Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken uppvärmning skulle du välja?  (läst 11707 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Vilken uppvärmning skulle du välja?
« skrivet: 04 jan-09 kl 03:11 »
Killen och jag bor just nu i villan som killen har fått ta över efter sina föräldrar. den ska renoveras upp och säljas när det är klart. just nu eldar vi med ved och har en luftvärmepump på nedervåningen. pumpen räcker inte till utan vi använder den för att hålla värmen (under vintern då) på nedervåningen under natten och som AC på sommaren (den sitter i köket). pannan är från 60talet och vi är lite lur på att den måste bytas innan vi säljer, den kan nästan lägga av när som helst och det är ju inte världens bästa verkningsgrad heller direkt  ::)

nu min fråga.

1) vad skulle ni välja? följande alternativ står till urval
- ny panna (viadrus) plus tank och fortsätta med ved
- som ovan fast med pellets
- jordvärme
- bergvärme

2) vilken av ovanstående alternativ skulle ni helst vilja ha om ni köpte ett hus?

3) andra förslag?

lite fakta: vi bor utanför umeå vid kusten. huset har två våningar plus en halv källare. totalt är det 160 kvm och källaren är sprängt in i berget, hela huset står alltså på berghälla. tomten är 1260 kvm stor. vid försäljningen vill vi minst (!) få tillbaka det vi investerade, helst lite mer än så.

det vore fint om ni även kunde motivera valet, det gör det lättare för oss att bestämma hur vi ska göra.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Huggorm

• Gäst
SV: Vilken uppvärmning skulle du välja?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 03:18 »
Personligen skulle jag välja en ny vedpanna. Men det är ju lite jobbigt när det inte är någon skog med till huset. Men i västerbotten kan det ju knappast vara svårt att köpa ved för den som vill.

Bergvärme och jordvärme är jag lite skeptisk till. Litar inte riktigt på dom och tror det kommer gå åt rätt mycket el för att värma hela huset. Bergvärme har ju en tendens att kyla ner berggrunden efter ett par år, med vikande effektivitet som följd. Jordvärme har ni nog inte plats med på tomten, åtminstone inte utan att gräva upp allt som är av trädgård, parkeringsplatser och annat.

e1967

« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 19:16 »
Ni har inte funderat på kombinationen ved+sol? Vi har just bytt till det och har förhoppningen att klara sommarhalvårets varmvatten helt på sol. Igår när det var 10 minus och solsken mätte det 50 grader i solpanelen...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 19:23 »
nja, sol är nog inge vidare hit här uppe. sedan vill vi ju som sagt få kostnaden tillbaka och det tror jag inte vi får. vi vill ju sälja så fort lågkonjunkturen är över, alltså förhoppningsvis någon gång 2010 eller 2011. här vid kusten vore ett litet vindkraftverk på taket mer lämpligt, men jag tror inte att någon skulle betala de 100 papp extra som ett sådant litet kraftverket kostar, även om det alstrar en del av hushållselen. jag skulle då inte göra det i alla fall ...
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 20:55 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 19:48 »
Sörlänning som jag är Gbg-trakten har jag kanske ändå lite intressanta infallsvinklar!
Ekonomin styr i som de flesta fall förstår jag! Själv köpte jag hus byggt -49 för snart 6 år sedan med gammal olja/vedpanna. Jag sonderade terrängen ordentligt innan lotten till sist föll på ny pelletsbrännare med matarskruv och veckoförråd.
-Varför? Jo.... Den gamla CTC pannan -71 kunde jag behålla, den är bättre byggd än dagens pannor (Tjockare gods). Skulle den gå sönder senare kan jag byta bara pannan och behålla resten.
Som ni, hade jag dålig verkningsgrad men det kanske ni kan lösa som jag gjorde.... det visade sig att cirkulationspumpen sackade efter och inte klarade av hela huset så i samband med instalation av ny pelletsbrännare bytte jag cikpump och expkärl. En cirkulationspump har 10-15års livstid......kolla åldern på er!

(Samma panna) ny brännare (ULMA), matarskruv, veckoförråd, nytt expantionskärl och ny cikulationspump + instalations kostnad tot:34500krwww.ulma.se/

För övrigt bör tilläggas att en vedpanna är synnerligen lämplig för att konverteras till pelletseldning. Ett hus microklimat mår alltid bäst av att ha varm murstock som tidigare så............berg/jordvärme......hmmm! lite skeptisk! det är lite som att be om fuktproblem i källare och råvind - lämpar sig bättre i nybygge anser jag.
Lycka till med ert val!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 20:18 »
vi bytte cirkulationspump för 2 månader sen, eftersom den hade lagt av. kostade 5000 spänn, men den kan man ju plocka över på en eventuell ny panna, hade vi tänkt. alternativt kanske rörisen tar den i inbyte. vi funderade på en viadrus, om pannan skulle bytas. den har tydligen en GRYM verkningsgrad. den nya pannan skulle ta mindre plats än den vi har just nu, så att man inte hade problem med ak-tanken vi tänkt sätta in. en annan fördel med viadrusen är att den får plats med större vedklabbar än vår nuvarande, vilket skulle spara oss en del kapande. pannan vi har nu är en kombinerad olje/vedpanna och den har ju snart gjort sina 50 år som gjutjärn brukar hålla. så fortsätta tänkte vi egentligen inte med den.

http://www.viadrus.cz/web/structure/58.html

å andra sidan vet man ju inte hur lat folk i största allmänhet är. eftersom alla här ringsomkring byter till fjärrvärme just nu  ::) så tänkte vi att de som köper villan efter oss kanske är för lata för ved/pellets och skulle föredra något som inte kräver så mycket jobb ...  ::) väljer man bergvärme kan man ju sätta upp en sån där liten solfångare som värmer upp hällan under sommaren, så att den inte kyls ut ...  ???

menmen, mer argument, tack.  8)
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 20:21 av LillaSophie »

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-09 kl 20:24 »
Varför inte lägga in fjärrvärme om det nu ändå finns i området?

pappi747

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 04 jan-09 kl 20:40 »
Jag hade satsat på frisk vedpanna + ack.tank. Om sedan köparna til huset inte ids elda så kan dom ju alltid komplettera med pelletsbrännare.
Om jag valt bergvärme så hade jag kompletterat med solpaneler för återladdning av värme i borrhålet sommartid, men systemet blir för dyrt gentemot ved, tycker jag..

Det är riskabelt att sluta elda i hus byggda för vedeldning. Många villaägare har fått problem med mögel i källaren efter att dom blivit medtvingade i fjärrvärmenätet. Ved eldning (alt. pellets) ventilerar huset och är särskilt nödvändig i källare..

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 04 jan-09 kl 20:48 »
Det är riskabelt att sluta elda i hus byggda för vedeldning. Många villaägare har fått problem med mögel i källaren efter att dom blivit medtvingade i fjärrvärmenätet. Ved eldning (alt. pellets) ventilerar huset och är särskilt nödvändig i källare..

OMG, där sa du nåt!  :o det vore ju inte speciellt kul att investera i säg bergvärme för att sedan åka på dolda fel när huset börja mögla. som det här är byggd, så böjar det säkert mögla överallt om vi skulle sluta elda ...  ::) det blir alltså ved eller pellets då, som det ser ut. vad blir bäst då?

fjärrvärmen går vi inte med i av en enda enkel anledning: det är umeå energie som håller i fjärrvärmen. rena maffian! sen vi bytte till telge energi har vi lika stor kvartalskostnad som vi förut hade i månaden utan att ändra våra beteenden. umeå energie garanterar lågt pris i tre år  ::) plus gratis bredband (WOW) och sen blir det som inne i stan. höjningar med upp till 50% på bara några år, flera har fått flytta för att de inte klarar av kostnaden. sedan kan man inte heller bestämma hur varmt man får det ... nä, ingen fjärrvärme, det tror jag vinner vi på när vi ska sälja.

peterjansson20

« Svar #9 skrivet: 04 jan-09 kl 21:02 »
tjena
mitt val hade blivit ved panna om jag har tillgång till ved för ett vettigt pris eller gratis.
alternativ 2 är luft vatten värme pump eftersom luften är varmare än ett bergvärme hål större delen av året.
berg värme? nej det är bara några få dagar per år som den är effektivare ( helheten blir mindre vinst).

kombinationen vedpanna och luft-vatten värme pump vore idealiskt hopkopplat via en ackumulatortank, men då kanske priset blir lite högt?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 04 jan-09 kl 22:20 »
alltså luftvärmepump har vi ju redan som sagt, så den kostnaden är ju borta redan. ved, ja. vi kan hämta gratis resp nästan gratis (beror lite på) från en såg, men då har ju veden en ganska låg värkningsgrad. vad tycker ni är ett ok vedpris? vi hämtade ved igår för 450 kr/kubik. det var blandved med stor björkandel. allt behövdes dock kapas en gång till för att klabbarna var för långa. att få tag i ved är ett mindre helvete i umeåtrakten, tycker vi.

pappi747

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 04 jan-09 kl 23:10 »
Så Umeå Energi är inte bättre än andra energibolag alltså? ..trist. Då kan jag förvarna om nästa "maffialiknande" steg för att tvinga med alla fastigheter i nätet, nämligen generellt eldningsförbud. I bostadsområden kan man tydligen göra så med ursäkten att röken plötsligt blivit en olägenhet för grannar i området. Det är de kommunala energi-företagen i maskopi med den lokala byggnadsnämnden som håller varann om ryggen...
Hör kanske med BN så dom inte har sådana planer för framtiden...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 04 jan-09 kl 23:52 »
Då kan jag förvarna om nästa "maffialiknande" steg för att tvinga med alla fastigheter i nätet, nämligen generellt eldningsförbud.

Bra att du säger det. det är mycket möjligt att det blir så här, de är lite knasiga här uppe tycker jag.  :-\ men vad blir det för böter då ifall man eldar trots förbud? det är visserligen många som eldar här än både med pellets och med ved. jag antar att ett sådant förbud kommer när alla som vill i vårt samhälle har gått med frivilligt och sedan vill man tvinga med alla som inte vill. med lite tur hinner vi ju flytta innan det är dags ...

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 08:22 »
Det är redan eldningsförbud på en del håll i landet. Om någon med astma flyttar till ett bostadsområde och får andningsbesvär så kan denne kräva att samtliga i bostadsområdet måste sluta elda ved...

ca

« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 08:41 »
alltså luftvärmepump har vi ju redan som sagt, så den kostnaden är ju borta redan. ved, ja. vi kan hämta gratis resp nästan gratis (beror lite på) från en såg, men då har ju veden en ganska låg värkningsgrad. vad tycker ni är ett ok vedpris? vi hämtade ved igår för 450 kr/kubik. det var blandved med stor björkandel. allt behövdes dock kapas en gång till för att klabbarna var för långa. att få tag i ved är ett mindre helvete i umeåtrakten, tycker vi.

Var det stjälpt ved(dvs att den låg huller om buller i en hög) så är det betydligt dyrare än pellets eller briketter. Sådana ockerpriser går inte an.

pappi747

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 10:28 »
Jag vet inte vad böterna blir men rättegångskostnader + dagsböter kan jag tro..+ griniga grannar. Men jag ska inte måla fan på väggen...

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 05 jan-09 kl 11:22 »
Ni skulle ju bara renovera kåken och så sälja den.
Då antar jag att ni är klara om max 1 år.

Billigast är då utan tvekan att låta den befintliga pannan vara kvar.

Om du sätter in en ny anläggning som kostar 100 000:- så ökar inte kåken dom pengarna.
Då den gamla pannan som ni slänger ut också hade ett värde som slängdes ut.

Om ni därimot kan köpa en ny anläggning för ett riktigt bra pris och sedan instalera den själv.
Då kan nu göra en liten vinst.

Men du gör mera vinst om nu fixar till trädgården men snygga rabbater. ;)
Eller om du låter någon "styla" kåken innan försäljning.

Dom bästa "stylingfirmorna" här nere har egna möbler och tavlor med sig!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 11:26 »
Jag håller med Rosten, det är nog svårt att få tillbaka de pengar en ny värmeanläggning kostar. Det kan till och med vara så att köparen absolut inte vill ha det uppvärmningssystem man investerat i och därför drar sig för ett köp. Alternativt att köparen river ut den alldeles nya pannan efter inflytt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 05 jan-09 kl 12:09 »
Var det stjälpt ved(dvs att den låg huller om buller i en hög) så är det betydligt dyrare än pellets eller briketter. Sådana ockerpriser går inte an.

nä, det var staplat ved. vi var glada att vi fick det. för sågspillet betalar man 300 kr/kubik, också staplat, men inte alls lika bra värkningsgrad. På sommarn är allt ouppkapat spill gratis.

Det är redan eldningsförbud på en del håll i landet. Om någon med astma flyttar till ett bostadsområde och får andningsbesvär så kan denne kräva att samtliga i bostadsområdet måste sluta elda ved...

hm, killen min har astma ... ska ta ett snack med honom  ;D

jo, alltså inom ett år vill vi inte sälja utan när läget på marknaden blivit bättre igen. vi vill få ut mellan 2 - 2,5 milj. för kåken. vi ska flytta utomlands på en gård, så pengarna behövs då. utan det blir 2010 - 2011 som konjunkturen ser ut just nu  :-\

men vi fortsätter väl med ved, kanske vi hittar en billig begagnad pelletsbrännare som man kan använda på vår gamla panna (CTC) så att man slipper springet upp och ner för källartrappen i alla fall. lite lat är man ju själv också  8) och vi tycker också att veden är för dyr. det kanske skulle vara billigare med pellets?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 05 jan-09 kl 23:13 »
nä, vi har bestämt oss. vi låter allting vara som det är och satsar på rabatter istället. tack för alla svar, det var en bra hjälp (ska kolla det där med eldningsförbudetet dock ...)  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser