar till överdrifter, finns åtskilliga som vill ha så mycket som möjligt för ingenting.

Beuty

• Småland
« Svar #57 skrivet: 08 jan-10 kl 13:25 »
Man få ju ta andra saker tex mossa för att använda till dekoration (om mossan inte är fridlyst och man tar för eget bruk), utan att fråga markägaren.

Jag är helt för att fråga, om man kan komma i kontakt med markägaren, men nog har det hänt att jag tagit hem någon liten knotig kvist bara för att den varit dekorativ, och definitivt inte tänkt elda upp den. Jag har aldrig uppfattat att det skulle vara olagligt, tror inte att det är det. Rätta mig om jag har fel.

Självklart är det jobbigt för markägare om folk plockar i skogarna jämt och ständigt, men om man har någorlunda kunskaper och sunt förnuft borde det inte ställa till med konflikter. Jag är iof medveten om att det finns gott om människor som saknar sunt förnuft...

Enligt detta är det tillåtet att ta med sig kvistar och grenar hem, något som givetvis inte ska överutnyttjas, vi ska vara tacksamma för vår allemansrätt och värna om att det inte blir konflikter kring den i framtiden. Jag menar inte att man får renskrapa skogsbottnen på allt brännbart, men ett fång grenar/kvistar som man tar med sig från promenaden som dekoration är knappast orimligt.

Sen är det en annan sak att man inte får ta från högar/lavar som ägaren samlat ihop, men efter en avverkning är det MYCKET grenar/kvistar som ligger kvar utspritt.

Väldigt vad detta var känsligt för dig Beuty, antar att du har dåliga erfarenheter, men för det behöver du inte dra alla över en kam, eller ha en otrevlig ton.

Vill bara förtydliga:
Allemansrätten är inte till för att man ska ta med sig
bränsle och dylikt hem från annans mark.
Grejen är att "allt för många" inte vet var gränsen för utnyttjande går. Allemansrätten kom som sagt till för att man skulle kunna värma sig eller laga mat när man befann sig på annans mark, inte för att dryga ut eldningen i sin bostad. Tar alla med sig för att dom tycker att det är "rimligt" så lär det bli renskrapat på många håll. Tänk på dom som sköter marken. Fråga är inte så svårt.
Grenarna ska ligga kvar en tid efter avverkning för att torka innan flisning. Ofta är det mycket grenar vilket ger pengar till markägaren.

Vet inte om du betecknar mig som känslig för att jag informerar om vad jag vet. Man är inte otrevlig i tonen för att man vet hur det fungerar. Däremot kan det kanske uppfattas så om man anser att det strider mot det man själv tycker, nämligen använda naturen på ett sätt som inte var menat i allemansrätten. Man ska inte försöka tolka den som en rättighet utan som en skyldighet att visa hänsyn mot markägare, naturen, djuren.

Tyvärr får jag göra dig besviken, men jag är jord och skogsbruksägare och har stor erfarenhet hur det går till i verkligheten. Människor vill gärna tolka det som att det är fritt fram eftersom det är fördelaktigt.

Mycket vänliga hälsningar från Beuty

Beuty

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 08 jan-10 kl 14:54 »
Det finns mig veterligen inget generellt förbud att avverka torrträd. Däremot kan det vara en del av den allmänna hänsynen i samband med avverkning. Men generellt förbjudet att avverka döda träd, nej det tror jag inte det går att utsträcka svl till att innebära

Jag som har för  mig döda stående träd är fridlysta.
Då de ökar den biologiska mångfalden med de många tusen arter som bara lever i torrt trä. Har jag fel?

Beuty

• Småland
« Svar #59 skrivet: 08 jan-10 kl 15:18 »
Jag som har för  mig döda stående träd är fridlysta.
Då de ökar den biologiska mångfalden med de många tusen arter som bara lever i torrt trä. Har jag fel?

Hej

Det stämmer att torrträd/döda träd ökar mångfalden men INTE är dom fridlysta.
Man rekommenderar skogsägaren att man ska lämna döda träd kvar för att gynna naturen. Det följer dom allra flesta idag men visst finns det undantag. Dom flesta Mark/Skogsägare är väldigt måna om mångfalden i naturen och som du säger så är det viktigt att det ligger kvar ris, grenar, döda träd i skogen. En del tror att man prompt ska elda upp allt man hittar och att det man hittar tillfaller upphittaren : )
Så helt fel hade du inte

Beuty

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser