Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska linfröolja smaka?  (läst 14477 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Hur ska linfröolja smaka?
« skrivet: 18 jan-09 kl 10:29 »
Jag köpte en flaska linfröolja från Glanshammars, tänkte få i mig lite omega osv. Men är lite osäker på om den ska smaka så "skarpt"? Den luktar inte härsket, men har en ganska skarp eftersmak.

Om det ska vara så så överlever jag =) Men inte rackarns är det så gott...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur ska linfröolja smaka?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 16:16 »
Den smakar inget vidare.
Men är säkert bra.
Hedemorahöns

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 16:32 »
Den ska smaka skarpt. Tog mig en gång en liten hutt, gick och rapade och hade smaken i munnen hela dan sen... Usch och fy vad äckligt det är med linfräojla! Men hästarna blir fina i pälsen, så om man bara kan uthärda smaken så är det jättenyttigt!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 21:22 »
Jag upplever det som att den är smaklös först, men sen kommer en eftersmak som inte är av denna värld,
den smakar verkligen härsket.
Så jag brukar förbereda med ett glas av något annat att skölja ner med (inte vatten), som jag kan hälla i strupen direkt efter oljan, då blir det uthärdligt. 
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 21:43 »
Ok, då är det bara att stå ut. För det går ju inte att blanda den i maten heller - då smakar ju allt pest å pina.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Klararara

« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 22:08 »
Jag brukar blanda i smoothies och det funkar bra. Känner inte smaken då...

Jag upplever att en nyöppnad flaska linfröolja inte är så skarp i smaken, utan att den skärper till sig när den varit öppen en tid.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 22:12 »
Jepp, det smakar  :-X!

Men det skiljer sig en del mellan olika märken, så nästa gång kan du ju testa en annan sort.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-09 kl 22:14 »
Jepp, det smakar  :-X!

Men det skiljer sig en del mellan olika märken, så nästa gång kan du ju testa en annan sort.

Man kan tycka att linfröolja är linfröolja är linfröolja... men jag ska göra som du säger och testa en annan nästa gång.

Vilket märke har ni andra provat med?

Vurre

« Svar #8 skrivet: 18 jan-09 kl 22:33 »
Kan man äta linolja? Det brukar jag blanda med terpentin och använda till oljefärg.
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jan-09 kl 22:46 »
Kan man äta linolja? Det brukar jag blanda med terpentin och använda till oljefärg.

Det är just smaken av terpentin som är mindre god ;).

Imina

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 jan-09 kl 16:42 »

Nä, fy vad den smakar! Ve och fasa! Tyvärr ska den nog smaka så! Dessutom är min Glanshammarsolja smaksatt med rosmarin av alla örter!

Tyvärr har jag nästan en hel flaska kvar att tvinga i mig innan den blir för gammal. Bara att hålla för näsan (och inte rapa på ett tag)!

Däremot vågade jag mig på att prova en linfröolja från Biofood. Utan tillsatt smak.
Den är mycket lättare att svälja, även om den smakar ganska skarpt. Men den smakar linfrö, åtminstone!

Jag brukar droppa i någon matsked av Biofood-oljan i min och dotterns smoothie. Det ger den en rund och fin smak, och det är såklart lättare för mig att få i den lilla tösen av oljan! Har slut på den för tillfället, och det blir inte alls lika gott med rapsolja!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 19 jan-09 kl 17:59 »
För ett tag sedan (osäker på om den finns nu) fanns det linfröolja blandad med citronolivolja, just för att det skulle smaka bättre. Jag antar att en dagsdos var större då oljan var utblandad.

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 19 jan-09 kl 18:23 »
Min man andvände linfröoljan när han gjorde senapssill, då gör det inte så mycket att oljan smakar gammal fisk ;)
men ska man äta sill varje dag så blir ju oljan lite överflödig, he,he
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 19 jan-09 kl 23:10 »
Är ni vegetarianer? Om inte kan ni lika gärna äta Omega 3-piller.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 jan-09 kl 23:47 »
Är ni vegetarianer? Om inte kan ni lika gärna äta Omega 3-piller.

Känns ju inte alls lika nyttigt och är (ofta?) gjorda av fisk. Kan också innehålla miljögifter som lagras i fett, bland annat DDT, ofta i  importerad olja som inte är så noga kollad. Fick höra detta då jag läste marinbiologi.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 20 jan-09 kl 10:14 »
Känns ju inte alls lika nyttigt och är (ofta?) gjorda av fisk. Kan också innehålla miljögifter som lagras i fett, bland annat DDT, ofta i  importerad olja som inte är så noga kollad. Fick höra detta då jag läste marinbiologi.

Är det miljögifterna som gör det mindre nyttigt? Annars är det billigt och smakar ingenting (jag har iofs en burk där kapslarna smakar citron  :))
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 21 jan-09 kl 20:42 »
Kapslarna med linfröolja smakar inget om man sväljer dem direkt.

Det lär ju vara för att de är inslutna i ett gelatinhölje.

fylgja

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 feb-09 kl 12:46 »
Min linolja är från Gunnarshögs gård i Hammenhög och smakar bättre än andra men de har också tillsatt citron. Jag tycker den är jättegod som salladsdressing!
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Pong

« Svar #18 skrivet: 12 feb-09 kl 13:06 »

Fiskolja innehåller omega 3-fetterna DHA, EPA vilket är de fettarna som har bevisad hälsofrämjande effekt. I linfröolja är det omega-3-fettsyran ALA, alfalinolensyra som inte har någon bevisad hälsoeffekt. Skall man ta omega-3 av hälsoskäl skall det vara från havet.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 feb-09 kl 13:13 »
Testade nu för första gången! Bläää!!!!, min var visserligen kokt.  8)
Fiskleverolja väcker inga trevliga minnen, det får bli en bit stillahavslax i kväll istället.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser