Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18493 gånger)

emeralda

• Västergötland
SV: Regler för boxar
« Svar #80 skrivet: 08 jan-09 kl 15:07 »
Mina hästar kunde ha tillgång till havet, men får de verkligen dricka ur havet vintertid ?

De måste ha tillgång till sötvatten! Saltvatten och bräckt vatten går inte att dricka. Men dricker de ur en sjö, å, bäck etc så bör man ta vattenprov och se om vattnet är tjänligt, för hästar har ömtåliga magar. En del hästar får problem med mugg etc när de dricker vatten av dåligt kvalitet, förutom att de kan få kolik eller diarré.

fjäderfän

« Svar #81 skrivet: 08 jan-09 kl 15:46 »
vart kan man skicka det för att få vattenprov då??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 08 jan-09 kl 15:51 »
Jag tycker att det är lite over-kill att skicka in vattenprover för vattendrag i hagen, om det nu inte är så att det finns misstankar om att det skulle vara förorenat på något sätt.. Hästar borde inte vara känsligare än andra djur. Man gör dem en björntjänst genom att dalta för mycket med dom, jag tror att man skapar mer problem än man löser på det viset...

covboy

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 08 jan-09 kl 20:15 »
Mina kor dricker ur havet,varför skulle inte hästar kunna göra det ?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #84 skrivet: 09 jan-09 kl 10:22 »
Jag tycker att det är lite over-kill att skicka in vattenprover för vattendrag i hagen, om det nu inte är så att det finns misstankar om att det skulle vara förorenat på något sätt.. Hästar borde inte vara känsligare än andra djur. Man gör dem en björntjänst genom att dalta för mycket med dom, jag tror att man skapar mer problem än man löser på det viset...

Jag kan inte alls hålla med om ditt inlägg utan är helt övertygad om att hästar är känsligare än ex.vis kor, de har ju bara en mage. Det finns väl få djurslag som så ofta riskerar att få magrelaterade problem som hästar (fång, kolik etc.)!
Varför det skulle vara en björntjänst att säkerställa att man ger hästen oförorenat vatten förstår jag inte heller?
Det är väl grunden för en god skötsel att hästen får bra foder och bra vatten?

Hade jag vattendrag i hagen som enda vattenförsörjning skulle det vara självklart med analys. Man kan dock vara uppmärksam på att värden kan ändras över årstiderna och tiden. Jag hade också velat stängsla ut ev. förorenad vattenkälla.

Man kan läsa på kraffts hemsida ang. vad som kollas vid en analys;
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=56
"Vatten till hästar bör årligen analyseras (se Vattenanalys på telefonkatalogens Gula Sidor). De faktorer som kontrolleras vid en normal vattenanalys är surhetsgraden (pH-värdet), förekomsten av kopparutfällning, eventuell förekomst av alger och vattnets hårdhet (kalciuminnehåll). Man tittar också på vattnets hygieniska kvalitet - dvs konstaterar om det innehåller några mikroorganismer och i så fall vilka. En vanlig typ av förorening är t ex sk E-colibakterier som kommit ner i vattentäkten genom gödselvatten."

Rent allmänt måste jag säga att jag finner attityden om "pjosk" eller "daltande" med hästar som stötande när det handlar om rena basicgrejer som att hästen ska ha tillgång till fräscht/oförorenat foder och vatten eller någorlunda sunda uppstallningsmöjligheter?!
Det är ju inte frågan om hokuspokuskunskap à la håranalyser och magnetfält (nu får jag säkert på skallen för detta :-X ;)) utan en förutsättning för att hästen ska hålla sig frisk och må bra och det är ens skyldighet som hästhållare att försöka säkerställa detta.
Om det beror på okunskap eller något annat vågar jag inte spekulera om.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #85 skrivet: 09 jan-09 kl 10:53 »

Rent allmänt måste jag säga att jag finner attityden om "pjosk" eller "daltande" med hästar som stötande när det handlar om rena basicgrejer som att hästen ska ha tillgång till fräscht/oförorenat foder och vatten eller någorlunda sunda uppstallningsmöjligheter?!
Det är ju inte frågan om hokuspokuskunskap à la håranalyser och magnetfält (nu får jag säkert på skallen för detta :-X ;)) utan en förutsättning för att hästen ska hålla sig frisk och må bra och det är ens skyldighet som hästhållare att försöka säkerställa detta.

håller med Sar om att bra vattenkvalitet inte är en fråga som är öppen för "tyckande". vet man av att det är bra vattenkvalitet så är det ju inte något problem. jag brukar ha som regel att om det är samma vatten som jag dricker så är det nog tillräckligt bra.  ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 09 jan-09 kl 10:57 »
Som jag skrev så tycker jag ju inte att man ska ge hästar otjänligt vatten, men ofta tycker jag att man behandlar hästar som om de vore mycket känsligare än alla andra djur. Jag tycker att man gör hästarna en björntjänst genom att "dalta" för mycket med dem, de blir känsligare för att man förstärker detta genom att "rulla ut röda mattan" för dem.

Jag är inte speciellt kunnig vad gäller hästar men väl av de flesta andra lantbruksdjur.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 09 jan-09 kl 11:02 »
håller med Sar om att bra vattenkvalitet inte är en fråga som är öppen för "tyckande". vet man av att det är bra vattenkvalitet så är det ju inte något problem. jag brukar ha som regel att om det är samma vatten som jag dricker så är det nog tillräckligt bra.  ;)
Att vattnet ska vara tjänligt som dricksvatten för människor är ju ett jäkligt högt ställt krav som på inget vis är en nödvändighet. Jag tycker nog att det är en klar "over-kill" att ha de kraven..

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 09 jan-09 kl 11:21 »
Jag tycker att det är att låta snålheten bedra visheten oavsett vilket lantbruksdjur man har om man inte är noga med vattenkvalitén. Veterinärräkningen blir betydligt dyrare om man står där med djur med utslagna tarmfloror osv än vad ett enkelt vattenprov är. Självklart ska djur ha tjänligt dricksvatten, det är inte pjosk, det är en livsnödvändighet! Och förhoppningsvis en självklarhet?          Mvh                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tessiem

« Svar #89 skrivet: 09 jan-09 kl 11:29 »
Jag skulle INTE analysera mitt vatten till hästarna en gång per år, det gör jag ju inte på det dricksvatten jag ger till mina barn och jag anser nog inte att mina hästar är viktigare.

Jag håller inte med Mårten i allt men tycker nog att det daltas med hästar. Läste senast idag att hästar inte ska dricka kallt vatten på grund av kolikrisken.. Vilket vissa tyckte var en självklarhet. Jag undrar om någon kan åka till de platser där hästar fortfarande lever i halvvilt tillstånd och berätta för dem att de INTE får dricka kallt vatten.. Rullande ögon (ironi)
Ska man i dagsläget behöva ha en thermobar, analyserat hö, analyserat vatten, träckprov ett par gånger per år, massör, equiterapeut, kiropraktor, Backontrack- täcke, hovslagare med specialutbildning, åka till sadelutprovare 2ggr per år, egen dietist som kan lägga upp en foderstat, paddex på ridbanan..m.m.. för att vara en bra hästägare?

Jag kan inte alls hålla med om ditt inlägg utan är helt övertygad om att hästar är känsligare än ex.vis kor, de har ju bara en mage. Det finns väl få djurslag som så ofta riskerar att få magrelaterade problem som hästar (fång, kolik etc.)!
Varför det skulle vara en björntjänst att säkerställa att man ger hästen oförorenat vatten förstår jag inte heller?
Det är väl grunden för en god skötsel att hästen får bra foder och bra vatten?

Hade jag vattendrag i hagen som enda vattenförsörjning skulle det vara självklart med analys. Man kan dock vara uppmärksam på att värden kan ändras över årstiderna och tiden. Jag hade också velat stängsla ut ev. förorenad vattenkälla.

Man kan läsa på kraffts hemsida ang. vad som kollas vid en analys;
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=56
"Vatten till hästar bör årligen analyseras (se Vattenanalys på telefonkatalogens Gula Sidor). De faktorer som kontrolleras vid en normal vattenanalys är surhetsgraden (pH-värdet), förekomsten av kopparutfällning, eventuell förekomst av alger och vattnets hårdhet (kalciuminnehåll). Man tittar också på vattnets hygieniska kvalitet - dvs konstaterar om det innehåller några mikroorganismer och i så fall vilka. En vanlig typ av förorening är t ex sk E-colibakterier som kommit ner i vattentäkten genom gödselvatten."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 09 jan-09 kl 11:45 »
Jag tycker att det är att låta snålheten bedra visheten oavsett vilket lantbruksdjur man har om man inte är noga med vattenkvalitén. Veterinärräkningen blir betydligt dyrare om man står där med djur med utslagna tarmfloror osv än vad ett enkelt vattenprov är. Självklart ska djur ha tjänligt dricksvatten, det är inte pjosk, det är en livsnödvändighet! Och förhoppningsvis en självklarhet?          Mvh                 Charlotte
LÄS istället mina inlägg! Det är klart att djuren ska ha tjänligt vatten! Men att kräva att de ska ha en vattenkvalité som är tjänlig för människor är ju helt klart att gå till överdrift! Har man de kraven är det ju bara i princip kommunalt vatten eller djupborrade brunnar som gäller, dvs inget sjövatten eller vatten från bäckar och åar, i många fall inte ens från grävda brunnar.

Charlotte

• -
« Svar #91 skrivet: 09 jan-09 kl 11:47 »
Jag antar att årligt vattenprov kan vara bra om man låter hästarna dricka ur något litet vattendrag med okänd kvalité som kan växla år från år? Eller helt enkelt stänga bort hästarna från det. Jag vattnar med brunnsvatten som hållit livsmedelskvalité under alla år med mjölkkor, så jag hoppas det fortsätter att göra det.               Angående att 'andra' djur skulle klara sämre vatten än oss människor är jag väldigt tveksam. Sist jag gick utfodringslära för idisslare fick vi lära oss att dom i princip är Känsligare än oss. Bakterier i vattnet kan göra oss magsjuka. Men slår bakterier ut våmfloran totalt så är det betydligt farligare.               
                           Mvh Charlotte 
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 12:05 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 09 jan-09 kl 11:56 »
Angående att 'andra' djur skulle klara sämre vatten än oss människor är jag väldigt tveksamm. Sist jag gick utfodringslära för idisslare fick vi lära oss att dom i princip är Känsligare än oss. Bakterier i vattnet kan göra oss magsjuka. Men slår bakterier ut våmfloran totalt så är det betydligt farligare.                Mvh Charlotte 
Vi är säkert inte känsligare än andra djur "out-of-the-box" så att säga.. Vi gör oss känsligare genom att konsekvent undvika bakterier och det är det jag menar att man inte behöver göra med våra djur också. Ska man hålla på så så är det väl bara en tidsfråga innan det bara är "flaskvatten" som gäller för hästar också..
Kor och andra djur få ju ideligen i sig olika former av bakterier när de äter, bakterier som vi inte alls får i oss i samma mängder eftersom att vi oftast inte äter direkt från marken. Låter du en ko eller häst dricka direkt ur en sjö så händer ju nästan garanterat ingenting, men det är ju knappast troligt att man skulle få samma vatten godkänt som "tjänligt" om du skickade in den i en vattenanalys, inte många människor skulle slänga ned en slang i sjön och pumpa upp direkt i vattenkranen.

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 09 jan-09 kl 12:02 »
 Ja, det är ju fritt upp till var och en att prova.... Sjövatten är säkert inte farligt (och eftersom jag bor vid en sjö som har tjänligt dricksvatten som de flesta tar ur, så är jag inte så säker på att rinnande vatten eller sjövatten är otjänligt i de flesta fall, snarare tvärtom). Det finns även många Kallkällor i skogarna här där man tagit vattenprover som är tjänliga.
  Tyvärr tror jag inte vi kan härda våra djur till att tåla tex Colibakterier. Men det är väl fritt fram att prova det också, men jag vill det inte...
                             Mvh
                           Charlotte

« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 12:32 av Charlotte »

covboy

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 09 jan-09 kl 13:10 »
Som mjölkproducent är det tvång på att ha vattenanalys vart femte år,men hur ska jag kunna garanteta hygienen för mina kor gillar dricka när den anra kissar.. :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #95 skrivet: 09 jan-09 kl 13:26 »
Jag tycker att man gör hästarna en björntjänst genom att "dalta" för mycket med dem, de blir känsligare för att man förstärker detta genom att "rulla ut röda mattan" för dem.

Det är nog snarare så att om du ger hästen rätt förutsättningar (fräscht foder, fräscht vatten etc.) så att tarmfloran är på topp etc. så har den bättre förutsättningar att klara ngt sorts trauma än om den redan är "sänkt" p.g.a. att något av basförutsättningarna saknas. Det är inte dalt utan ren basförutsättning.

Däremot kan du dalta med hästar på så vis att de knappt får gå ut, bara får gå på mjuka underlag etc, DET är exempel på dalt som sedan kan få negativa konsekvenser.

Charlotte

• -
« Svar #96 skrivet: 09 jan-09 kl 13:40 »
Jag tror vi fick göra vattenanalys här varje år, man skickade det med tankbilen. Pinkar dom i vattenkaret? Det har aldrig våra lyckats med. Nån kan ju lyckas skita där så man får ju lov att kolla. Man kan ju inte gardera sig mot allt här i världen... Djur kan ju få i sig allt möjligt utomhus. Men dom ska i alla fall ha möjlighet att välja att dricka friskt fräscht vatten, tycker jag i alla fall.                   Mvh Charlotte     

Charlotte

• -
« Svar #97 skrivet: 09 jan-09 kl 13:46 »
Cowboy: Vattenanalysen man tar som mjölkproducent tjänar väl mest till att visa att man har tillräckligt bra vatten för att få diska mjölkanläggning osv men man får ju samtidigt reda på om vattnet är ok att dricka.             Mvh Charlotte 

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #98 skrivet: 09 jan-09 kl 13:50 »

Ska man i dagsläget behöva ha en thermobar, analyserat hö, analyserat vatten, träckprov ett par gånger per år, massör, equiterapeut, kiropraktor, Backontrack- täcke, hovslagare med specialutbildning, åka till sadelutprovare 2ggr per år, egen dietist som kan lägga upp en foderstat, paddex på ridbanan..m.m.. för att vara en bra hästägare?

Analyserat hö är väl en förutsättning för att kunna sätta en korrekt foderstat (och det kan du lära dig göra själv, helt gratis!). De får ju använda ditt öga också men ögat ser ju inte en ex.vis en urkalkning ur skelettet utan den får du som ett brev på posten istället när den börjar märkas. Vilket antagligen blir långt dyrare än att göra analysen (som dessutom kan spara pengar eftersom du inte behöver köpa mer extrafoder än vad hästen gör av med, vi har haft flera år då vi inte behövde ge en gnutta kraftfoder!).

Träckprov är ju en nödvändighet idag, annars SKA du inte kunna få avmaskning utskrivet. Risken för resistens kommer antagligen att minska när folk slutar avmaska hej vilt och istället gör det efter visat maskresultat på träckprov.

Väl anpassad utrustning är en förutsättning för att kunna arbeta hästen, annars får du skador som ett brev på posten.

Hovslagaren bör kunna verka/ev.sko hästen korrekt.

Massör, equiterapeut, kiropraktor finns väl ingen anledning att använda såvida det inte behövs för att läka/korrigera skador som kommit ur att man missat någon av punkterna ovan ifråga om utrustning/hovslagare eller om den gjort sig illa på annat sätt.

Thermobar, back on track etc är väl högst individuellt och inte något som är nödvändigt såvida man kan hålla vattnet isfritt. Vi använder själva automatiska flottörer i lösdriften med värmekabel så för mig som människa är det ytterst arbetsbesparande och hästarna väljer hellre att dricka ur de (uppvärmda) vattenkopparna än det kalla vattnet i stallet.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #99 skrivet: 09 jan-09 kl 15:58 »
Hittade förresten en tänkvärd skrivelse ang. att dricka iskallt vatten. Vildhästar (jag vet inte hur många som lever i alltför snöigt klimat, de måste ju kunna skrapa fram nog med gräs för att föda sig) rids ju inte och klarar antagligen ev. vattenbrist ngt bättre än en häst som presterar;

"Vattenbrist - en ”vintersjuka”
För det första kan man konstatera, att förstoppningskolik verkar vara vanligare på vintern än under den varmare tiden av året. En trolig bidragande orsak är att hästar som vistas i kyla blir mindre benägna att dricka – särskilt om vattnet är kallt. Kolik av det här slaget tycks nämligen ofta ha med vätskebrist att göra. Att kontrollera hästens vattenintag och säkerställa tillgången på gott dricksvatten är således en första lämplig åtgärd.

Hästar som vistas utomhus i vinterkyla bör ha tillgång till uppvärmt vatten. Det finns elektriska vattenhoar med flottörsystem att köpa på marknaden. Den här typen av vattenho kräver emellertid tillgång till ett jordat eluttag. Om ett sådant inte kan nås, bör hästarna om möjligt tas in i stallet för att ges tillfälle att dricka.

En annan orsak till vattenbrist – och därmed till ökad kolikrisk – är att stallets vattenkoppar har för dåligt genomflöde. En vattenkopp bör ge ca 9 liter per minut. Hästar ger sig i allmänhet inte tillräckligt med tid att dricka färdigt om flödet är otillräckligt. Av naturen verkar de vara ”programmerade” för att dricka så mycket som möjligt under tämligen kort tid. Kanske är detta en kvarleva från den tid då rovdjur lurade i närheten av vattenhålen, och det därför fanns goda skäl att dricka snabbt för att minska risken att bli anfallen.

Hästar i dåligt hull – dvs. med ett otillräckligt lager av skyddande underhudsfett – löper särskilt stor risk för vätskebrist under vintern. De är i allmänhet starkt obenägna att dricka kallt vatten och ”hushållar” med sin kroppsvärme genom att undvika den värmeförlust som kontakten med det kalla vattnet innebär. Att hålla t ex äldre fölston och andra seniorhästar vid gott hull är således viktigt även när det gäller att förebygga kolikrisken."

http://www.krafft.nu/default.asp?extEvent=getNews1&newsItem=1474

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Storsved gård, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser