Om din son har trö slöjd i skolan är det väldigt enkelt att göra i tex plywood, när jag lärde en barngrupp att väva använde vi spelkort och tyvärr har barn ibland inte fått upp finmotoriken och tålamodet så när det trilskades lite vid vridmomentet var det oftast spelkorten som gav sig först. Mina brickor jag använder för stunden är gjorda i ek men då eken är på ett sätt spröd är det ytterst lätt att garnet ruggas upp i dem.
Jag har fortfarande inte fixat en sadeljord och fästanordning, jag använder ett annat band jag tidigar vävt och sen fäster jag varpen mellan två pinnar där den ena sitter fast i ett fönster och det andra föstes i bander runt ryggen, nöden har ingen lag och jag är rädd för bandsågar och vanlig handsåg har jag inte...
Jag lärde mig att väva genom att läsa i böcker. Fick ett exemplar av "brickvävning så in i norden" (tror jag den heter, är inte hemma och kan titta) och genom den lärde jag mig. det finns någon annan bok som bla. har en studieplan om man vill använda boken som undervisningsmaterial i tex. studiecirklar. Grunden i brickbandvävning är ruskit enkel när man väl slutat bråka med varpen och börjat väva, sen är det bara att testa sig fram, jag gjorde förra året ett par tömmar med invävda bjällror, jätte finna och har ännu inte gått sönder.