Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vävning för nybörjare  (läst 6358 gånger)

cissi

• Gäst
Vävning för nybörjare
« skrivet: 15 okt-05 kl 00:11 »
Min nioåring har vävt med trasor de senaste dagarna och har blivit väldigt biten (han letar vävstolar på Blocket :)). Eftersom jag inte kan väva själv och inte har tid att gå någon kurs just nu känns det lite väl avancerat att skaffa en vävstol (även om de var förvånansvärt billiga). Är det någon som kan föreslå ett alternativ? Brickband verkar ju roligt att göra, men är det för pilligt för barn? Om inte, var köper man/hur gör man utrustningen om man inte bor nära en hemslöjdsaffär?

Mvh Cecilia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vävning för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 16 okt-05 kl 14:28 »
Jad vävde massor med brickband i hans ålder. Spar mjölkkartonger att göra brickorna av. Många använder till fyrkanter avklippta spelkort. En sadeljord med öglor på i ändarna runt korsryggen och en träkrok (makramékrok) att haka i varpen/bandet funkar bra. Så sitter man med varpflätan fast i ett dörrhandtag.

Man kan också göra en klämma att fästa sadeljorden i. Två ca: 10cm långa bitar rundstav med hål tvärs i ändarna. Fäst två bitar trådgalje i den första biten och trä på den andra som skall löpa fritt på ståltråden och böj ändarna till krokar att ha sadeljorden i. Den andra staven, den närmast kroppen öppnas som ett gap och bandet/varpen träs igenom så att den hålls på plats av sig självt. Lite knepigt att förklara men man märker efter lite fixande.

"Pinnen" att ha inslaget på sågas till och sandpappras slätt av en platt träbit.

Allt får plats i en liten gympapåse man kan ha med sig var som helst och väva. Och garn hittar man nästan gratis på loppis ibland.

cissi

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-05 kl 08:57 »
Tack Gruff! Nu har både hjärnan & händerna fått lite att fixa med! Har du fortsatt väva?
Mvh Cecilia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 27 okt-05 kl 14:55 »
Det var ett tag sen. Men gympapåsen ligger där och väntar på ett infall.

Var på biblan idag och nu minns jag förstås inte exakt vad den hette. Men i en bok vid namn "väva band på lätt sätt" eller nått sånt, fanns det bild på det man har runt magen.

cissi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 okt-05 kl 08:49 »
Ha! Vi har klurat ut det! Hittade en bok som heter "Väva i varptyngd vävstol" på bibblan och med hjälp av den gick det som en dans (nåja). Nästa steg blir att prova med bandgrind, är det möjligen någon som har en beskrivning på hur man gör en sådan?

Mvh Cecilia

Ps. Pusserana, du har mail.
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 08:50 av cissi »

uffe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 okt-05 kl 12:27 »
På vävmässan köpte jag en jättefin bok som handlar om att väva med barn i olika åldrar som heter "Börja väv!" av Nina Bäckman, Annika Elmqvist, Tina Ignell och B-A Ignell. Utgiven av Vävmagasinet.
Där finns beskrivning av hur man gör vävgrinadar av glasspinnar och annat roligt.

cissi

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-05 kl 11:52 »
Tack Uffe för tipset. Glasspinnar är ju aldrig fel att "producera" själv  :)
Vad trevligt att det finns åtminstone två handarbetande män härinne, förresten. Min man hävdar att män har för dålig finmotorik, jag hävdar att den kan man träna upp.

Mvh Cecilia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 31 okt-05 kl 12:59 »
Min man hävdar att män har för dålig finmotorik....

Och kvinnor kan inte meka va? Äsch...... ::) Låter mer som om han försöker bortförklara att han själv bara skulle trassla till garnerna.

uffe

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 okt-05 kl 14:43 »
Ja personligen har jag svårt att lägga en könsaspekt på kreativitet. Jag ser mitt handarbetande som en konstform men hade jag varit motorintresserad hade jag kanske motivlackat bilar. Och det är fler killar än vad man tror som sitter och handarbetar. Kanske är det dags för det kvinnliga kollegiet att uppvärdera sitt handarbetande till konst?
Uffe

Fröken_Ullis

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-05 kl 17:19 »
Om din son har trö slöjd i skolan är det väldigt enkelt att göra i tex plywood, när jag lärde en barngrupp att väva använde vi spelkort och tyvärr har barn ibland inte fått upp finmotoriken och tålamodet så när det trilskades lite vid vridmomentet var det oftast spelkorten som gav sig först. Mina brickor jag använder för stunden är gjorda i ek men då eken är på ett sätt spröd är det ytterst lätt att garnet ruggas upp i dem.
Jag har fortfarande inte fixat en sadeljord och fästanordning, jag använder ett annat band jag tidigar vävt och sen fäster jag varpen mellan två pinnar där den ena sitter fast i ett fönster och det andra föstes i bander runt ryggen, nöden har ingen lag och jag är rädd för bandsågar och vanlig handsåg har jag inte...
Jag lärde mig att väva genom att läsa i böcker. Fick ett exemplar av "brickvävning så in i norden" (tror jag den heter, är inte hemma och kan titta) och genom den lärde jag mig. det finns någon annan bok som bla. har en studieplan om man vill använda boken som undervisningsmaterial i tex. studiecirklar. Grunden i brickbandvävning är ruskit enkel när man väl slutat bråka med varpen och börjat väva, sen är det bara att testa sig fram, jag gjorde förra året ett par tömmar med invävda bjällror, jätte finna och har ännu inte gått sönder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1232 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, beekeepern, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser