Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt gård. Nu starta företag o uppfödning el dyligt.  (läst 9505 gånger)

Englagården

Hejsan.
Jag o min sambo har nu fått köpt våran efterlängtade gård i skåne. Håller på o renovera huset för egna pengar o till våren kommer huset vara klart o sedan ska vi på stall o garage.
Nu har vi ju förståss tänkt o skaffa FA skatte sedel på denna fastighet och har lite frågor.
1. hur går det bra ihopa o ha FA pluss att vi har vars ett fast heltidsjobb. jag jobbar bara 12 dagar i månaden o har mycket tid till gård o djur likaså min sambo.Räknas så min inkomst från A skattesedlen in i företaget "mitt personnummer" och om jag tar vill säga 10 000 från mina skattade pengar e det bara o handla för dom o sen dra moms o så på dom i A skatte sedlen!
Gärna tips på någon Dummies bok eller liknande som förklarar på lite svenska o inte bara massa facktermer direkt.. :)

2. Om vi nu som det e tänk ta o skaffa jakar o föda upp. Det blir ju bara o sätta in pengar nu för o bygga allt från stänge till o skaffa lite maskiner. e det bara o dra av momsen för allt vad man handlar till det. o sen när man går plus så gör man det. Eller samlas allt minus under dessa 5 år som det snackas om innan man måste göra vinst. på hög o sen måste man gå plus över det. som att man skulle betala sitt underskott i efterhand??

3 Lite tips för all del. kanske någon som föder upp jakar o kanske vet vad det kostar o allting så man kan få sina kalkyler o bli någonting. Jag älskar o räkna på allting o få det på papper innan man drar igång med någonting. Så alla tips om det ni har vore tacksamt.. Om det kanske finns investeringsstöd eller nått o söka för vi ska inte ta lån för att starta kanske tar lite längre tid men vi ska va lånefria in i det sista.
Tusen tack för alla svar mvh jimi
www.Englagarden-Dalshult.se
P.s någon som ver hur man registrerar ett gårdsnamn??

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Köpt gård. Nu starta företag o uppfödning el dyligt.
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 06:41 »
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4SKPB_daSE299SE300&q=Startaeget

Det finns många kurser att gå. Skatteverket har ett där du kan få svar på en hel del av dina frågor.

Lycka till :D
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 06:46 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 17:26 »
Hjälp, grundläggande företagande. Lite fakta på vägen:

Du kan ta från din lön och låna ut det till ditt företag hur mycket du vill. Om företaget inte har inkomster och du måste pytsa in egna pengar kommer du i bokföringen gå med förlust.

Den förlusten kan du sen dra av mot din löneinkomst de första fem åren, och skatta för mindre pengar. Eller låta fölrlusten följa med i bokföringen varje år, vilket gör att du inte kommer att gå plus och behöva skatta för någon vinst senare. För det blir ju ingen vinst med ett så enormt underskott.

OCh! Blir det ingen vinst efter ett tag, då tar skatteverket f-skatten. Då bedömer de att du inte har ett företag utan hobbyverksamhet och tar f-skatten.

Momsen ska du inte blanda ihop med förlustavdragen.

Varning! akassa! Om du vill ha rätt att få ut full akassa, för ett heltidsjobb, får du inte jobba mer i ditt företag än att du skulle ha möjlighet att ta en anställning 100 %, alla typer av jobb, alla tider på dygnet. Du får heller inte göra en vinst i företaget på mer än ca 7000 i månaden (exakt finns uppgifter hos a-kassan).

Capice?
Lollo

Englagården

« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 18:43 »
Tackar för tipsen.
jo allt detta får man ju verkligen få fatt i ett ställe o läsa sig till det eller gå någon utbildning någonstans.
Revisor kommer man ju att ha men som jag förstår ju mer man har i ordning ju mindre behöver han göra o mindre kostar det ju.
Jo det där med akassa verkar märkligt men om man har fast jobb plus drar in 7000 i månaden på företaget då känns det som att man kan undvara akassa om det måste :)
Längtar verkloigen till man kommer igång. det ska bli så kul o bygga upp något eget.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 23:04 »
Har själv varit på info om enskilt företag på skatteverket. Gå på någon av deras små kurser, var du inte snurrig tidigare så blir du. Mycket att hålla reda på om vad man får och inte får. Men det är det värt. Att vara sin egen.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Englagården

« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 09:29 »
ja skatteverket har ju kursen i ängelholn o det e ju nästan grannkomun, ska verkligen gå den så fort det blir tillfälle. Kanske som du säger bara mer o rörigare efteråt. men man har ju försökt läsa så mycket som möjligt o efter som jag tycker det e skit kul så kanske det kommer kännas lite lättare då att sitta och lyssna på dom. Sen allt man hittar på nätet när man söker starta eget e ju nästan bara marknadsföring o starta internet shop o liknande finns f*n ingenting om lite lantbruk eller rena abc exempel. typ om man tjänar 100000 och sen vad man gör för dom i steg för steg. Typ först avdrag inköp sen skatt o moms. finns bara massa med termet o konstiga ord som man inte kan fattta direkt alltid.. lite förklaring för oss dödliga också i början hade varit fint. Det funkar ju o lära sig så också men det tar ju längre tid när man ska slå upp o gissa allting...
Tusen tack för svar o ideer!!!

Hur var er start Nervös? Roligt eller hur gick ni till väga. Revisor eller inte?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-09 kl 10:44 »
Jag gick också Skatteverkets kurs, den var guld! De tipsade till och med om hur man skulle göra för att slippa skatta, skatteplanering;) Och överhuvudtaget tycker jag Skatteverkets broschyrer om moms, skatt för företagare osv är de bästa källorna.

Revisor behöver du inte ha förrän du tjänar skitmycket enligt reglerna. Spara slantarna och gå istället på alla gratis kurser typ "bokföring för nyföretagare". Efter tre såna så satt det;) Jag tycker väl att man bör veta vad det handlar om ändå innan man lämnar över. Det är ändå du som företagare som har hela ansvaret för bokföringen, även om nån gör den åt dig.

Låter fint det där att tjäna 7000 utöver lönen, men hur ett vid-sidan-om-jordbruk ska dra in de slantarna är obegrilpligt för mig. Mitt första verksamhetsår gick jag 43000 minus. Tror andra året ligger på ungefär samma. Så att lära sig om skatt är överkurs för min del;) Men du skattar ca 60 % på din vinst som egenföretagare. Jag för min del kommer investera bort vinsten så länge det går, här är gott om byggnader som faller ihop som behöver pengarna bättre.

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jan-09 kl 10:44 »
Jaa du...var ska vi börja... ;)
Det skulle underlätta lite om du berättar lite om hur stor gården är osv, vilken omfattning på jakeriet ni tänkt er och så?
En gård i sig drar ju inte in några pengar, tvärtom om man ska vara ärlig, allt underhåll, brandförsäkring osv osv kostar ju bara, speciellt nu i början.
Så jag tycker ni bör sätta er ner och fundera över vilken omfattning det finns förutsättningar för att få på gården.  Så länge ni har extra jobb som skjuter till pengar så är det ju ganska lugnt, det är ju när man tar steget att helt leva på företagandet som det kan börja pirra i magen, för då är det helt upp till en själv om det kommer in pengar, är du sjuk en dag och inte jobbar så blir det inget den dagen, varken gjort eller inkomst. På ett vanligt jobb så får du ju din lön och är du sjuk så gör nån annan ditt jobb, så är det inte när du jobbar med ditt eget.

Vad det gäller dom ekonomiska bitarna så skulle jag vilja råda dig till att passa dig lite för revisorer och sånt, anlita gärna en för deklarationerna så ni får med alla avdrag, men gör inte så att du bara samlar alla papper i en kasse och lämnar in, tänk på att dom tar inemot 1000 kr/tim även om ni bara sitter och pratar och du får lite råd, sånt här tycker jag är onödiga utgifter som man ska passa sig för, rådgivning får du i viss mån av skattemyndigheten, när det gäller skatter och sånt, och den är dessutom gratis, utnyttja det.
Tänk också på att det inte är brottsligt att göra fel, och du har dessutom 5 år på dig att lämna in en ny deklaration om det skulle visa sig att den första är uppåt väggarna. Ett visst skattetillägg kan man få om man får en massa restskatt, men du blir inte straffad på nåt annat sätt.  Man kan åtalas för skattebrott, men den som blir det har garanterat inte gjort fel av okunskap, utan högst medvetet undanhållit stora belopp från skatt.

Lär dig lite enkel bokföring, det behövs inget dataprogram i början, finns enkla kassaböcker på bokhandeln där du för in alla ekonomiska händelser, kvitton osv, löpande. Sätt alla kvitton som har med gården att göra i en pärm, ha andra pärmar till alla andra papper som hör till gården så du inte blandar ihop alltihop.
Kommer du att handla stora grejer nu snart? I så fall äår det bra om man ber att få tre-månadersredovisning av momsen, då får du samla ihop all moms som du betalat under t.ex januari-februari-mars, och så redovisar du den i maj, och får tillbaks den. Näår du gjort det några gånger så kommer du att få ett brev från skattemyndigheten där dom undrar när du tänker börja dra in pengar också :) och då är det bra om du har alla kvitton i ordning och kan visa att det här är grejer till gårdens framtida drift, så är det inget mer med det, du kan ju då säga att nästa år så börjar det nog rulla in lite...

Har du bara väldigt lite utgifter nu så kan du ju lika väl redovisa momsen vid årsslutet, så slipper du joxa med det, men då dröjer det ju också ett år innan pengarna kommer tillbaka, vilket kan vara surt om man t .ex köper en grej för 25000, då är det ju 5000 i moms som du kan få tillbaks och använda till mer grejer.

När det som nu, är en nystartad verksamhet, så får du dra av förlusterna på gården mot dina andra inkomster, men se till att ha pappren i ordning, var t.ex försiktig med att köpa gräsklippare och såna grejer och dra moms på, vill dom ha in kvitton och får se den så kommer dom troligen att neka, om du inte kan visa att den behövs i rörelsen...

En sak som jag brukar försöka tänka på är att det är förbaskat lätt att sätta sprätt på pengar, det är inte riktigt lika lätt att se till så dom kommer in...

Lån tror jag inte du kommer att behöva bekymra dig om, tyvärr, bankerna har blivit väldigt hårda nu plötsligt, och du måsta ha väldigt bra på fötterna för att kunna få lån alls.
Jag tycker annars inte att man ska vara rädd för att låna lite om man vill komma igång snabbare, men då ska det vara nåt man verkligen tror och nästan vet kommer gå bra.  När jag startade mitt första företag 1986 så betalade vi 18% i ränta :), så jag tycker nog det är rätt billigt att låna nu.....

Så...det blev lite mycket, men det här ämnet ÄR mycket... ;)

ingvar2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jan-09 kl 10:46 »
Jaha...nu hann visst Lollo före..Vilken tur att vi sa ungefär samma sak fast hon komprimerade det lite :)

Englagården

« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 22:58 »
Tjena.
Jo har precis kommit hem efter att ha varit ute o kört lastbil i ett par nätter, kom hem och såg alla svar på min fråga. Tusen tack för visat intresse.
Jo det med jakar har vi förståss funderat över mycket. det vi har e en gård med 10 hektar mark som det ska gå djur på i stort sett allting. ska bli lite fint typ skogsbete av det. men hur många jakar o så man ska ha vet vi ju inte riktigt tanken e ju att det bara ska vara en "hobby" eller så vi ska ju inte leva på det men om det drar in pengar till gården e det ju skit bra. Tanken e ju att man skaffar 2 jakar med ene dräktig eller liknande o sen utgår man därifrån får in lite andra gener o sen e man nog fortare än man tror med fler djur ganska fort :) Vi har ju våra fasta jobb redan o det e ju det vi ska leva på, men så klart att det e fint o kunna dra in lite mera genom en fa skattesedel. Drömmen e ju att jag ska driva ett mobilt sågverk också sidan tillsammans med djuren på gården o sen har jag ju alla behörigheter som BECE körkort, Grävmaskin, Traktorgrävare, Mobil kran, Hjullastare.. så tanken e ju att kunna extra knäcka lite där också :)..
Men en liten fråga.. tänkte innan på som jag fick talat om. Om man inte e företagare med tillräcklig vinst efter ett antal år blir man satt ner och det kallas för hobby. Men exakt vad e skillnaden då får man inte dra moms och sånt om man har en hobby verksamhet eller vad gåller då? fördel eller nackdel?

Utbildning. Jo så klart jag vill hålla allting med papper o sånt själv, det roligaste som borde finnas ju!
Låta någon annan sköta bara precis som du säger deklarationen eller så sen hålla resten själv så gott det går.
ska skriva upp mig på skatteverkets kurs nu också hoppas bara den finns på en frivecka så fort som möjligt.

Lite ren fakta om jakar skulle sitta på sin plats om någon vet det. inte just ursprung o så det finns ju gott om sidor för. Ren uppfödning o om hur det e å hanskas med vad äter dom för med mera. Finns säkert nackdelar också. Vad kostar det o hålla sådana djur o vad kostar dom att köpa o lite sånt. Vill ju så klart veta allting om dom. Låter kanske som jag bara vill tjäna pengar inte alls så vi tänker bara vill ta reda på så mycket som möjligt innan man drar på sig någonting som man kanske inte hade förstått annars. Vi gör detta enbart för att det e kul o vi trivs med detta livet. Precis som resten på alternativ tror jag :)

Tusen tack för svar mvh jimi
www.englagarden-dalshult.se

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jan-09 kl 18:11 »
Ja skillnaden är väl att du inte får dra moms. Sen vet jag inte mer. Du kanske i nt får dra av förlusten heller. äh, det var ju inte mkt till svar...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 20 jan-09 kl 22:35 »
Lite ren fakta om jakar skulle sitta på sin plats om någon vet det. inte just ursprung o så det finns ju gott om sidor för. Ren uppfödning o om hur det e å hanskas med vad äter dom för med mera. Finns säkert nackdelar också. Vad kostar det o hålla sådana djur o vad kostar dom att köpa o lite sånt. Vill ju så klart veta allting om dom. Låter kanske som jag bara vill tjäna pengar inte alls så vi tänker bara vill ta reda på så mycket som möjligt innan man drar på sig någonting som man kanske inte hade förstått annars. Vi gör detta enbart för att det e kul o vi trivs med detta livet. Precis som resten på alternativ tror jag :)

Tusen tack för svar mvh jimi
www.englagarden-dalshult.se

Vill du veta mera om Jakar så ska du kontakta Anna Ljung på www.hejdeholm.se
Hon har lång erfarenhet och är mycket kunning på jakar (och andra exotiska djur. bl.a lama)

Hon finns även här på forumet under namnet Exotica ;)
Och du har tur!
Gården ligger i Eslöv. Med andra ord nära dig. :D
Lycka till!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-09 kl 14:57 »
Intressant tråd eftersom vi också har precis köpt en gård och funderar på att starta ett eget företag.

Tanken med företaget är att vi skulle kunna renovera och köpa material och maskiner vi behöver för att driva gården, t ex traktor, nytt ladugårdtak, motorsåg. Vad vi ska sälja är inte bestämt ännu men det kanske blir lite ved, grönsaker, plantor etc.

Den förlusten kan du sen dra av mot din löneinkomst de första fem åren, och skatta för mindre pengar. Eller låta fölrlusten följa med i bokföringen varje år, vilket gör att du inte kommer att gå plus och behöva skatta för någon vinst senare. För det blir ju ingen vinst med ett så enormt underskott.

OCh! Blir det ingen vinst efter ett tag, då tar skatteverket f-skatten. Då bedömer de att du inte har ett företag utan hobbyverksamhet och tar f-skatten.

Momsen ska du inte blanda ihop med förlustavdragen.

Det sista förstår inte jag. Vad betyder "tar f-skatten"? Att man får betala tillbaka om man inte haft någon större inkomst?

Om vi dragit av moms också för inköp etc, får man betala tillbaka det också?

Jag gissar att vi kommer ha väldigt små inkomster i vårt företag men däremot större kostnader. Målet är väl tvärtom men det tror jag inte är möjligt på vår lilla gård.

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jan-09 kl 21:18 »
Nej, hon menar att ni blir av med F-skattsedeln, men det ska rätt mycket till för det, förr slängde dom ju F-skatten efter en, för dom visste att det var ett effektivt sätt att skinna en på alla pengar, har du 100 000 kvar i vinst när alla avdrag är gjorda så ryker ju 70 000 i skatter och avgifter..

Englagården

« Svar #14 skrivet: 22 jan-09 kl 16:56 »
Jo det e mycket pengar som bara ska iväg till skatt o annat. Det gäller minskäl att ha utgifter på sin gård annars e det fan ingen vinst :)
Men sätt o investera på en gård e ju inte svårt. Hur mycket som helst man kan investera i eller bygga nytt..

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jan-09 kl 18:34 »
men om du inte tror att ni nånsinn kommer upp i en vinst på 30.000 om året, då blir det svårt att kalla det företag. Och när du söker f-skattsedel ska du visa att du vill komma upp i de nivåerna.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 22 jan-09 kl 19:07 »
Nån som vet om man får kvitta underskott  ffrån gården med vinst på eget företag?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-09 kl 20:11 »
har du två företag alltså? Det man brukar säga är att den enskilda firmans udnerskott får dras av mot löneinkomst.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 22 jan-09 kl 21:16 »
har du två företag alltså? Det man brukar säga är att den enskilda firmans udnerskott får dras av mot löneinkomst.

det andra var också för bra till att vara sant. Men tanken var mycket trevlig :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 29 jan-09 kl 00:41 »
Nån som vet om man får kvitta underskott  ffrån gården med vinst på eget företag?

Om det egna företaget är en enskild firma så blir det väl så i slutändan? Gården brukar ju för det mesta gå som enskild firma.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser