:PNu hade jag skrivit ett långt inlägg och datorn hängde sig och det försvann, arrg! Ska försöka återskapa:
Det är en varmrök, byggd med tanke på att även kunna kallröka, men jag tror inte det går att hålla röktemperaturen under 30 grader. Vi har rökt på ca 80-90 grader i den med noggrann passning.
Med hjälp av min fars gamla grundbok i kemi och vår gemensamma tankekraft konstateras följande:
Zink har en smältpunkt på 420 grader och en kokpunkt på 907 grader. Det är allltså vid 907grader som zinken övergår i gasform, något som knappast lär hända vid rökning men mycket väl vid svetsning.
Däremot oxiderar zinken relativt snabbt vid upphettning, och redan vid 250 grader går oxidationen snabbt. Oxideringen kan alltså mycket väl ske i början av rökröret (som ju också är galvat) med tanke på temperaturen på röken precis ovanför elden. Dock kan man fråga sig om det finns så mycket syre till oxidationen att tala om där och då, då allt syre vanligtvis åtgår till förbränningen av veden....
OM oxidation ändå sker, är frågan vad som händer om zinkoxid passerar köttet med röken? Det jag vet är att zinkoxid brukar vara i form av ett vit-gråaktigt pulver som används tex i zinkvitt, zinksalva och solkrämer.... Jag har googlat på zink, zinkoxid och giftighet, men hittar inget bra svar. Zink är ett nyttigt och nödvändigt spårämne i mikroskopiska doser, men farligt vid överdosering och då talar vi om dygnsdoser på över 100 mg. Zinkoxid är förvisso giftigt för vattenlevande organismer och bör ej spridas i miljön (eller användas i solkräm...) men kan man ha det i rökningsrök?

?
Någon kunnig som kan föra resonemanget framåt - vågar vi använda röken igen? Och vågar vi i så fall bjuda på köttet....?