Har jagat själv i 30 år om man räknar dom år man fick följa med morfar och min far på jakt när man var minderårig. Jag jagade med pilbåge i min barndom och lyckades fälla gråsparvar, råttor, nån padda och andra smådjur. Sen växte jag ifrån bågen och började jaga med gevär. För mig är det fullständigt horribelt att tillåta jakt med pilbåge.
Varför orsaka djuret onödigt lidande, en pil avlossad på 20-30 meters avstånd ja men sen då när djuret springer iväg med en pil genom kroppen och du skulle ha hunnit med ett andra skott med hagelgevär vilket är det enda som man bör jämföra bågjakt med pga skjutavståndet, nä jag är bestämd i den här frågan, bågjakt på djur har inget berättigande i vårt samhälle på 2000 talet. Varför vill man använda pilbåge i stället för gevär? För att uppfylla sina egna indiandrömmar eller kanske för att ge djuret en chans(till att bli skadskjutet och en långsammare död..)?
Vid all jakt ska djuret dö så snabbt och smärtfritt som möjligt, det är inte fallet med pilbågsjakt...visst det kan finnas skyttar som klarar upp det på ett ok sätt men återigen varför?!