Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bågjakt  (läst 9047 gånger)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Bågjakt
« Svar #20 skrivet: 28 sep-09 kl 23:42 »
Har jagat själv i 30 år om man räknar dom år man fick följa med morfar och min far på jakt när man var minderårig. Jag jagade med pilbåge i min barndom och lyckades fälla gråsparvar, råttor, nån padda och andra smådjur. Sen växte jag ifrån bågen och började jaga med gevär. För mig är det fullständigt horribelt att tillåta jakt med pilbåge.

Varför orsaka djuret onödigt lidande, en pil avlossad  på 20-30 meters avstånd ja men sen då när djuret springer iväg med en pil genom kroppen och du skulle ha hunnit med ett andra skott med hagelgevär vilket är det enda som man bör jämföra bågjakt med pga skjutavståndet, nä jag är bestämd i den här frågan, bågjakt på djur har inget berättigande i vårt samhälle på 2000 talet. Varför vill man använda pilbåge i stället för gevär? För att uppfylla sina egna indiandrömmar eller kanske för att ge djuret en chans(till att bli skadskjutet och en långsammare död..)?

Vid all jakt ska djuret dö så snabbt och smärtfritt som möjligt, det är inte fallet med pilbågsjakt...visst det kan finnas skyttar som klarar upp det på ett ok sätt men återigen varför?!
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 00:20 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #21 skrivet: 30 sep-09 kl 00:30 »
Hej !
Det här med skadeskjutningar med kulvapen contra pil .
Först ska vi ha klart för oss att de som jagar med båge är mycket seriösa i sitt jagande , för att ha det tålamod som krävs för att komma inom skjutavstånd på en råbock med båge kräver sin man . Ca 30 meter .
-Alla som ska kalla sig jägare ska fantamej vara seriösa...naivt att säga att bågjägare skulle vara seriösare än andra...

För det andra är det skillnaden mellan kulan som projektil och pilens skärande flykt genom luften .
Pilens flykt är långsammare än kulan
-Så du menar alltså att tiden från det du bestämmer dig för att döda djuret till dess att projektilen träffar är längre med pil och båge...redan där diskvalificerar du bågjakt...detta innebär i klartext att djuret kan röra sig mer från det pilen avlossas till dess djuret träffas mao en större risk för skadskjutning.

, kulan får ett undertryck som också suger med sig smuts ur luften och in i såret kulans for och den energimängd som avlämnas orsakar en mer eller mindre kraftig vävnads död runt skottstället . Perfekt grogrund för bakterier .
Pilens lägre hastighet och skärande islag ger en ren såryta som om skottet inte dödar direkt har lättare att läka och med lägre risk för infektion .
- Kulan /kulorna avger mer energi vid träffen -perfekt- för syftet är att djuret ska bli kvar på platsen...tror inte att du är jägare eftersom du skriver detta om skadskjutning...en seriös jägare accepterar inte att ett påskjutet djur klarar sig undan och får läka ihop...påskjutet djur ska spåras upp och avlivas om det är skadskjutet

« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 08:05 av regnpipan »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 30 sep-09 kl 16:30 »
Varför orsaka djuret onödigt lidande, en pil avlossad  på 20-30 meters avstånd ja men sen då när djuret springer iväg med en pil genom kroppen och du skulle ha hunnit med ett andra skott med hagelgevär vilket är det enda som man bör jämföra bågjakt med pga skjutavståndet, nä jag är bestämd i den här frågan, bågjakt på djur har inget berättigande i vårt samhälle på 2000 talet. Varför vill man använda pilbåge i stället för gevär? För att uppfylla sina egna indiandrömmar eller kanske för att ge djuret en chans(till att bli skadskjutet och en långsammare död..)?
Bågjakt skall nog inte jämföras med hagelvapen. Eftersom hagelvapen är det vapen som orsakar mest skadeskjutningar av alla jaktvapen. Speciellt vid fågeljakt eller jakt på djur som springer där skotten ofta tar långt bak i skinkorna på djuret.

För jämför man dom i skadestatestiken så kommer man förbjuda hagelvapnen.

Utan jag litar på naturvårdsverkets kunskap. Blir bågjakten laglig så kommer det an på att den inte orsakar mera lidande än den vanliga jakten.
Blir den inte laglig så orsakade den mera lidande.
Själv så har jag inte kunskap om vilket som är bäst för djuret.

Att bli skjuten av en normalt otränad jägare eller av en bågjägare med deras krav på bevisad skjutkunskap.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 16:36 »
Så du menar alltså att tiden från det du bestämmer dig för att döda djuret till dess att projektilen träffar är längre med pil och båge...redan där diskvalificerar du bågjakt...detta innebär i klartext att djuret kan röra sig mer från det pilen avlossas till dess djuret träffas mao en större risk för skadskjutning.

Om man istället jämför hageljakt på flygande gås mot bågjakt mot gås på marken
eller ett hagelskott mot ett rådjur som drivs på av en stötande hund mot bågjaktens skjutande mot stillastående djur.
Då diskvalificerar vi hageljakten istället.
Allt beror på vad man jämför.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #24 skrivet: 30 sep-09 kl 19:13 »
beror på vem som håller i bössan

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 sep-09 kl 19:17 »
 ;D ;D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #26 skrivet: 30 sep-09 kl 19:33 »
hursomhelst jag har sagt mitt om vad jag tycker i frågan och lämnar härmed diskussionen. Skulle dock vara kul att få reda på vad våra små indianer svarar på min fråga om varför...

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 03 okt-09 kl 09:52 »
beror på vem som håller i bössan
Problemet är att 90% av alla som jagar med hagel skjuter så dåligt att man helt enkelt borde ta hagelbössan ifrån dom.

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 okt-09 kl 10:09 »
Problemet är att 90% av alla som jagar med hagel skjuter så dåligt att man helt enkelt borde ta hagelbössan ifrån dom.
   Nu kryper sningen fram  ;D mvh
« Senast ändrad: 03 okt-09 kl 10:13 av pålle »

Yrmff

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 okt-09 kl 10:48 »

Hmm.. :-\  :-\

Ja det är ju inte vem som helst som skall få skjuta med pil å båge..till skillnad versus hagelskyttarna då enl ovan..
Armborst vore väl bättre då eller?

mvh heikki

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 03 okt-09 kl 14:11 »
I Norden
« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 08:57 av esten »

mobben

« Svar #31 skrivet: 03 okt-09 kl 17:56 »
Vad kommer den siffran ifrån, är det likadant med kulskyttar. 

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 03 okt-09 kl 19:41 »
   Nu kryper sningen fram  ;D mvh
???
Vad är det för sanning som kommit fram?
Att många jägare tränar dåligt med hagelvapen eller att skytte på springande/flygande djur/fågel med hagelvapen är den svåraste jaktformen som finns.

Så har det varit sedan man uppfann hagelbössan.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 03 okt-09 kl 19:45 »
Vad kommer den siffran ifrån, är det likadant med kulskyttar. 

Siffran finns inte mer än i min skalle.
Kulvapen är flera tusen procent enklare.
Man skjuter aldrig på flygande mål.
Man har till 99.9% kikarsikte.
Dom mesta djur står still.
Det är inte så noga med avståndsbedömningen.
10 meter hit eller dit spelar ingen roll.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #34 skrivet: 03 okt-09 kl 19:56 »
Ångrar mig, har inte fått svar på frågan om varför vi ska tillåta bågjakt...för djurens bästa(långsammare död ger utdragen dödskamp/ångest/smärta) eller för att boosta nån indianwannabes ego?

Siffran finns i din skalle.. ::)ta reda på fakta innan du skriver en massa jävla skit som kan tolkas som korrekt statestik..."kulvapen är flera 1000 procent lättare" JEEESUS! Du fortsätter med påståenden helt utan grund
« Senast ändrad: 03 okt-09 kl 19:57 av Rooster »

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 03 okt-09 kl 20:05 »
Vem säger a
« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 08:59 av esten »

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 03 okt-09 kl 20:11 »
 Här finns lite information:
http://www.bagjakt.org/fr%C3%A5gor-och-svar-r%C3%B6rande-jakt-med-pilb%C3%A5ge
 Sen vet jag inte om den är "färgad" ?!?
Men Brorsan hade en Compound (om det nu heter så) båge som han gick på jaktskyttebana med för en massa år sedan och den verkade vara effektiv. Det är ju inte direkt några hemsnickrade, veka bågar och trubbiga pilar som jägarna använder...
                                    Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 03 okt-09 kl 20:13 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 03 okt-09 kl 20:11 »
Ångrar mig, har inte fått svar på frågan om varför vi ska tillåta bågjakt...för djurens bästa(långsammare död ger utdragen dödskamp/ångest/smärta) eller för att boosta nån indianwannabes ego?

Siffran finns i din skalle.. ::)ta reda på fakta innan du skriver en massa jävla skit som kan tolkas som korrekt statestik..."kulvapen är flera 1000 procent lättare" JEEESUS! Du fortsätter med påståenden helt utan grund
Som yrkesjägare så ser jag tydligen skit som du inte ser.
Är du blind?
Sätt dig och titta när man jagar exempelvis flygande gäss.
Det skjuts mycket men blir väldigt lite som ramlar ner.
Hur många gången har man sedan inte hört orden.
-jag låg lite efter med svingen och sköt bakom

Tror du verkligen att ingen hagel hamnade i djurkroppen?

mobben

« Svar #38 skrivet: 03 okt-09 kl 20:46 »
Som yrkesjägare så ser jag tydligen skit som du inte ser.
Är du blind?
Sätt dig och titta när man jagar exempelvis flygande gäss.
Det skjuts mycket men blir väldigt lite som ramlar ner.
Hur många gången har man sedan inte hört orden.
-jag låg lite efter med svingen och sköt bakom

Tror du verkligen att ingen hagel hamnade i djurkroppen?

Jag har ingen aning om din erfarenhet som jägare eller din kunskap, men du är säkert en duktig sådan, men att skriva att 90 % av alla jägare som använder sitt hagelvapen är odugliga som jägare och skyttar är nog att ta i. Jag själv är inte yrkesjägare men har jagat sen jag satt i farfars ryggsäck, skött mina första sjöfåglar när jag var i 6 årsåldern. Har nu jagat i 30 år och träffat rätt mycket folk både bra och dåliga som jägare eller skyttar. Men den dåliga andelen är inte så stor, nu är jag viserligen uppvuxen i skärgården där dom flesta är mycket bra skyttar.

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 03 okt-09 kl 21:38 »
Jag har ingen aning om din erfarenhet som jägare eller din kunskap, men du är säkert en duktig sådan, men att skriva att 90 % av alla jägare som använder sitt hagelvapen är odugliga som jägare och skyttar är nog att ta i. Jag själv är inte yrkesjägare men har jagat sen jag satt i farfars ryggsäck, skött mina första sjöfåglar när jag var i 6 årsåldern. Har nu jagat i 30 år och träffat rätt mycket folk både bra och dåliga som jägare eller skyttar. Men den dåliga andelen är inte så stor, nu är jag viserligen uppvuxen i skärgården där dom flesta är mycket bra skyttar.

Hur många jägare känner du som går till skjutbanan och tränar markmål med sin hagelbössa inför hundjaktens start?
Den klubben som jag är med i har inte ens träning för markmål med hagelbössa på programmet.
Fast att man har en bana. Men den används bara till jägarexamen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser