Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska linfröolja smaka?  (läst 14471 gånger)

Vero

SV: Hur ska linfröolja smaka?
« Svar #20 skrivet: 19 apr-09 kl 22:37 »
Instämmer med Pong, tyvärr är linfröolja ingen bra omega-3 källa. De innehåller fel sorts omega-3. Ät mer sill! :)
The impossible just takes a little longer

Åsa Chagas

« Svar #21 skrivet: 19 nov-09 kl 15:49 »
Jag har köpt en elektrisk kaffekvarn och mixar ett par matskedar hela linfrön per dag. Blandar i gröt (när den är färdigkokt så slipper man hetta upp den ömtåliga linfröoljan) eller i ett glas vatten. Då får jag dagsbehovet av omega 3 plus en massa bra fibrer som gynnar tarmfloran. Däremot ska man visst inte ta mer än 2-3 msk. Billigt och smakar betydligt fräschare än linfröolja eftersom fröna aldrig hinner härskna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 16 maj-11 kl 02:17 »
Stötte på den här gamla tråden när jag letade info om matoljor. Krossade linfrön är definitivt inte bra. Hela linfrön är OK, likaså den kallpressade oljan. När man krossar linfröna så kommer kroppen tyvärr åt den giftiga blåsyran som finns i linfröna. Jag har träffat en person som enligt uppgift åt "litet då och då" och hade fått bestående leverskador utav detta. Det finns även andra mera akuta risker. Så ta hellre hela linfrön i gröten!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

123joel

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 maj-11 kl 23:03 »
Stötte på den här gamla tråden när jag letade info om matoljor. Krossade linfrön är definitivt inte bra. Hela linfrön är OK, likaså den kallpressade oljan. När man krossar linfröna så kommer kroppen tyvärr åt den giftiga blåsyran som finns i linfröna. Jag har träffat en person som enligt uppgift åt "litet då och då" och hade fått bestående leverskador utav detta. Det finns även andra mera akuta risker. Så ta hellre hela linfrön i gröten!

Hela linfrön finns ingen mening med att äta, dom måste krossas(eller tuggas och därmed krossas) för att kroppen ska kunna ta upp nått alls från dem, hela går dom bara rakt igenom.

låter märkligt att det skulle vara så farligt när det rekomenderas allt mer överallt att man ska äta det, och det finns massor med musliblandningar som innehåller rikligt med linfrön....

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #24 skrivet: 29 maj-11 kl 23:10 »
Hela linfrön finns ingen mening med att äta, dom måste krossas(eller tuggas och därmed krossas) för att kroppen ska kunna ta upp nått alls från dem, hela går dom bara rakt igenom.

låter märkligt att det skulle vara så farligt när det rekomenderas allt mer överallt att man ska äta det, och det finns massor med musliblandningar som innehåller rikligt med linfrön....

Men hela linfrön äter man väl av en annan anledning, dvs att få fart på tarmarna?! Inte för just innehåller i dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 29 maj-11 kl 23:24 »
Litet osäker information, men det gula linfröet skall vara ok att äta även i krossad form. Även för känsliga personer eller personer med magkatarr. Där är den slembildande förmågan riktigt positiv förresten.

123joel

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 maj-11 kl 01:46 »
Men hela linfrön äter man väl av en annan anledning, dvs att få fart på tarmarna?! Inte för just innehåller i dem.

aha! jo det tänkte jag ju inte alls pÅ!!

purpurbönan

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 15 jun-11 kl 23:44 »
   Ska börja m att säga att jag inte är någon expert, så tat m en nypa salt.

Mina växtätande vänner hävdar att linfröolja snabbt härsknar -tror inte den ska smaka så.

Samma vänner menar valnötsolja o hampafrön är minst lika nyttiga -det har jag prövat -jättegott!

O linfrön är nyttiga i olika former, men inte för mycket. Tror mig ha hört typ 1 msk max om dagen. I större mängd farligt/giftigt.

Jag äter själv fisk men varken råd eller lust att äta fet fisk 3 ggr i veckan m tanke på utfiskningen. O ja, jag vet, sill är billigt, men det vill varken jag eller barnen äta så ofta  ;)

Själv undrar jag om nån här har koll på alger? Det är ju från algerna fiskarna får i sig omegat. Finns förresten algkapslar om man vill äta tillskott. Vilka alger innehåller mest? Hittar bara uppgifter om blågröna, typ spirulina när jag googlar, o de är rätt omtvistade om de är supernyttiga eller giftiga.. Vill jag inte stoppa i barnen. 

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 16 jun-11 kl 01:40 »
Ja valnötsolja är gott, det har jag provat också. Men det kan vara litet mycket smak, när man lagar mat. Bäst är den kanske i sallader?

När det gäller algerna så tror jag att det är just dom sorterna som testats mest. Arame och Misuni (eller hur det nu stavas) som brukar nämnas i de här sammanhangen kanske inte är testade pga fetterna utan mera för jod och mineraler. Kanske finns det mera sådana tester gjorda på tång istället? Kelp och sånt menar jag. Dock tror jag att koncentrationen är högre i organismerna som lever av dem, fytoplankton osv.

Vurre

« Svar #29 skrivet: 16 jun-11 kl 16:24 »
Det är inte utan att jag får intrycket av att det finns människor som tror att linolja är nyttigt! Ja, jösses.
snus? vad är priset på en pris?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 17 jun-11 kl 02:18 »
Det är inte utan att jag får intrycket av att det finns människor som tror att linolja är nyttigt! Ja, jösses.

Menar du att det är skadligt? Linfröolja är definitivt tjänligt som människoföda. Fördelarna överväger gentemot nackdelarna, det har ju den praktiska tillämpningen visat. Förutom att den härsknar fortare än andra oljor, vilket beror på den relativt höga halten omättade fettsyror.

Här kommer litet info jag samlat om möjliga hälsorisker hos oljan respektive fröna:

Fröna, men knappast den pressade oljan, innehåller ligniner som innehåller växt-östrogener. Det är hormonliknande ämnen som skulle kunna påverka människokroppen även i små koncentrationer. Dock har negativa effekter utav detta helt enkelt aldrig blivit konstaterade. Detsamma kan sägas gälla cyaniderna vid normal användning av oljan. Själva oljan tros i praktiken inte innehålla några nämnvärda mängder, eftersom det blir kvar i pressresterna. Kroppen klarar dessutom en viss mängd cyanid, det är ständig och regelbunden överkonsumtion som kan ge skador. Hur ofta hör du talas om att cashewnötter eller rökning av cigaretter ger problem pga sitt cyanidinnehåll? Det förekommer där med.

2 matskedar linfröolja per dygn är kanske maxdosen under längre tid för en normalviktig person (praktiskt härlett). Det är inte farligt. Dessutom så används i det här sammanhanget ofta den kallpressade gula linfröoljan, som är populär i USA. I dessa frön är förekomsten av cyanider lägre (åtmindstone sägs detta i amerikansk forskning).

Under en viss tid (tills två flaskor var slut) använde jag själv linfröolja i matlagningen och som dressingbas i tid och otid. Jag upplevde inga som helst besvär, men vi är ju alla olika så det kanske inte säger så mycket.

Linfrön och linfröolja är alltså inte riktigt samma sak. Den vanligaste biverkningen om man överkonsumerat linfröolja i praktiken är diarré och ont i magen. Det finns ingen officiellt etablerad högsta rekommenderad dos för linfröolja. Det finns troligen inte heller några vetenskapliga bevis för många av de förmodade positiva effekterna av linfrön eller oljan, dock finns här många praktiska erfarenheter. För fröna men inte oljan, finns väldokumenterat positiva effekter som laxativ. För fröna, hela eller krossade, finns inte heller någon rekommenderas maxdos, dock varnar Livsmedelsverket för konsumtionen av krossade frön. Någonstans mellan 2 och 5 matskedar ligger den dos som fortfarande är ok (dessa har använts i kliniska studier och i förekommande fall gett endast tarmproblem). Dosen (hela eller krossade) om du samtidigt äter någon medicin är dock 0 (noll), eftersom gelämnena suger upp tarminnehållet och eventuellt tom eliminerar den medicinska effekten.

Om man vill undvika cyanider så kan man upphetta oljan eller fröna. Men då försvinner ju dom andra positiva effekterna. Ett utmärkt alternativ är psylliumfrön om man är ute efter tarmstimulans (doseras försiktigt, det "tar" starkare per samma mängd).

OBS att råa frön (som krossas eller tuggas sönder) av den mörkskaliga typen anses innehålla mera cyanider och faktiskt har påvisats ge allvarliga skador i några kliniska fall. En av dessa personer hade ätit flera teskedar krossade linfrön upprepade gånger dagligen under längre tid. Följden blev leverskador. En annan person som åt 10 matskedar linfrön dagligen fick nevrologiska skador. Undvik därför stor och långvarig konsumtion av krossade linfrön (av den mörka sorten). Likaså skall du undvika linfrön helt om du har känsliga tarmar (kolon irritabile). Vissa cancertyper och diabetes kan förvärras också. Med anledning av detta avråder livsmedelsverket från konsumtion av krossade linfrön.

Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel, men skriver också: "Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. "
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

När det gäller oljan så TROR de inte att det finns några cyanider kvar. Detta fanns mera info om tidigare på Livsmedelsverkets sida, men det har tagits bort vid senaste genomgången dec 2010:
"Övrigt
Livsmedelsverket har f n inga uppgifter angående halter av cyanid i linfröolja, men troligen blir en del kvar i presskakorna. Enligt producentansvarslagen är det tillverkarens ansvar att inte saluföra produkter som kan medföra hälsorisker för konsumenterna."

Tillägg:
En substans som kallas linatin och som finns i fröna, har trots förmodad B6-antagonism inte visat sig hämma B6 hos människor, men däremot i kliniska studier på fåglar. Det bör kanske varnas för allergirisken: allergier har påvisats hos folk som jobbat med linplantor, men det är ytterst ovanligt idag.

Slutsatsen blir att den som gillar fröna eller oljan gott kan fortsätta bruka detta i måttliga mängder. Undvik krossade frön, i varje fall de bruna.

Vurre

« Svar #31 skrivet: 17 jun-11 kl 13:20 »
Ja, det är ju bra linfröolja inte är giftigt vid begränsat intag av små mängder. Jag har ändå svårt att tro att det skulle vara nyttigt. Vill man ha i sig omega tre är det de långkedjiga fettsyrorna man är ute efter, inte de korta kedjorna som finns i linfröolja. Visst, kroppen kan omvandla en begränsad del till långa kedjor men jag ställer mig ändå tveksam till nyttan. Bättre att äta sina fiskkapslar, om man tror sig ha brist på omega 3.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser