Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49525 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #40 skrivet: 11 jun-09 kl 12:06 »
Varför alla dessa jämförelser med Ryska/Canadensiska eller andra länders vargflockar?
Individens styrka och mod utgår från flockens storlek och flockstorlekar på 15-20 vargar och uppåt lär vi inte få uppleva i Sverige.

Vänta bara, snart har vi stora flockar här med

palledansk

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 11 jun-09 kl 12:08 »
Vänta bara, snart har vi stora flockar här med
Inte en chans, tillgång på föda är för liten.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Huggorm

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 jun-09 kl 12:09 »
Inte en chans, tillgång på föda är för liten.

Det finns mer än nog med renar. Gäller bara att vakta så inte samerna tjuvjagar för mycket

palledansk

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 11 jun-09 kl 12:13 »
Det finns mer än nog med renar. Gäller bara att vakta så inte samerna tjuvjagar för mycket
Tyvärr är väl även samer - och därmed renar - på utdöende?

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 jun-09 kl 12:16 »
Har inte regeringen kommit fram till att dagens vargstam är fullt tillräcklig? Eller har jag drömt det...

Huggorm

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 11 jun-09 kl 16:18 »
Har inte regeringen kommit fram till att dagens vargstam är fullt tillräcklig? Eller har jag drömt det...

Jo, men än är inte sista ordet sagt

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #46 skrivet: 11 jun-09 kl 18:15 »

Här står det lite mer om vargatacker: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

man kan bla läsa: Man har i Sverige endast dokumenterat en handfull historiska fall av vargattacker mot människor. I några av dessa fall har det rört sig om rabiessmittade vargar, till exempel Riala socken i Uppland år 1815. I andra fall har det rört sig om frisläppta vargar som hållits i fångenskap sedan valpstadiet, till exempel Gysingevargen, som härjade i trakterna kring södra Dalälvsområdet under några månader 1820-1821 (detta är också den senaste gången någon människa blev dödad av varg i Sverige).
Hur många vargar har det funnits efter 1821? Statistik kan man läsa som fan läser bibeln. Tex. att fler jakthundar dödas av bilar än av varg: hur många mer bilar finns det kontra antalet vargar? Angrepp på tex. får har minskat, tar man då hänsyn till de otaliga småfårägare som slutat pga angrepp av varg. ???
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 13:26 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

tessiem

« Svar #47 skrivet: 15 jun-09 kl 11:36 »
Så du menar att fårägare har slutat med får istället för att stängsla in sina får i tillräckligt bra hagar?
Vilken förlust..
 ::)

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 15 jun-09 kl 12:45 »
Tessiem: Det är förmodligen i vissa fall en ekonomisk fråga, har man en liten fårflock får man inget bidrag. Bor man utanför vargrevir får man kosta på stängslet själv.
I andra fall kan det vara så att man mår dåligt av att oroa sig för djuren. Tycker man om sina djur så kanske oron och vetskapen om att dom när som helst kan komma att plågas ihjäl blir för stor och man känner att det är bättre att sluta?
 Jag kommer antagligen bara att behålla en liten hobbyflock som jag kunde hålla alldeles runt husen och inne nattetid (om ens det) när vi får annat än vandrarvargar här.
 Jag skulle inte lita på rovdjursstängsel så jag skulle må för dåligt för att vilja hålla får i vargrevir, då får hellre markerna växa igen.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mobben

« Svar #49 skrivet: 15 jun-09 kl 15:00 »
Djurägarens uppgift är att hålla sina djur inne, staten får sedan se till att hålla sina djur ute.

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 15 jun-09 kl 15:41 »
Hur många vargar har det funnits efter 1821? Statistik kan man läsa som fan läser bibeln. Tex. att fler jakthundar dödas av bilar än av varg: hur många mer bilar finns det kontra antalet vargar? Angrepp på tex. får har minskat, tar man då hänsyn till de otaliga småfårägare som slutat pga angrepp av varg. ???

Det finns över huvud taget ingen statestik om hur många jakthundar som dödas av bilar under jakt.

Det finns statestik om hur många hundar som dödas av bilar men dom mesta är sällskapshundar i södra sverige.
Där det inte finns några vargar.

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 15 jun-09 kl 15:46 »
Så du menar att fårägare har slutat med får istället för att stängsla in sina får i tillräckligt bra hagar?
Vilken förlust..
 ::)
Jag bor 6 km från vargrevirets centrum.
Får inga bidrag pga att vi behöver ha 200 tackor i produktion för att dom skall ge oss pengar till staket.
Min fråga är hur man skall kunna komma upp i 200 tackor utan att låna flera hundra tusen kronor?

För får jag vargbesök så får jag börja om från början med det som vargen inte dödade.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 15 jun-09 kl 22:57 »
Tessiem: Det är förmodligen i vissa fall en ekonomisk fråga, har man en liten fårflock får man inget bidrag. Bor man utanför vargrevir får man kosta på stängslet själv.
I andra fall kan det vara så att man mår dåligt av att oroa sig för djuren. Tycker man om sina djur så kanske oron och vetskapen om att dom när som helst kan komma att plågas ihjäl blir för stor och man känner att det är bättre att sluta?
 Jag kommer antagligen bara att behålla en liten hobbyflock som jag kunde hålla alldeles runt husen och inne nattetid (om ens det) när vi får annat än vandrarvargar här.
 Jag skulle inte lita på rovdjursstängsel så jag skulle må för dåligt för att vilja hålla får i vargrevir, då får hellre markerna växa igen.
Mvh Charlotte
Så är det för de flesta djurägare. Ångesten över dödade djur har inget med ekonomi att göra. Det låter så enkelt att ni djur ägare får bidrag till stängsel, det kostar i alla fall arbete och en del av materialet, och sedan oron för att djuren skall bli mat åt vargen. Men är det en trevlig utveckling att all mark skall bli instängd för risk av rovdjursangrepp, man kan inte röra sig i markerna utan att stöta på hinder i form av vargstaket. Vargens återkomst kan vi nog inte hindra men det är inte roligt för den hundägare som för ett litet tag sedan var ute i trädgården och vargen tog en sällsskapshund mitt framför näsan på ägaren, jag kan lova att rovdjurshatet inte blir mindre av denna händelse. När vargen är så oskygg att den tar hundar på tomten när det finns människor ute då är det inte en utveckling som vi som bor i vargreviren önskar oss.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 15 jun-09 kl 23:17 »
Nu stängslar man in får och bikupor.
Om några år så har fårägare och biodlare lärt sig leva med varg och björn.
Då blir det hästägarna och villaägarna så får sätta upp elstaket.

Men det finns i alla fall en fördel med elen.
Det håller folk borta från min mark.
Så jag slipper käfta med folk som hävdar att dom har rätt att gå på min mark.

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 16 jun-09 kl 08:29 »

jäller inte alle mansrätten på din mark då ? eller har du egna lagar  ;D mvh pålle

palledansk

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 16 jun-09 kl 08:52 »
  jäller inte alle mansrätten på din mark då ? eller har du egna lagar  ;D mvh pålle

Bara att läsa på vad som gäller:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/

Personligen tycker jag att allemansrätten skulle döpas om till allemansskyldigheten.

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 16 jun-09 kl 09:29 »
Allemansrätten är ett jäkla skit som missbrukas av massor av folk.
Går man runt i naturen så hittar man sopor över allt.
Men runt mig håller vi rent på sopor och folk. ;)
När jag får upp allt elstängsel som skall upp runt gården så slipper jag käfta med dom sista.

Eftersom du inte verkar kunna Allemansrätten så noga så skall du få en liten texta från Allemansrätten

Respektera rätten till hemfrid
Det är inte tillåtet att vistas eller passera alldeles nära
gårdar och boningshus.

Så om jag ser dig från huset så är du för nära mig. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 16 jun-09 kl 09:30 »
Personligen tycker jag att allemansrätten skulle döpas om till allemansskyldigheten.
Jag håller med dig till 100%

Vilse

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 16 jun-09 kl 10:35 »

jag ser fram emot en karta med var alla alternativare finns som har haegnad hagmark,,foer daa kommer jag o vovvarna o laanar en hage foer saekert frispring naer vi ska ta oss runt o leta hus :) :)  cheeky,,moi? :)

palledansk

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 16 jun-09 kl 11:03 »
Jag bor 6 km från vargrevirets centrum.
Får inga bidrag pga att vi behöver ha 200 tackor i produktion för att dom skall ge oss pengar till staket.
Min fråga är hur man skall kunna komma upp i 200 tackor utan att låna flera hundra tusen kronor?

För får jag vargbesök så får jag börja om från början med det som vargen inte dödade.
Fick följande svar från Länsstyrelsen i Västra Götaland:

När det gäller stängsel. Så är det den faktiska kostnaden plus fem kr per meter för arbetet.
Med ansökan bifogas en offert eller liknande som visar kostnaderna.
Bidrag utbetalas när stängslet är uppsatt och godkänt av länsstyrelsens besiktningsman.
Medlen är begränsade varför länsstyrelsen prioriterar bidrag till djurägare som bedriver verksamhet med fåruppfödning i vargområden.

Mvh

Robert Andersson
Naturvårdsenheten
Länsstyrelsen i Västra Götalands län
462 82 Vänersborg

Sägs inget i detta öän om storlek på fårflocken eller liknande, kanske olika regler i olika län?

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser