Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovetegröt  (läst 4203 gånger)

Klararara

Bovetegröt
« skrivet: 20 dec-08 kl 22:55 »
Jag har en påse helt bovete här.
Hur kokar man gröt på bovete?
Behöver det ligga i blöt över natten eller hur gör jag?

/Klararara

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bovetegröt
« Svar #1 skrivet: 20 dec-08 kl 23:00 »
Helt bovete är väl mest lämpligt som ersättning för ris?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 21 dec-08 kl 16:53 »
Man kan göra en god sylta på bovete. Har det inte hemma, men sök efter bovetesylta så kanske du hittar något.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-08 kl 17:36 »
Bovetegröt med torkad frukt är gott.
Googla på bovetegröt så får du flera recept.
Hedemorahöns

Klararara

« Svar #4 skrivet: 03 jan-09 kl 22:54 »
Testade lite olika varianter av bovetegröt här under julen. Den mest uppskattade blev en kall gröt... en raw food-variant. La de hela bovetegrynen i blöt ett halvt dygn och därefter groddade jag dem i ytterligare ett par dagar. Sedan mixade jag bovetet tillsammans med en banan och lite russin och dadlar. Åt gröten tillsammans med färsk frukt. Riktigt gott...och annorlunda! Konsistensen blev dock väldigt smetig och vissa kan nog uppleva det lite svårt att äta... Jag ska grodda lite mera och testa att ha i smoothisar!

Bovetesyltan blev jag nyfiken på! Men när jag googlade på recept blev jag aningen avskräckt av utseendet på den... :-\ Men ändå; vilket underbart ord "sylta" är!

claus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 17:46 »
Jag gör bovetegröt efter ett recept av Renée Valtaire.

För 6 port. (Bra att spara i kylen).

Koka upp 3 dl helt skalat bovete i en kastrull med vatten och rör om, då ser du att vattnet blir rött. Sila bort vattnet och lägg tillbaka bovetet i kastrullen. Skiva 4 torkade aprikoser och lägg ner dem i kastrullen. Häll på 7 dl vatten och låt koka i 30 minuter.

Att sila bort kokvattnet känns inget vidare spontant. Renée förklarar att vissa kan reagera allergiskt mot det röda färgämnet men det är väl bara att testa...?

Klararara

« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 22:06 »
Jag har också fått höra att det är något ämne i det där röda vattnet som inte är bra att få i sig. Undrar just vad det är... ???

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-09 kl 22:15 »
Jag har ätit bovetegröt till och från nu under 10 år. Har kommit fram till detta recept, till 2 pers:

1 dl helt bovete
2 msk hela linfrön
2 msk solrosfrön
3 msk russin
3 eller 4 dl vatten. (beroende på om du ska äta den efter bara ett litet tag eller låta den stå över natten)

Häll allt i en kastrull och låt det koka upp. Rör om lite.
Stäng sen av plattan, lägg på lock och låt gröten svälla ett tag. Kanske måste röra lite tills kokningen lugnat sig lite.
Om du kokar gröt på kvällen som ska stå och svälla över natten så kan man ha i den större mängden vatten.
Har du bråttom så är det bara att koka på tills det är klart i stället, utan att det ska stå och svälla.

Om du vill ha bovetegröt a'la Lilly Johansson i Föllinge så ska gröten aldrig koka utan grynen läggas i kokande vatten och får sen svälla. Men då vet jag inte hur det blir med vattenmängden, antar att det går åt lite mindre än 3 dl. Och sen äter man gröten med sesammjölk till.

Vill man vara noga så ska man väl hälla kokhett vatten över bovetet först och sen skölja med kallt innan man lägger det i kastrullen. Men har jag aldrig orkat göra. *ler*
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser