Jaa du...var ska vi börja...

Det skulle underlätta lite om du berättar lite om hur stor gården är osv, vilken omfattning på jakeriet ni tänkt er och så?
En gård i sig drar ju inte in några pengar, tvärtom om man ska vara ärlig, allt underhåll, brandförsäkring osv osv kostar ju bara, speciellt nu i början.
Så jag tycker ni bör sätta er ner och fundera över vilken omfattning det finns förutsättningar för att få på gården. Så länge ni har extra jobb som skjuter till pengar så är det ju ganska lugnt, det är ju när man tar steget att helt leva på företagandet som det kan börja pirra i magen, för då är det helt upp till en själv om det kommer in pengar, är du sjuk en dag och inte jobbar så blir det inget den dagen, varken gjort eller inkomst. På ett vanligt jobb så får du ju din lön och är du sjuk så gör nån annan ditt jobb, så är det inte när du jobbar med ditt eget.
Vad det gäller dom ekonomiska bitarna så skulle jag vilja råda dig till att passa dig lite för revisorer och sånt, anlita gärna en för deklarationerna så ni får med alla avdrag, men gör inte så att du bara samlar alla papper i en kasse och lämnar in, tänk på att dom tar inemot 1000 kr/tim även om ni bara sitter och pratar och du får lite råd, sånt här tycker jag är onödiga utgifter som man ska passa sig för, rådgivning får du i viss mån av skattemyndigheten, när det gäller skatter och sånt, och den är dessutom gratis, utnyttja det.
Tänk också på att det inte är brottsligt att göra fel, och du har dessutom 5 år på dig att lämna in en ny deklaration om det skulle visa sig att den första är uppåt väggarna. Ett visst skattetillägg kan man få om man får en massa restskatt, men du blir inte straffad på nåt annat sätt. Man kan åtalas för skattebrott, men den som blir det har garanterat inte gjort fel av okunskap, utan högst medvetet undanhållit stora belopp från skatt.
Lär dig lite enkel bokföring, det behövs inget dataprogram i början, finns enkla kassaböcker på bokhandeln där du för in alla ekonomiska händelser, kvitton osv, löpande. Sätt alla kvitton som har med gården att göra i en pärm, ha andra pärmar till alla andra papper som hör till gården så du inte blandar ihop alltihop.
Kommer du att handla stora grejer nu snart? I så fall äår det bra om man ber att få tre-månadersredovisning av momsen, då får du samla ihop all moms som du betalat under t.ex januari-februari-mars, och så redovisar du den i maj, och får tillbaks den. Näår du gjort det några gånger så kommer du att få ett brev från skattemyndigheten där dom undrar när du tänker börja dra in pengar också

och då är det bra om du har alla kvitton i ordning och kan visa att det här är grejer till gårdens framtida drift, så är det inget mer med det, du kan ju då säga att nästa år så börjar det nog rulla in lite...
Har du bara väldigt lite utgifter nu så kan du ju lika väl redovisa momsen vid årsslutet, så slipper du joxa med det, men då dröjer det ju också ett år innan pengarna kommer tillbaka, vilket kan vara surt om man t .ex köper en grej för 25000, då är det ju 5000 i moms som du kan få tillbaks och använda till mer grejer.
När det som nu, är en nystartad verksamhet, så får du dra av förlusterna på gården mot dina andra inkomster, men se till att ha pappren i ordning, var t.ex försiktig med att köpa gräsklippare och såna grejer och dra moms på, vill dom ha in kvitton och får se den så kommer dom troligen att neka, om du inte kan visa att den behövs i rörelsen...
En sak som jag brukar försöka tänka på är att det är förbaskat lätt att sätta sprätt på pengar, det är inte riktigt lika lätt att se till så dom kommer in...
Lån tror jag inte du kommer att behöva bekymra dig om, tyvärr, bankerna har blivit väldigt hårda nu plötsligt, och du måsta ha väldigt bra på fötterna för att kunna få lån alls.
Jag tycker annars inte att man ska vara rädd för att låna lite om man vill komma igång snabbare, men då ska det vara nåt man verkligen tror och nästan vet kommer gå bra. När jag startade mitt första företag 1986 så betalade vi 18% i ränta

, så jag tycker nog det är rätt billigt att låna nu.....
Så...det blev lite mycket, men det här ämnet ÄR mycket...