Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rökning å material i röken (hittat en gammal hydrofor)  (läst 16106 gånger)

jenses

• Gäst
SV: rökning å material i röken (hittat en gammal hydrofor)
« Svar #20 skrivet: 08 jan-09 kl 00:28 »
Här hittar du en byggbeskrivning för en enkel kombinerad kall- och varmrök typ "man tager vad man haver":
http://sportfiskeforum.se/viewtopic.php?p=42950.html#42950
fantasi  :D

ingvar2

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jan-09 kl 06:05 »
Menar du ett träus, som vilket som helst? Hur isolerar du det?

Ja, det kan man nog säga, jag ämnar bygga en låda av ekbrädor som blir själva rökrummet, sen ett yttre skal med vanlig panel, däremellan isolerar man med vad man har,..sågspån, kutterspån eller isolering. Det blir ju inte mycket varmare än en ordinär bastu, så vad som går ju egentligen att använda. Efter en tids rökning så lär man ändå inte se vad det var för material man använde... :)

Sen har jag sett hos proffsen att dom inte alltid eldar separat, man kan ju även ha en metallplatta i botten av röken, där lägger man spån av det träslag man vill ha rök från, sen har dom en liten gasollåga under plattan som hettar upp spånen så den ryker rejält, Själv tänkte jag testa med en el-värmare, då blir det enkelt att reglera temperaturen...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 08 jan-09 kl 19:57 »

2. Om Ni har eldstaden en bit från röken och ett rökrör. Varför gör Ni inte ett rökhus av trä,

för att vi hade en hydrofor och det var så vansinnigt enkelt att konvertera den..... :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 09 jan-09 kl 13:25 »
Halaj!

Jag slutar aldrig att förvånas över hur vissa människor har en skräck för det ena och det andra. Hur vågar ni överhuvudtaget ta i en förzinkad plåtbit utan handskar?  :P

Zink är en av de mineraler som människan inte kan överleva utan.
Det står säkert på närmaste mjölkförpackning hur mycket RDI är.

Zink finns i kosttillskottstabletter.

Jag tror också att zink är det verksamma ämnet i deodoranter.
Och acnemedel.

Jeeezus…
 ::)
//T

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 09 jan-09 kl 13:46 »
Ungefär samma här.  Zinkrök är inte rolig att inandas, det vet svetsare. Men rökning sker ju vid helt andra temperaturer.  Om man är rädd för zink, så borde man inte dricka vatten från en galvad hydrofor. Meningen med galvanisering är att zinken ska lösas i vattnet i stället för järnet hydrofortanken är gjord av.

Risken för att zink på något mystiskt sätt ska hoppa loss från rökkärlsväggen och hellre sätta sig på det rökta livsmedlet är obetydlig.

Man kan lungt använda ett galvat kärl som rökkammare.

Edgar

covboy

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 jan-09 kl 16:43 »
Bygg rökbastu så vet du vad du har. ;D Sedan kan du ta ett skönt bad efter fläskrökningen. ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 jan-09 kl 18:00 »
Jag tror dock inte det är vanligt att man använder förzinkade kärl för livsmedelshantering. Plast, alulegeringar och rostfritt har använts sen femtiotalet. Djuren kunde vattnas med vatten från zinkad spann men mjölken och hushållsvattnet hade man allt i rostfria spannar, som dessutom skulle vara tillverkade i ett speciellt rostfritt material avsett för livsmedelshantering.

Kan det inte bero på att rostfritt är mycket enklare att diska då? zink blir ju inte lika slätt så där borde fastna smuts lättare

Dolvis

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 11 jan-09 kl 13:56 »
Tapio:

Jag håller med dig i princip, dvs att man inte ska hetsa upp sig över småsaker, och även att zink behövs som spårämne i människans ämnesomsättning, (vilket jag även skrev ovan) men med även de mest grundläggande kemiska kunskaperna vet man att det kan vara en väldig skillnad på ett grundämne i ren form och dess oxid i giftighetshänseende, och hur ett ämne eller flera ämnen reagerar med varandra vid olika temperaturer eller i närvaro av andra ämnen. Ta tex kol, koldioxid och koloxid - väldig skillnad i giftighet och egenskaper...

Jag känner mig inte särskilt orolig över det kött jag ätit hittills från vår rökning, men det skulle ju kännas bra att veta att man inte ackumulerar något giftigt ämne i levern om man fortsätter att använda röken regelbundet under 20 år. Och jag vill ju ogärna rekommendera andra att använda vår idé om den skulle vara hälsovådlig. 

trappern

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 12 jan-09 kl 20:58 »
Cowboy,du kom med det abosut bästa tipset, en rökbastu är ett helt perfekt  alternativ. En njutning för både kroppen o själen.  Glöm alla plastbehandlade galvade hydroforer. ::)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 13 jan-09 kl 12:02 »
Ja, rökbastu låter toppen!

jockepåtorpet

« Svar #30 skrivet: 27 feb-09 kl 14:54 »
Hej

Vi beställde en rök genom en yrkesskola, de tyckte det var ett perfekt jobb för eleverna som fick göra dataritningar på röken och en massa svetsningar, det vi betalade var 1000kr för matrialet och vi har nu en stor, kraftig rök som kommer hålla 20år.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 feb-09 kl 18:23 »
Hur stor är den? Hur många kilo tar den? Och hur lyckades ni övertala skolan? Det är ju ett helt lysande tips! Så jag vill genast prova!

jockepåtorpet

« Svar #32 skrivet: 02 mar-09 kl 20:59 »
Modellen vi har en varmrök och  är ca. 130 hög, 50cm i fyrkant, har både rökt fisk å kött i den med mycket bra resultat. 2-3 galler lager så det är gott om plats.
Skolorna brukar behöva lite tips på jobb, har även fått dem att göra kaminen till hot tuben i tjock aluminium för ca.15år sedan så kolla upp om det går de e lönande!!

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 mar-09 kl 18:46 »
men är det nån värmekälla i, typ el eller gasol, eller kör ni bara med ved?

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser