Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rökning å material i röken (hittat en gammal hydrofor)  (läst 16110 gånger)

louise

• Gäst
Insåg härom dagen att jag visst det har en gammal hydrofor som folk rekommenderar att man gör rök av. Men, jag undrar nu om några metaller kan vara farliga? jag tycker den ser ut att vara gjord i zink eller aluminium, och det kan väl inte vara bra att hetta upp och låta gå in i köttet? Åtminstone inte aluminium.

ingvar2

• Gäst
SV: rökning å material i röken (hittat en gammal hydrofor)
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 22:31 »
Aluminium är det med största sannolikhet inte, hydroforer brukar vara vanlig plåt som är förzinkad som rostskydd. Nyare kan vara plastbelagda invändigt, men det borde du ju kunna skrapa lite på insidan för att konstatera. Det skulle säker kunna fungera, du kan ju röka in den ordentligt först innan du hänger in första köttbiten. Möjligen känns den ju lite liten? Fast nu vet jag ju inte vilken storlek det är på den du har... :)

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 01:17 »
Elda lite häftigt i den ett par gånger bara så bränner du bort zinken
En god vän men en usel kärlek

trappern

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 11:55 »
Själv skulle jag aldrig använda en gammal galvaniserad hydrofor. Galven är jättegiftig ta hellre ett gammalt tomfat eller försök få tag i ett stort järnrör på någon skrotaffär. Obs det går inte att med vanlig eld få bort galven den måste isåfall bli glödgad
Den som svetsat i galvplåt vet hur sjuk man kan bli

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 12:25 »
För att få någon fördel av en hydrofor över ett tomfat eller liknande tycker jag den bör vara avsvärt större.
Galven är problematisk när man ska modifiera tanken, skära upp lucka etc.
Att zinken ger zinkfrossa är ju välbekant för svetsare, men det är en avsevärd skillnad på temperaturer vid rökning och svetsning.
Jag menar att ett galvat kärl borde fungera alldeles utmärkt för rökning, under förutsättning att eldningen inte sker på galvade ytor, och att det som ska rökas inte hänger mot väggarna.

Edgar

Vurre

« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 12:32 »
Jag antar att det här är ett led i Lollos kommersiella charkuteriprojekt och att de rökta varorna ska säljas till allmänheten. Då kan ju ev livsmedelsverket ha synpunkter, de verkar ju kunna lägga sig i det mesta.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 12:37 »
haha, nä det här projektet är för träning. Jag måste ju börja röka på nåt enkelt sätt. Men nu har jag blivit skiträdd för min hydrofor när ni nämner alla farliga ämnen. Men att en är liten, det vet jag inte. Den är väl 1,5 meter hög tror jag.

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 13:58 »
Själv skulle jag aldrig använda en gammal galvaniserad hydrofor. Galven är jättegiftig...

Det stämmer inte:
zinkfrossa

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 16:55 »
Jag har fått PM av Lollo trådstartaren med frågor om min "hydrofor-rök" som jag var så stolt över...  (Vill förtydliga att jag inte direkt "rekommenderat" att bygga av såna, bara velat visa hur vi byggde vår rök...)

Vill bara informera att jag aningslöst inte alls tänkt på risken med giftiga ämnen, det har inte slagit mig då ju dricksvattnet passerar genom dem i vanliga fall. Men det är ju klart att kemin ändras när det handlar om uppvärmning. Jag kommer att  kolla upp detta innan jag använder röken igen, och följer tråden om någon har någon säker info.

Det vi tyckte var smidigt med att använda hydroforen som rökkärl var förutom att vi råkade ha den att det enda som behövde göras var att kapa av toppen och ersätta den med ett löst trälock, ta loss lösa delar, leda in rökröret genom inspektionsluckan och sätta en termometer genom en kork i ett hål som redan fanns. Och de bitarna fick maken i alla fall inte någon zinkfrossa av....

« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 17:15 av Dolvis »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 17:12 »
Om jag forstod din kostruktion rätt har du eldstad utanför hydroforen. Då torde hydroforkärlet inte bli särskilt varmt, så risken för att zinken börjar ryka torde vara minimal. Om zinken börjar förgasas är det så varmt att det livsmedel som röks är uppbränt.

Du kan lungt använda din rök.

Edgar

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 17:16 »
Rostfritt ska det vara om ni tänker elda under !

Dolvis

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 17:19 »
Ja, Edgar, hydroforen utgör själva rökkärlet, eldstaden är murad 1,5 m ifrån. Hoppas du har rätt, jag kommer som sagt att försöka kolla upp detta ordentligt.

http://bitterking.bilddagboken.se/p/main.html?#0

På länken ovan kan man se några bilder på röken, gå in på den 26 okt, dock ej detaljer. Vet ej varför länkarna i förra tråden slutat fungera.

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 17:23 »
Undvik galvaniserat, då man svetsar i galvaniserat ser man ju hur gul giftig gas avsöndras !

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 23:49 »
Dolvis har visst gjort en kallrök, jag kommer att göra varmrök i första hand. STeg 1 för en nybörjare;)

Vurre

« Svar #14 skrivet: 07 jan-09 kl 13:03 »
Inte ens i en varmrök bör du komma upp i temperaturer som är i närheten av svetsning, eller hur? Man ligger väl på max ca 100 grader? Jag har svårt att tänka mig att det händer något med galvaniseringen i de temperaturerna.
snus? vad är priset på en pris?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 07 jan-09 kl 20:21 »
 :PNu hade jag skrivit ett långt inlägg och datorn hängde sig och det försvann, arrg! Ska försöka återskapa:

Det är en varmrök, byggd med tanke på att även kunna kallröka, men jag tror inte det går att hålla röktemperaturen under 30 grader. Vi har rökt på ca 80-90 grader i den med noggrann passning.

Med hjälp av min fars gamla grundbok i kemi och vår gemensamma tankekraft konstateras följande:

Zink har en smältpunkt på 420 grader och en kokpunkt på 907 grader. Det är allltså vid 907grader som zinken övergår i gasform, något som knappast lär hända vid rökning men mycket väl vid svetsning.
Däremot oxiderar zinken relativt snabbt vid upphettning, och redan vid 250 grader går oxidationen snabbt. Oxideringen kan alltså mycket väl ske i början av rökröret (som ju också är galvat) med tanke på temperaturen på röken precis ovanför elden. Dock kan man fråga sig om det finns så mycket syre till oxidationen att tala om där och då, då allt syre vanligtvis åtgår till förbränningen av veden....
OM oxidation ändå sker, är frågan vad som händer om zinkoxid passerar köttet med röken? Det jag vet är att zinkoxid brukar vara i form av ett vit-gråaktigt pulver som används tex i zinkvitt, zinksalva och solkrämer.... Jag har googlat på zink, zinkoxid och giftighet, men hittar inget bra svar. Zink är ett nyttigt och nödvändigt spårämne i mikroskopiska doser, men farligt vid överdosering och då talar vi om dygnsdoser på över 100 mg. Zinkoxid är förvisso giftigt för vattenlevande organismer och bör ej spridas i miljön (eller användas i solkräm...) men kan man ha det i rökningsrök?????

Någon kunnig som kan föra resonemanget framåt - vågar vi använda röken igen? Och vågar vi i så fall bjuda på köttet....?

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 jan-09 kl 21:58 »
Eldar man under en gammal hydrofon lossnar galvaniseringen garanterat.. 8)

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 07 jan-09 kl 22:30 »
När min farsa började med rökning så var han ner till skroten och hittade en gammal spis som han byggde om ugnen på, han flyttade bla på grill-gallret.
Nu röker han kommersiellt i gamla kasserade storköks-kylskåp, jag kan fråga om han vill bidra med sin kunskap.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

trappern

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 07 jan-09 kl 23:51 »
1. Om man eldar under röken använd inte galvat material i röken

2. Om Ni har eldstaden en bit från röken och ett rökrör. Varför gör Ni inte ett rökhus av trä, om Ni också isolerer väggarna så behövs nästan ingen ved alls för att röka ett helt dygn eller två om man kallröker. Trärökar har ju funnits i flera hundra år och lär väl vara det mest hälsosamma för alla som skall äta av dom rökta delikatesserna.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jan-09 kl 00:00 »
Menar du ett träus, som vilket som helst? Hur isolerar du det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser