Jag och min man har tagit hand om tre kalvar. Vi fick dem av en bekants bekant pga att hon hade plats brist och vi hade ju mark, sååå, ja vi har blivit med kalvar.
Det är i alla fall två tjurar och en kviga på ca 6mån, två av dem är Jersey och den sista tjurkalven är en blandning av Jersey och Rödkulla.
Jag tror att de har samma "pappa" alla tre, vi har inte hunnit göra ägarbyte , så jag har inga papper på dem, ännu, eller jag vet inte om de ens har papper.
Hur kan jag få veta deras härstamning? Genom öronmärkena?
Vad tycker ni att jag ska göra med dem, jag vill helst behålla dem, men tänke att det kanske skulle vara kul om jag kunde hitta en Jersey tjurkalv och byta.
Det är ju inte så att vi inte är intresserade av nötter, vi har tänkt på att skaffa några få rödkullor, men jag tänkte bara hur gör jag detta smartast, ska jag kastrera båda tjurarna? Låta kviga bli betäckt med rödkulla? Ska jag slakta hela bunten?
Ingen blir väl glad om jag köper rödkullor och betäcker dem med blandis tjuren?
Vi har dem till att beta våra marker och tänkte slakta så vi får kött, alltså ingen allvarlig köttproduktion, de är mest till för att beta vår mark...
Här är ialla fall en bild på dem:
http://www.freewebs.com/ladivagreatdane/nov22%20007.jpg