Mycket intressant och bra fråga, Poze. Den som skall frågas bör vara Scan, dvs Swedish Meat. Vad gör de med de volymer av lammkött som framförallt kommer in på hösten? Som du skriver är det mycket ovanligt att hitta det i butiken. Viss brist på svenskt lammkött kan inte vara hela förklaringen - det finns lika lite lammkött ute i handeln i oktober när slaktvolymerna är som störst, som i, säg mars. När jag får tid skall jag ta och leka lite uppdrag granskning och ringa runt på Swedish Meat och se om det går att få några vettiga svar. Jag hör av mig om detta. Jag gissar utan att veta att de faktiskt skickar iväg det svenska köttet på export och struntar i att bygga upp den svenska marknaden. En förklaring till det skulle kunna vara att svenskt lammkött är billigast i Europa i sept-nov för Scan och att det då kan löna sig att skicka iväg det direkt till större lammköttsmarknader. Importen av kött från Nya Zeeland kan vara ett sätt att dumpa priset på den lilla svenska marknad som finns. Så att inte producenter i Sverige förstår att de säljer sitt kött för billigt på hösten. Men som sagt, jag bara spekulerar nu på hur oligopolmarknader fungerar emellanåt, jag har inga fakta ännu.