Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havren impopulär - ska jag köpa något annat?  (läst 5180 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Havren impopulär - ska jag köpa något annat?
« skrivet: 11 jan-09 kl 23:04 »
Hej!

Vi har haft höns i flera omgångar sedan jag varit liten, och det enda de har fått att äta är havre, snäckskal, matrester, samt att de fått gå ute till och från. De har alltid ätit med god aptit och verkat må väl av detta.

Vår senaste omgång höns äter mindre havre än de tidigare. De senaste veckorna har de dessutom ätit klart mindre havre än de brukar. Svårt att säga några siffror, men kanske totalt två dl om dagen nu i dagarna.

Vi låter dem gå ute hela dagarna. Här är sällan snö eller frost, och de verkar inte ha magrat, så det verkar som om de får i sig det de behöver.

Det konstigaste är att det ofta ligger havre kvar i tråget från dagen innan på morgonen, innan jag har släppt ut dem eller matat dem. Borde de inte vara så hungriga på morgonen att de äter upp havren?

Handlar deras dåliga aptit på havre om att de vet att de kommer få gå ut och sprätta, och hitta godare saker i snåren?

Nu börjar vår havre ta slut, så när som helst är det dag att köpa nytt foder. Bör jag välja något annat? Eller kommer det också ratas? Jag vill inte köpa något dyrt foder i onödan.

Jag är inte ute efter någon optimal superkost som får hönorna att lägga maximalt med ägg, och kanske bli utbrända fortare. Våra Lohman är under året, och ni som känner till rasen vet då att man måste stoppa en kork i hålet för att få dem sluta värpa en endaste dag.

Jag som är intresserad av träning vet att kosttillskottföretagen lurar i oss att vi måste ha varenda litet näringsämne i kosttillskottform om vi ska lyckas bli starka och välmående. Lyckligtvis har jag korresponderat med experter på mänsklig kost och vet att en vanlig husmanskost gott och väl gör jobbet. Jag har lite känslan av att det är samma sak med hönsfoder, att fodertillverkarna vill att vi ska köpa pellets med varenda liten mineral tillsatt, när det i själva verket hade dugit med något mycket enklare och billigare.

Finns här några experter på hönskost som kan lotsa mig i mina funderingar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Havren impopulär - ska jag köpa något annat?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-09 kl 23:21 »
Hmm... jag vet ännu mindre... Jag började min hönskarriär med fem lohmann brown och köpte fenix hel veg som min syster hade till sina, visste inte om annat.

Sen bytte jag till allfoder och havre (och snäckskal och matrester så klart) för jag fick höra att värpfodret drev dem för hårt. De avskydde allfoder men gillade havren!

Sen sa andra att det är rasen i sig som är som den är, de värper, och det har mer med ljus och värme att göra än vad de får att äta, så det bästa för dem var att få sitt värpfoder så jag gick tillbaka till det.

De värpte stadigt ett ägg om dagen hela första året, drygt, nu i höstas ruggade de en efter en och nu får jag bara ett eller två ägg från de fem om dagen, helt ok tycker jag. De har fått finfin ny fjäderdräkt, har uppvaktande blommekavaljer och verkar trivas finfint!

Mina gillar fortfarande havren bättre än hönsfodret, och får de vete, som de får när det är kallare, slår det högre, torkad majs allra högst...

De går ute varje dag om det är inte är lägre än tio minus, jag vet inte vad det är de äter ute men något är det väl... de trivs i vedruggorna, kanske finns det övervintrande kryp där som de hittar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 11 jan-09 kl 23:36 »
Våra får havre och vete ihop med hönsfodret (sundfor värp).

Havren är väl ok men det blir en del spill. Vete verkar de tycka bättre om.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 23:48 »
Är vete dyrare än havre?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 12 jan-09 kl 00:46 »
Är vete dyrare än havre?

Vi har eget av båda, så jag vet faktiskt inte.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-09 kl 05:43 »
Mina tycker mindre om havre.
Hedemorahöns

tuva-li

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 08:13 »
Är vete dyrare än havre?

Jag köper både vete och havre på Granngården, har för mig det kostar ungefär lika.

hönsgalen

« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 08:44 »
mina tycker mer om havre och korn än allfoder

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 12:23 »
Havren är impopulär här med! Är det några frön som är kvar i skålen när jag gett mina blandfågelfröer, så är det havre. Allt annat slinker ner. Ska testa att ge korn istället, får se om de gillar det bättre...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 13:17 »
Mina äter havrekross och värpfoder och äter upp varenda smula! Jo,matrester får de också! Har haft hel havre förrut, men bytte till kross eftersom det var lättare att ha samma som till ankorna. Hörde att ankor inte ska ha helt spannmål för de krossar inte själv så som höns.
Stämmer det?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Användarnamn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jan-09 kl 19:30 »
Havre kan vara lite svårsmält om den är hel. Prova hellre nykrossad havre. En del säger att hönsen blir tokiga av vete, det vet (he he) ja inget om men nu får mina höns korn och det går alltid åt till sista kornet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 19:32 »
Vi köpte pullfor, någon slags pellets, med mest vete tror jag. Det gick bättre! :)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-09 kl 18:23 »
Jag köper både vete och havre på Granngården, har för mig det kostar ungefär lika.

Samma pris här också.........// I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Bovanägare

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 07:58 »
Det kan ju vara att de inte gillar havren. Min uppfattning är den, att ger man värphybrider som är så pass unga otillräcklig kost så kan de få förödande konsekvenser.
Som du säger så måste man sätta propp i rumpan på dem och knappt få dem att sluta värpa ändå ;D.
Det går ju åt mängder av näring, vitaminer och mineraler att värpa ett ägg om dagen.
Får de inte i sig den näringen med kosten, blir de desperata och kan börja picka på varandra.

Jag tror att veten är dyrare eftersom det är mera kärna i den. Det ultimata är ju att blanda havre och vete. Jag tror ochså att ett vitamin och mineraltillskott är bra.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 26 jan-09 kl 15:35 »
Pullfor + snäckskal + frigående, hoppas det räcker för att de ska få tillräcklig näring.  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 16:16 »
Våra höns brukar tröttna på att få bara en sak hela tiden efter en tid... Nu ger vi ca 1 och en halv hink havre + 3-4 skopor allfoder som vi strör (allfodret alltså) ut på olika ställen så alla får i sig något... (som tillskott, de värper mycket bättre då... Just nu 20 ägg om dagen än om de skulle bara få havre utan allfoder.  :P) Även snäckskal och matrester. Kommer ihåg när vi bara gav havre under en längre tid... Då ville de inte äta det tillslut men nrä de fick allfoder så vräkte de i sig. Efter ett tag så ledsnande de på allfoder istället och vräkte i sig havre så fort de fick något.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bovanägare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 18:01 »
Pullfor + snäckskal + frigående, hoppas det räcker för att de ska få tillräcklig näring.  :)

Ja det låter bra tycker jag. :D

rina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jan-09 kl 13:32 »
Under vila får mina höns en blandning av vete-blandkross-snäckskal-lusernhack...... havre har jag aldrig gett mina inte enbart havre i alla fall fick lära mig av en gammal hönstant att havre är inte bara som enda foder.

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 27 jan-09 kl 18:11 »
havre har jag aldrig gett mina inte enbart havre i alla fall fick lära mig av en gammal hönstant att havre är inte bara som enda foder.

Enligt SJV med flera andra källor så är Havre ett utmärkt foder till höns. Upp till cirka 40% av fodret kan utgöras av havre. Vi ger våra cirka 1/3 havre, 1/3 kornkross och 1/3 värpfoder.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 27 jan-09 kl 19:20 »
Är särskilt bra på vintern att ge om jag inte hört fel med, va?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser