Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt gård. Nu starta företag o uppfödning el dyligt.  (läst 9503 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Köpt gård. Nu starta företag o uppfödning el dyligt.
« Svar #20 skrivet: 29 jan-09 kl 10:25 »
Om det egna företaget är en enskild firma så blir det väl så i slutändan? Gården brukar ju för det mesta gå som enskild firma.

Vi har jordbruksfastighet men inga intäkter från den ännu. Om det blir intäkter blir det enbart små sådanna, men utgifterna finns ju i mängder så det vore ju fint att kunna kvitta dom mot den blygsamma vinsten i mitt företag.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #21 skrivet: 29 jan-09 kl 10:43 »
3 Lite tips för all del. kanske någon som föder upp jakar o kanske vet vad det kostar o allting så man kan få sina kalkyler o bli någonting. Jag älskar o räkna på allting o få det på papper innan man drar igång med någonting. Så alla tips om det ni har vore tacksamt.. Om det kanske finns investeringsstöd eller nått o söka för vi ska inte ta lån för att starta kanske tar lite längre tid men vi ska va lånefria in i det sista.
Tusen tack för alla svar mvh jimi
www.Englagarden-Dalshult.se
P.s någon som ver hur man registrerar ett gårdsnamn??

Grattis till gården. Jätteroligt att ni intresserar er för jakar. På Mila-mässan i Malmö 4-7 februari kommer AlpacaNORDICA att ha monter C200-C203 Det finns kanske montrar med jakar också men en del folk som har lama eller alpacor har även jakar så gå dit o kolla och prata om ni har möjlighet. Deras hemsida heter www.alpackanordica.alpacka.se
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 10:51 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 29 jan-09 kl 11:20 »
Vi har jordbruksfastighet men inga intäkter från den ännu. Om det blir intäkter blir det enbart små sådanna, men utgifterna finns ju i mängder så det vore ju fint att kunna kvitta dom mot den blygsamma vinsten i mitt företag.

Kolla upp det med Skattemyndigheten. Om du har två enskilda firmor (en jordbruksfastighet och en enskild firma) så slutredovisas de väl tillsammans i deklarationen? Någon som har koll på vad som gäller?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser