Med risk för att lägga mer ved på brasan ...

När det gäller spilta eller box så anser jag att om man har hästarna ute från 7 på morgonen till 10 på kvällen så trivs hästar mycket bra i spilta. Mina hästar gick på lösdrift dygnet runt om inte vädret sa stopp. Spilta dög mycket bra. (Stora spiltor 1,80 * 3 m)
Om man sitter och tittar på hästarnas beteende i en hage så ska man se att de till allra största delen av tiden står still. Under vintern när de ätit upp höet får en häst i uppgift att hålla vakt medan de andra sover - trygga i förvissningen om att vakten slår larm om något skulle hända. Jag är övertygad om att hästar som är trygga i sin flock och trivs tillsammans mycket väl kan stå i spilta under natten.
Om man däremot planerar att ha hästarna inne den största delen av dagen (vilket jag anser vara på gränsen till djurplågeri) då är box det enda alternativet.
Jag har fört det här resonemanget med många både hästmänniskor, veterinärer och djurskyddsinspektörer och de flesta har hittills hållit med mig. De som inte hållt med mig har utan undantag varit "ridfolk" där det snarare är regel än undantag att hästarna står inne dygnet runt, och som jag skrivit ovan så gäller inte resonemanget i just det fallet. Men min förhoppning är att man från djurskyddets sida ser allvarligare på att hästarna inte har rastmöjligheter än att de står på spilta.
Många hästar på box får nervösa besvär som yttrar sig i boxvandring. Liknande besvär på spilta är krubbitning och vävning. Alla dessa besvär lindras av ordentlig motion/arbete och lösdrift.
Kan tillägga att djurinspektören inte hade något att anmärka på mina spiltor. Tvärtom har jag bara fått ros från distriktsveterinären som menade att fler borde bygga som jag (kallstall med stor luftspalt vid taknocken och full takhöjd).