Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havren impopulär - ska jag köpa något annat?  (läst 5175 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Havren impopulär - ska jag köpa något annat?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-09 kl 08:44 »
Mina höns äter allfoder, havre och vete. Faktiskt så är just HAVREN mest populär!?!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 29 jan-09 kl 07:00 »
En hel hink *ler*

Jag ger ½L av havre/kornkross, hel havre. Fri tillgång till allfoder och "skulor" efter önskemål. Redan är det torsdag och jag ska till "min" lilla skola intill Djursjukhuset Strömsholm. Visst bor jag väl i ett mecka ;-) men de har inga hönstillbehör i shopen, vilket är en brist! hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 29 jan-09 kl 10:48 »
Om man har en hög på ca 60 höns sammanlagt så räcker inte några skopor om dagen.  ;D
En hink på morgon och en på kväll.  ;)

Igår plockade jag 25 ägg!  ;D De bara ökar och ökar för varje dag. Så glad, trodde de aldrig skulle sätta fart igen.  :D
Även min lilla dv kochin på 21 veckor har börjat se lite fullifasen ut nu... Hon börjar få en rödare kam och gå omkring och rufsa om i höt och provligga.

När brukar dv kochin börja värpa?  ???
Bara hon inte sätter fart och sedan ligger där som en pannkaka på en gång som många andra av våra små gör.  :-\ Vill att de ska vänta till åtminstone mars innan de blir surisar!
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 10:51 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

torpare2

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 30 jan-09 kl 21:27 »
Är särskilt bra på vintern att ge om jag inte hört fel med, va?  ???
Havre innehåller mer fett än de andra sädesslagen. Därför ger den mer energi och kan vara lämplig på vintern. Ger man mycket matrester och är de ofta också ganska feta. Då tror jag att man ska vara återhållsam med havre och hellre ge t ex korn.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 31 jan-09 kl 02:18 »
Torpare hann före, men jag skulle oxå säga att havre är fetare än de andra sädesslagen. Hönsen behöver fettet för fjäderdräkten och en del hävdar att de blir mindre benägna att hacka varann om de får havre. Kan det inte ha varit så att du fått tag på en säck som varit små kärnor i havren. Typ kass pollinering och att det är därför hönsen ratar mycket till synes bra foder? Det är väl inte fel att kombinera havren med andra sädesslag, men om du kört på samma diet under många år och dina höns funkat bra på det så tycker jag inte att du ska behöva göra några större förändringar. ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #25 skrivet: 31 jan-09 kl 08:54 »
Tack JennyT, det är möjligt att det var något fel på havren. Nu är den slut, men vad jag minns såg det inte ut att vara fel på den. Låter förstås som något som är svårt att se för det otränade ögat. Menar du att havrekornen helt enkelt skulle varit för små innanför skalet?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Strajder

• Aspegården
« Svar #26 skrivet: 31 jan-09 kl 15:03 »
Havre innehåller mer fett än de andra sädesslagen. Därför ger den mer energi och kan vara lämplig på vintern. Ger man mycket matrester och är de ofta också ganska feta. Då tror jag att man ska vara återhållsam med havre och hellre ge t ex korn.
Fetthalten varierar mellan de olika havresorterna: Den fettrikaste sorten som odlas i Sverige är Matilda som innehåller 9 - 10 % fett, medan sorten Petra enbart innehåller hälften (ca 4,5%).

Så här skriver SJV i sin skrift om "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk":

"Havre är begärligt foder för fjäderfä. Det har högre kvalitet på proteinet än övriga spannmålsslag och är dessutom fettrikt med hög andel linolsyra. Skalet utgör ca 30 % av totalvikten. Detta drar ner energivärdet och kan också skapa problem vid industriell tillverkning av foderblandningar. Fiberinnehållet tycks annars kunna ha en positiv inverkan speciellt i kombination med mycket vete (Elwinger). Om du använder
den egna gårdens havre kan du med fördel krossa havren varvid hönsen själva sorterar bort en del av skalen, vilket i någon mån minskar problemet med att havren sänker energikoncentrationen. Fullständigt skalad havre har ett mycket högt fodervärde, (ca 14,3 MJ/kg). Krossad eller skalad havre har dock kort hållbarhetstid och du bör krossa/skala lite i taget hellre än lagra processad havre."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 31 jan-09 kl 21:55 »
Ett riktigt bra inlägg från strajder. Långt över min kompetensnivå ;)

Precis så menar jag Armand. Om pollineringen varit dålig av någon anledning......ont om bin eller mycket regn när sädesslaget blommar tex. Så kan skalen vara i det närmaste innehållslösa. Då tycker inte hönsen att det är nån ide att picka i sig dem. Precis som Strajder skrev, så har det ju även med sorten att göra.

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Strajder

• Aspegården
« Svar #28 skrivet: 01 feb-09 kl 08:54 »
Köper man havre hos en hyfsat välsorterad fodersäljare så finns ofta flera havrekvalitér att välja på. Handlar man exempelvis Krafft's havre så har den två olika sorter: En högfettshavre (röd säck) och en normalhavre (blå säck).

Det mesta av den havre jag odlar eldar jag i vår biopanna. Varmt och skönt så här på vintern. Fördelar med havre som bränsle: Nästan inga transporter (=bra för miljön), håller landskapet öppet, brinner bra, billigare än träpellets, restprodukten halm använder vi som strö till djuren, askan går i retur till åkern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Berberis, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser