Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tar allt kött vägen?  (läst 4571 gånger)

poze

• Östergötland
Vart tar allt kött vägen?
« skrivet: 14 jan-09 kl 17:12 »
Jo undrar en sak.. i vissa affärer kan man hitta en och annan svensk bit av lamm.. ofta är det en stek från bakbenet eller kotletter o dyliga delar.. Så mycket färs finns det inte, inte heller så mycket korv eller andra styckdetaljer.

Ica eller konsumvärmland har ej i deras beställningslistor, inte heller restauranggrossisterna menigo eller servera har dem i ordinarie sortiment. enligt Jordbruksverket producerades 4600 ton år 2007. och di säger att det är brist på svenskt lammkött i sverige så:

är det någon som vet hur mycket som inporteras och exporteras av lammkött ?!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lucidor

• Västmanland
SV: Vart tar allt kött vägen?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 22:33 »
Det finns väl inte så himla mycket får i sverige, och de som finns kanske går till invandrarbutiker.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-09 kl 10:02 »
vart på ganska många invandrarbutiket och när jag har kommit ihåg att titta efter det så är det tyskt eller NZ kött. inte så många halal slakterier i sverige
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

gurkan

« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 10:48 »

Finare restauranger?

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 11:50 »
Vårt går till våra beställningskunder som köper hel låda förstås. Det är dock bara vårt kött det finns ju fler fåruppfödare i Sverige.
En del går faktiskt på export det vet jag. I allafall för en del år sen så gick mycket ekologiskt lammkött till England.
Konstigt nog så kör de stora slakterierna med att det inte går att sälja så mycket lammkött i Sverige, då är det väl konstigt när folk som vill köpa svenskt lammkött får titta i tomma hyllor i butikerna. Här finns ett konstigt "glapp" någonstans.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 12:15 »
Finare restauranger?

Har tillgång till många grossister pga av att jag är kökschef på en restaurang, det går att hitta MEN min fråga var om det va någon som visst vart allt tar vägen, hur mycket exporteras etc.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-09 kl 12:33 »
Samtidigt kan man fundera vart hästköttet tar vägen...? ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-09 kl 13:18 »
Samtidigt kan man fundera vart hästköttet tar vägen...? ::)
ca 80% går ner till italien. 8% kommer tillbaka förädlat

ulfg

« Svar #8 skrivet: 15 jan-09 kl 19:36 »
Mycket intressant och bra fråga, Poze. Den som skall frågas bör vara Scan, dvs Swedish Meat. Vad gör de med de volymer av lammkött som framförallt kommer in på hösten? Som du skriver är det mycket ovanligt att hitta det i butiken. Viss brist på svenskt lammkött kan inte vara hela förklaringen - det finns lika lite lammkött ute i handeln i oktober när slaktvolymerna är som störst, som i, säg mars. När jag får tid skall jag ta och leka lite uppdrag granskning och ringa runt på Swedish Meat och se om det går att få några vettiga svar. Jag hör av mig om detta. Jag gissar utan att veta att de faktiskt skickar iväg det svenska köttet på export och struntar i att bygga upp den svenska marknaden. En förklaring till det skulle kunna vara att svenskt lammkött är billigast i Europa i sept-nov för Scan och att det då kan löna sig att skicka iväg det direkt till större lammköttsmarknader. Importen av kött från Nya Zeeland kan vara ett sätt att dumpa priset på den lilla svenska marknad som finns. Så att inte producenter i Sverige förstår att de säljer sitt kött för billigt på hösten.  Men som sagt, jag bara spekulerar nu på hur oligopolmarknader fungerar emellanåt, jag har inga fakta ännu.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 19:40 »
ja... varför har jag inte tänkt på detta förut.. Vad just Scan gör med allt. Jag har bara utgått från att det är brist på lammkött i affärer och restauranger för att uppfödarna säljer direkt till kund. Men allt som Scan köper! Var var.. Lammkorv? Till de stora charkföretagen?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 19:46 »

poze

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 19:56 »
iofs finns det enligt den katalogen bara 51 charkar i sverige..

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 11:11 »
jamen.. det ekologiska grisköttet går ju till England. Så lamm kan väl gå utomlands då. Jag hängde inte riktigt med på det där med antal charkar.

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 15:13 »
Inte för att jag vet om de säljer svenskt kött där, men nära norska gränsen har jag sett flera halalbutiker, som troligen har lamm i sortimentet.

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-09 kl 15:22 »
har en kompis som vill köpa lam o slakta själv enligt muslimsk sed. Men han får inte tag i några. Säger att bönderna inte vill sälja. Säger att de redan är tingade till affärer.

Är det av etiska själ eller säljs de till gårdsbutiker eller liknande?

Stormulen

« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 15:48 »
Självklar man inte säljer för slakt enligt muslimsk sed hemma på gårdsplanen där man vill skära halsen av djuren direkt. Det finns dock halal slakterier i Sverige där djuren slaktas enligt svensk lag dvs bedövning först innan avblodning.

getalina

• Halland
« Svar #16 skrivet: 18 jan-09 kl 15:52 »
Skönt att höra. Trodde att de inte gick med på att de skulle vara bedövade innan.

Har sett på you tube, o det gör ont i själen att se slakt utan bedövning

Sirpa

• -
SV: Lammköttet vart tar det vägen?
« Svar #17 skrivet: 25 jan-09 kl 11:01 »
Mycket intressant och bra fråga, Poze. Den som skall frågas bör vara Scan, dvs Swedish Meat. Vad gör de med de volymer av lammkött som framförallt kommer in på hösten?

När jag får tid skall jag ta och leka lite uppdrag granskning och ringa runt på Swedish Meat och se om det går att få några vettiga svar. Jag hör av mig om detta.

Hur gick det, vad svarade Scan ??
Höns och Liljor i min trädgård.

ulfg

« Svar #18 skrivet: 25 jan-09 kl 21:40 »
Ledsen Sirpa jag har inte hunnit leka "uppdrag granskning" än. För mycket lönearbete, för trött på fritiden just nu. Men jag var inne på ICA Fokus i Göteborg intill Liseberg efter väktarjobbet ikväll och kollade in deras lammköttsdisk. Där låg faktiskt svenskt lammkött från Scan. En nyhet var paket med stek+sås+tillagningsinstruktion i ett paket. Plus exklusiva lammkorvar från Gotland. Sånt här gillar jag och det var faktiskt Scan.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vurre

« Svar #19 skrivet: 26 jan-09 kl 18:13 »
Ledsen Sirpa jag har inte hunnit leka "uppdrag granskning" än. För mycket lönearbete, för trött på fritiden just nu. Men jag var inne på ICA Fokus i Göteborg intill Liseberg efter väktarjobbet ikväll och kollade in deras lammköttsdisk. Där låg faktiskt svenskt lammkött från Scan. En nyhet var paket med stek+sås+tillagningsinstruktion i ett paket. Plus exklusiva lammkorvar från Gotland. Sånt här gillar jag och det var faktiskt Scan.

Vem hade gjort den exklusiva korven fån Gotland?
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser