Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råkat bli med kalvar  (läst 1708 gånger)

Colleen

• Gäst
Råkat bli med kalvar
« skrivet: 27 dec-08 kl 21:10 »
Jag och min man har tagit hand om tre kalvar. Vi fick dem av en bekants bekant pga att hon hade plats brist och vi hade ju mark, sååå, ja vi har blivit med kalvar.
Det är i alla fall två tjurar och en kviga på ca 6mån, två av dem är Jersey och den sista tjurkalven är en blandning av Jersey och Rödkulla.
Jag tror att de har samma "pappa" alla tre, vi har inte hunnit göra ägarbyte , så jag har inga papper på dem, ännu, eller jag vet inte om de ens har papper.
Hur kan jag få veta deras härstamning? Genom öronmärkena?
Vad tycker ni att jag ska göra med dem, jag vill helst behålla dem, men tänke att det kanske skulle vara kul om jag kunde hitta en Jersey tjurkalv och byta.
Det är ju inte så att vi inte är intresserade av nötter, vi har tänkt på att skaffa några få rödkullor, men jag tänkte bara hur gör jag detta smartast, ska jag kastrera båda tjurarna? Låta kviga bli betäckt med rödkulla? Ska jag slakta hela bunten?
Ingen blir väl glad om jag köper rödkullor och betäcker dem med blandis tjuren?
Vi har dem till att beta våra marker och tänkte slakta så vi får kött, alltså ingen allvarlig köttproduktion, de är mest till för att beta vår mark...
Här är ialla fall en bild på dem:
http://www.freewebs.com/ladivagreatdane/nov22%20007.jpg

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Råkat bli med kalvar
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 01:06 »

Du ska ju ha kvigans Kokort av din bekants bekant.
Och du kan dessutom ringa och beställa Härstamningsbevis från din Seminförening till alla tre.
Du talar bara om id.nr som står på öronmärkena.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Colleen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 08:34 »
Aah, ok, kokort, har aldrig hört talas om det :)
Ska genast söka resa på seminföreningen.
Tackar!

Emmaibäcka

« Svar #3 skrivet: 07 jan-09 kl 11:54 »
Se upp snart bara, kvigor kan börja brunsta vid 6 mån ålder, inte bra att ha dem tillsammans mkt längre..

Colleen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 07:41 »
 :o åh jisses! Nä,någon inavel vi jag inte ha   :o Tack så mycket för informationen .

gurkan

« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 10:10 »
Jag och min man har tagit hand om tre kalvar. Vi fick dem av en bekants bekant pga att hon hade plats brist och vi hade ju mark, sååå, ja vi har blivit med kalvar.
Det är i alla fall två tjurar och en kviga på ca 6mån, två av dem är Jersey och den sista tjurkalven är en blandning av Jersey och Rödkulla.
Jag tror att de har samma "pappa" alla tre, vi har inte hunnit göra ägarbyte , så jag har inga papper på dem, ännu, eller jag vet inte om de ens har papper.
Vad tycker ni att jag ska göra med dem, jag vill helst behålla dem, men tänke att det kanske skulle vara kul om jag kunde hitta en Jersey tjurkalv och byta.
Det är ju inte så att vi inte är intresserade av nötter, vi har tänkt på att skaffa några få rödkullor, men jag tänkte bara hur gör jag detta smartast, ska jag kastrera båda tjurarna? Låta kviga bli betäckt med rödkulla? Ska jag slakta hela bunten?
Ingen blir väl glad om jag köper rödkullor och betäcker dem med blandis tjuren?
Vi har dem till att beta våra marker och tänkte slakta så vi får kött, alltså ingen allvarlig köttproduktion, de är mest till för att beta vår mark...
Här är ialla fall en bild på dem:
http://www.freewebs.com/ladivagreatdane/nov22%20007.jpg

Hej!
Du har inte fått så många svar, så jag tänkte jag gör ett försök. Men jag är inte en av experterna.

Jag skulle kastrera tjurarna (om de inte är för gamla, det där kan jag inte alls) och låta allihop gå tillsammans nu. Innan du skaffar nån ny så tycker jag du ska känna dig för. Kvigan ska ändå inte betäckas förrän hon är ca 15 månader.

Sen är frågan om du tänkt mjölka kon? Om inte så ska du nog fundera på en annan ras. Jersey ger mycket mjölk, mer än en kalv behöver. Men vill du ha en hushållsko så behåll kvigan. Skaffa senare en tjur till henne eller kör med semin. Det är väl nästan smartare med semin om du bara har en kviga. Men det kan vara svårt att veta när det är dags, om man inte är van.
   Enklast är väl att skaffa en tjur som är 1 år när han kommer till dig. Sen slaktar du honom på hösten. Då får du kött och slipper föda honom någon vinter.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen. Har ni kontakt med säljaren, i så fall finns väl en kunskapskälla där också!

Lycka till!

gurkan

« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 09:49 »
Förresten: Du har väl ett produktionsplatsnummer
och du har väl anmält dina djur till CDB?
« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 10:10 av kajan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser