Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18480 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Regler för boxar
« skrivet: 05 jan-09 kl 05:08 »
Jag har hört rykten om (det var länge sedan jag hade häst) att spiltor inte längre är tillåtna utan att det är boxar som gäller. "Jobbigt med tanke på platsen det tar" var min första tanke och min andra var bra mycket mer bakåtsträvande.

Så hur är reglerna nu? Hur stor skall en box vara nuförtiden i så fall? Jag förmodar att de kan vara mindre för mindre ponnier, allt annat vore väl lite underligt?

Hm. Jag har missat massor. Dags att ge sig in i "hästvärlden" igen.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Regler för boxar
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 06:17 »
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 14:20 »
Tack för länken!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 19:07 »
För egen del välkomnar jag reglerna om box. Det tror jag de flesta hästar/ponnyer gör också! ;)

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 20:12 »
1. Jag har redan två spiltor i stallet och dessa får jag ju tydligen använda fortfarande. Utmärkt.

2. Ingen av mina hästar har lidit av att stå i spilta - men jag kan tänka mig att det är trist om hästarna inte är ute så mycket som mina var.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 20:18 av Kryp »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 21:37 »
Hur få timmar det än är så är jag övertygad om att hästarna hellre föredrar box framför spilta. Alla gånger.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 21:52 »
Det är för mycket pjosk med djur. Om spilta har fungerat i alla år så tror jag knappast att det finns något problem med det.
Visst, de "föredrar" säkert box. Precis som jag föredrar fläskstek framför gröt, men gröt fyller ändå funktionen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 22:04 »
Det är för mycket pjosk med djur. Om spilta har fungerat i alla år så tror jag knappast att det finns något problem med det.
Visst, de "föredrar" säkert box. Precis som jag föredrar fläskstek framför gröt, men gröt fyller ändå funktionen.

Jag baxnar! :o Det är för mig en självklarhet att göra det så bra som möjligt för mina djur. De har ju inte direkt valet att gå ut att bygga sig en box själva...

Men vi verkar ha helt diametrala åsikter där så det är nog bäst att lämna det där. :-X

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 23:24 »
Visst skulle jag vilja ge min sambo fläskstek varje dag, men gröt är trots allt billigare.

Mauira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 00:05 »
Och har man inte råd att fixa boxar till sina hästar borde man kanske inte ha häst alls  :-\
Att slå upp två boxar behöver inte kosta mycket, och jag tror nog att hästarna väljer box framför spilta utan tvekan  :P
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 09:15 »
"Att slå upp två boxar behöver inte kosta mycket"

Nej, för alla har ju gigantiska stall med plats för en massa boxar hur som helst.

Ah. Om man inte har råd med en handgjord Hästens-säng till sina ungar bör man inte skaffa några barn?

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 09:56 »

Nej, för alla har ju gigantiska stall med plats för en massa boxar hur som helst.

Ah. Om man inte har råd med en handgjord Hästens-säng till sina ungar bör man inte skaffa några barn?
:-X
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 10:40 »
(Och ja, efter mätningar får jag plats med tre boxar i stallet, precis som jag hoppats på. Det är mer teoretisk och principiellt som jag fortfarande tycker att spiltor är i sin ordning... kanske främst för att jag inte sett någon häst lida av att stå i spilta någonsin)

fjäderfän

« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 17:16 »
tänk på alla sura griniga lexonshästar som står i spilta lösdrifft e det bästa enligt mej.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Mauira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 jan-09 kl 18:22 »

Men gud vilken härlig attityd då..  :o

Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #15 skrivet: 06 jan-09 kl 18:59 »
Med risk för att lägga mer ved på brasan ...  ;)

När det gäller spilta eller box så anser jag att om man har hästarna ute från 7 på morgonen till 10 på kvällen så trivs hästar mycket bra i spilta. Mina hästar gick på lösdrift dygnet runt om inte vädret sa stopp. Spilta dög mycket bra. (Stora spiltor 1,80 * 3 m)
Om man sitter och tittar på hästarnas beteende i en hage så ska man se att de till allra största delen av tiden står still. Under vintern när de ätit upp höet får en häst i uppgift att hålla vakt medan de andra sover - trygga i förvissningen om att vakten slår larm om något skulle hända. Jag är övertygad om att hästar som är trygga i sin flock och trivs tillsammans mycket väl kan stå i spilta under natten.

Om man däremot planerar att ha hästarna inne den största delen av dagen (vilket jag anser vara på gränsen till djurplågeri) då är box det enda alternativet.

Jag har fört det här resonemanget med många både hästmänniskor, veterinärer och djurskyddsinspektörer och de flesta har hittills hållit med mig. De som inte hållt med mig har utan undantag varit "ridfolk" där det snarare är regel än undantag att hästarna står inne dygnet runt, och som jag skrivit ovan så gäller inte resonemanget i just det fallet. Men min förhoppning är att man från djurskyddets sida ser allvarligare på att hästarna inte har rastmöjligheter än att de står på spilta.

Många hästar på box får nervösa besvär som yttrar sig i boxvandring. Liknande besvär på spilta är krubbitning och vävning. Alla dessa besvär lindras av ordentlig motion/arbete och lösdrift.

Kan tillägga att djurinspektören inte hade något att anmärka på mina spiltor. Tvärtom har jag bara fått ros från distriktsveterinären som menade att fler borde bygga som jag (kallstall med stor luftspalt vid taknocken och full takhöjd).

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 19:38 »
tänk på alla sura griniga lexonshästar som står i spilta lösdrifft e det bästa enligt mej.

Vad har sura lektionshästar med saken att göra? De är nog snarare sura för att de helt enkelt inte passar som lektionshästar, går på lektion större delen av sin tid och tillbringar lite tid i hagen. Från min tid på ridskolan vill jag minnas att hästarna i boxarna brukade vara minst lika sura som de andra... till och med värre i vissa fall.

Babsan - Tack. Det var exakt det jag ville få fram, men inte var tillräckligt engagerad för att orka skriva från början.
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 19:47 av Kryp »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 19:50 »
Med risk för att slänga en massa brandfacklor - jag håller på Kryp...

Om hästen står och sover kan det inte spela någon som helst roll om den står i en spilta, eller? Min häst har haft val men ligger aldrig och då får hon stå i spilta. Vår andra häst, som är mindre, har den större spiltan eftersom han ligger om nätterna.

Mitt stall kan inte göras om för boxar, så är det, men jag planerar att göra uteboxar i anslutning till hagen i sommar.

Men visst pjoskas det med våra djur, både med det ena och andra. Vi Disneyfierar dem. Det måste väl även den mest inbitne "djurvän" hålla med om?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-09 kl 20:10 »
Men gud vilken härlig attityd då..  :o

Tack, Mauira, men jag är inte Gud. Jag förstår att det kan vara lätt att förväxla oss dock.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 06 jan-09 kl 20:33 »
Om spilta har fungerat i alla år så tror jag knappast att det finns något problem med det.

Våga vägra utveckling!  ::)
Det gamla fina "det var bättre förr"-argumentet håller tydligen än....

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser