Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kyla tål de?  (läst 20568 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Hur mycket kyla tål de?
« skrivet: 04 jan-09 kl 08:50 »
Vakande idag och hade 16 minusgrader ute, när vi gick och la os var det bara -5. Jag sprang ut till hönshuset och slängde upp en fläkt! Stackars höns! Vårt hönshus har ingen uppvämning så det var bra kallt för dom :( Dom studsade runt som vanligt, men hur mycket kyla tål dom egentligen? Jag lider verkligen med dom där ute i kylan :-\

Kan tillägga att jag har blandrashöns, gissningsvis är det Faverolle, en gnutta Isbar och en eller två raser till, så de är mellanstora.

Tillägg: Nu har de fått en värmekälla och temperaturen höll sig kring 2 plusgrader imorse när det var 13 grader kallt ute. Bättre blir det inte denna vinter....
« Senast ändrad: 08 jan-09 kl 14:01 av Körsbär »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Hur mycket kyla tål de?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 09:19 »
De tål rätt mycket. Det viktigaste är att det är torrt och dragfritt.   Men det är ju inget trevligt om det är så kallt så vattnet fryser.  :-*

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 09:27 »
Tål och tål hur mycket ska man utsätta dem för!!!!!!!!!!!!
Det är  klart att man ska ha en värmekälla.
Detta har stötts och blötts i åtskilliga trådar.
Jag håller fast vid mina ca + 10.
Termostaten står på det och har så gjort i alla vintrar.
Hedemorahöns

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 09:37 »
Jag ber om ursäkt för att jag inte har möjligheten att ha ett termostatstyrt värmesystem i mitt hönshus :-\ Jag har faktiskt en värmelampa över vattenskålen, men det hjälper inte mycket när det är så kallt ute..

Lena A

« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 09:50 »
Jag har inte heller möjlighet till uppvärmning i mitt hönshus. Däremot har jag en värmeplatta till vattnet så att det inte fryser. Plattan fungerar utmärkt även om det, som nu, är -8C utomhus och ca -2C inne i hönshuset. Mina hönor verkar klara köld bra, men vi har aldrig haft det kallare än ca -5C i hönshuset och då bara en kortare tid. Skulle det bli riktigt kallt (kallare än -10C eller så i hönshuset), skulle jag nog sätta upp en värmelampa.

Värmeplattan, förresten, har jag sett att de säljer på Granngården. Det är en rund, svart sak, ca 30 cm i diameter och fungerar bra, som sagt. Jag kan rekommendera en sådan. 

Allmänt sett lär ju höns klara köld bättre än värme. Jag var ute och kollade mina nu och de hoppar omkring på golvet som vanligt och verkar inte känna av kölden.En del sitter på pinnen och kurar, men de brukar de göra även om det inte är så kallt som nu. Däremot har jag stängt hönsluckan och försöker på så sätt hålla inne den värme som finns.
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 10:04 av Lena A »

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 10:03 »
Vi har en låååång förlängningssladd från vårt hus, och en frostvakt för 150:- från Claes Ohlson på väggen i hönshuset. Den går att ställa så att man kan få allt från frostfritt till ca +10 vid golvet - betydligt varmare vid sittpinnarna under tak. Nog går det att fixa om man vill.  ;)

Vad jag undrar mest över är hur kallt det får vara ute för att ni skall släppa ut era höns?
Hittills har de varit ute varje dag utom vid ymningt snöfall, då de vägrat. Men idag har vi minus 10... all time high denna vinter
Så jag har inte öppnat luckan ännu

Särskilt unghönsen är ute så mycket de kan. De går inte ut "en liten sväng", de går ut och stannar ute tills de skall äta eller bada, då går de in en sväng och så ut fort igen.  :-\

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-09 kl 10:05 »
Jag har också en frostvakt, köpte en ny igår 500W - den håller kylan stången och vattnet fryser inte.
Mina hönor bor i en oisolerad lekstuga.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 04 jan-09 kl 10:07 »
Margit, hönorna har kommit upp sig, heh?  ;)

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #8 skrivet: 04 jan-09 kl 10:17 »
Frostvakt skall införskaffas omedelbums! Undrar om Clas Olsson har öppet på söndagar...
TACK för tipset!

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 jan-09 kl 11:15 »
Hej.
Jag har ett element som jag sätter igång på em/kvällen när det är dags att stänga för dagen, då håller sig temperaturen mellan 2-8 plus i hönshuset på natten, beroende på hur kallt det är ute. Jag öppnar för hönsen normalt  mellan 07,30-8,00, lite senare på helgen :[
Och dom verkar inte ta skada av det, dom är ute om dagarna, går in ibland.. Vattnat har inte frusit men gör det det så kommer jag att skaffa en värme platta. Mina höns är ca 6 mån och detta är deras första vinter.. 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #10 skrivet: 04 jan-09 kl 12:08 »
Min ahöns har isolerat hus , men ingen värme på ..när det var -10 grader märkte jag ingen större skillnad på deras beteende , men dom började värpa  ;D

Bara det finns mat så
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 04 jan-09 kl 12:34 »
Inga höns på din hemsida?
Hedemorahöns

Anso1971

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 04 jan-09 kl 12:54 »
Igår kväll såg vi att det var -17, då släpade vi dit ett element, men det är ett elektriskt så vi vågade inte vräka på så mycket värme, men tänkte att lite var bättre än inget. Det blir ju heller inte lika kallt där inne som det är ute, det var då -8 inne i hönshuset. (vattnet står på värmeplatta)

Vi har haft -25 i natt, så det var ju bra att de fick lite extra värme. Men vi ska köpa en oljefylld radiator för det lär ju vara säkrare ur brandsynpunkt. Förra vintern körde vi med kupévärmare de värsta dagarna, men jag vet inte om de blir störda av sådana då de står och brummar hela tiden.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #13 skrivet: 04 jan-09 kl 13:00 »
Lycka, nej faktiskt inte ...har inte haft dem så länge
ska lägga upp en sida om dem med
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-09 kl 13:16 »
I dag har vi minus 18, så de får stanna inne där de har plus 5, vatten, Allfoder och havre/kornkross/snäckskal. Nyss fick de lite skalade solroskärnor. Huset är isolerat och ventilerat efter alla konstens regler och det finns ett sprillans termostatstyrt element. Det går ingen nöd på dem! Solen skiner in genom fönstret och de badar i ströt. Men, visst hade jag önskat mig ett större!

Sköna söndag!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #15 skrivet: 04 jan-09 kl 14:03 »
Mitt hönshus är rätt kallt, dragfritt men kallt. Satte in en värmelampa vid vattnet och redet då min svarthöna ruvade fram en kylling som kläcktes julaftonsmorgon.
Tycker inte att värmelampan ger så mycket faktiskt, vattnet har frusit ändå, visserligen tunnare is än utan lampan.. Jag har väldigt tunna glas i mina fönster, och har faktiskt hängt för en jutesäck för det ena, för jag att minska värmeläckaget något.
Hönsen är ute en stund varje dag, vid några minusgrader. Men när det varit ner emot -10 har de fått stanna inne. Eftersom jag inte vill att höna ska ta med sin 11 dagars dunboll ut, så har jag faktiskt låst ute de övriga stora hönsen nån timme mitt på dagen, med tillgång till vatten, foder och vindskydd.

Tycker mina svarthöns beter sig som vanligt, trots kyla. Till och med kyllingen är pigg och växer.
Vad gäller "vad hönsen klarar och vad de får stå ut med" så tycker jag man får gå efter deras allmäntillstånd.

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 04 jan-09 kl 14:51 »
Det är tretton minusgrader ute i dag så jag lät inte mina höns gå ut, annars har de varit ute och sett ut och trivas i nära på upp till (ner till?) tio minus och tycker det är ok.

De kunde få vara ute nu också kanske men jag har ingen hönslucka än, bara en dörr och det släpper in så mycket kyla (ut värme) och då fryser ju vattnet trots att de har värme där inne.

De gillar inte att vara instängda, sitter på pinnarna och kikar ut, speciellt om de hör något, traktorn t ex, de är så nyfikna.

Och de äter mycket mycke mer nu när det är så kallt, får fylla på hela tiden, ger extra havre och vete nu när det är kallt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-09 kl 14:52 »
Jag tror inte att det syns på en gång, om de har  frysit kam och slör.
Hedemorahöns

finkmormor

« Svar #18 skrivet: 04 jan-09 kl 15:04 »
Att sätta in ett oljeelement är att kasta pengarna i sjön dom ger så dålig värme. Har haft sånna i mitt hus för alla sa att dom var så bra men insåg efter en vinter att dom bara drog ström men gav väldigt dåligt med värme.Prova hellre att få tag i kamfläns element eller annan värmekälla

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-09 kl 15:37 »
Ja broblemet är att ha riktiga element som är godkända.
Kostar fläsk.

Men jag vill att mina hönapönor ska ha det bra, även på vintern här uppe i norr.
Just nu - 20
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser