Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargbesök, varför blev ingen rädd??  (läst 2172 gånger)

svanhild

Vargbesök, varför blev ingen rädd??
« skrivet: 05 jan-09 kl 20:41 »
I fredags förmiddag hände en ganska läskig sak här…

Jag var på ovanvåningen o sambon o barnen var nere. Sambon pratade i telefon o plötsligt gallskrek han att det står en varg vid grisen!! Han skriker åt mig att komma ner o se o visst stod det en STOR varg o spanade in grisen! Jag tog ungarna o tittade på vargen genom ett fönster. De kunde se på den i flera minuter!

De kraken passerade mellan hästhagen o gris o hundhagen helt lugn o brydde sig inte ens om att lägga benen på ryggen när sambon gick ut på altanen o visslade till den! Fy, o det läskigaste av allt… djuren o vargen verkade VÄLDIGT bekannta med varandra! Inte ett skall från hundarna (2 jämthundar o en drever), hästarna tuggade lugnt på sitt hö, grisen stod o tittade o katterna var ute o lekte i snön! I sådana lägen börjar man ju seriöst fundera på att flytta från skogen!!  Inte är det många månader sen vi en natt hade 4 vargar I en av hagarna!! En tom hage visserligen men…

Nån som varit med om liknande? VARFÖR reagerade inte djuren genom att visa rädsla? Kommer det en vanlig tamhund hit skäller de lungorna ur sig, varför inte nu? Kommer en främmande hund in i hästhagen står de då inte lugnt o äter... ok, vargen var inte INNE i nån av hagarna nu. Den passerade "bara" precis mellan hagarna... skumt!

Rosten

• Närke
SV: Vargbesök, varför blev ingen rädd??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 20:51 »
Förmodligen har dina djur inte förstått vad som står framför dom.
Men djur brukar lära sig snabbt.

I dag körde jag förbi en gård som jag skjutit 2 stadsduvor och 1 kaja i december.
Duvorna vände direkt i luften när dom såg min bil.
Då körde jag ändå förbi sakta på vägen.

Kråkor är ännu värre. Jag behöver bara gå ut på gården så är det tomt på kråkor den närmaste km.
Ändå sköt jag bara 2 kråkor här 2008. Ingen 2007.

Går någon annan ut så bryr dom sig inte.

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 23:02 »
Djuren uppfattar nog inte vargen som ett hot (eftersom den aldrig varit farlig för dem). Jag skulle tro att det är i princip samma sak mellan räven och vår kanin, var annan eller var tredje dag (i spårsnön) så har räven gått över gården. Ibland bara 5 m från buren, spåren har aldrig gått fram till buren, men kaninen och räven känner nog till varandras existens sedan länge. (stämmer nog på katterna också)

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 21:40 »
Händer det igen så se för jäkeln till att skrämma iväg den! Ta två metallföremål och slå dom mot varann, skrik och spring mot vargen. Man biter sig själv i arslet om man står och beundrar dessa djur, de ska veta att det är både obehagligt och otrevligt där det luktar människa! Både för vargens, tamdjurens och människornas skull.

Rak

« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 22:24 »
För första gången är vi överens Erik, vad det gäller varg  ;) Det som Rosten beskrev om kråkorna borde också vargarna känna, då skulle problem med varg och tamdjur vara färre. Kråkor lär sig väldigt snabbt och jag är övertygad att vargar fungerar liknande. Vargen skall förknippa människa och husdjur med stress, det borde vi lära den. Precis som en pejl försedd varg är livrädd för helikoptrar. En varg som skall märkas om är betydligt svårare att få tag i. MVH Rak

svanhild

« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 11:24 »
Jo, sambon stod på altan o visslade o så åt den med bössan i näven ifall han skulle hoppa in i hagarna men den bara stod lugnt o tittade på sambon o knatade sen iväg inåt skogen...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 13:08 »
Apropå att skrämma djur, så är det en grej jag har tänkt på: om man låter för högt, riskerar inte djuren att bli hörselskadade då? Två metallock är väl ingen fara, men en människa kan bli permanent hörselskadad om han får höra ett gevärsskott på några meters håll. Vad kan då inte hända om man avlossar ett skott framför en varg, som, så vitt jag förstått, har mycket känsligare hörsel än en människa?

Även om man tycker det är flummeri att ta hänsyn till ett vilddjurs hörsel, är det inte så att hörselskadad varg -> varg som jagar sämre -> varg som löper större risk att gå hungrig, bli desperat och göra något otrevligt, såsom att äta tamdjur?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rak

« Svar #7 skrivet: 09 jan-09 kl 13:28 »
Nja, knallen är ju som värst vid myningen av geväret. Det är i regel människo örat som tar skada och då offtast vänster förutsatt att man är högerskytt. Som exempel när man markerar på älgskyttebanan känns hörselskydd nästan onödigt, ca80m är avståndet då.

Personligen tror jag att en pingla på våra tamdjur skulle fungera utmärkt om vi bara kan "lära" varg att ljudet är förknippat med tillräckligt med obehag och stress. Det fungerar i Afrika med lejon och boskap, då dödar man iofs lejon som ger sig på tamdjuren, men det borde gå att byta ut själva dödandet mot något annat otrevligt. Likaså som märkta vargar förknippar en närgången helikopter med fara.
Mvh Rak

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 13:46 »
Ja vad konstigt att inte djuren reagerade  ??? rädslan för rovdjur borde ligga djupt rotad i generna, särskilt hos hästar som blir rädda för det mesta och är ett flyktdjur.

Angående att vargen skulle bli hörselskadad av ett gevärsskott så tror jag inte att risken är så stor, tänker på alla älghundar som skäller ståndskall där älgen blir skjuten. Det påverkar inte deras hörsel.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 10:25 »
Vargen kanske stod i motvind så de inte fick vittring på den.

Fiat

• -
« Svar #10 skrivet: 20 mar-09 kl 22:53 »
Hadde en liknande händelse för några år sedan, tittade ut genom fönstret och där gick räven runt i hönsflocken och funderade på vilken höna som var godast ;D. Hönorna måste ha trott att det va en av våra hundar. Precis när jag kom ut tog han en höna och sprang mot skogen.  (Han kom alldrig fram hönan kom loss och räven fick bita i gräset  8))

Fiat

• -
« Svar #11 skrivet: 21 mar-09 kl 14:36 »
I fredags förmiddag hände en ganska läskig sak här…

Jag var på ovanvåningen o sambon o barnen var nere. Sambon pratade i telefon o plötsligt gallskrek han att det står en varg vid grisen!! Han skriker åt mig att komma ner o se o visst stod det en STOR varg o spanade in grisen! Jag tog ungarna o tittade på vargen genom ett fönster. De kunde se på den i flera minuter!

De kraken passerade mellan hästhagen o gris o hundhagen helt lugn o brydde sig inte ens om att lägga benen på ryggen när sambon gick ut på altanen o visslade till den! Fy, o det läskigaste av allt… djuren o vargen verkade VÄLDIGT bekannta med varandra! Inte ett skall från hundarna (2 jämthundar o en drever), hästarna tuggade lugnt på sitt hö, grisen stod o tittade o katterna var ute o lekte i snön! I sådana lägen börjar man ju seriöst fundera på att flytta från skogen!!  Inte är det många månader sen vi en natt hade 4 vargar I en av hagarna!! En tom hage visserligen men…

Nån som varit med om liknande? VARFÖR reagerade inte djuren genom att visa rädsla? Kommer det en vanlig tamhund hit skäller de lungorna ur sig, varför inte nu? Kommer en främmande hund in i hästhagen står de då inte lugnt o äter... ok, vargen var inte INNE i nån av hagarna nu. Den passerade "bara" precis mellan hagarna... skumt!

Är det inte nya skyddsjaktsbestämmelser, räcker det inte att man befarar ett anngrepp när rovdjuren är i närheten för att få skjuta? Kan ju vara bra att veta. Nästa gång kanske du inte är hemma och kan försvara dina kära husdjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser