Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla lite kanske  (läst 9251 gånger)

t-22an

odla lite kanske
« skrivet: 11 dec-08 kl 22:34 »
Hej på er. Köpte en mindre gård med 2ha mark på. Och har fått för mig att odla någe. Men ja har inte hållit på någe med det förut, så en har ingen aning om hur en ska göra. Marken har legat i ca5 år tror ja.
Har funderat på hö det finns ju ganska gått om häst folk som kanske vill köpa.
Min maskinpark är en t-22 o en harv.....   Jag ska köpa på min lite mera när ja vet vad som går åt.
Så om ja skulle börja med hö hur gör ja och vad behöver ja ?  :)

Fordson

SV: odla lite kanske
« Svar #1 skrivet: 12 dec-08 kl 19:09 »

1) Slåtteraggregat, eller slåttermaskin. (Slåtteragg. går för ca 1000:-,  slåttermaskiner 5000 och uppåt.)
2) Hövändare/Strängläggare (från 500:-)
3) Lös- eller hårdpress, Löspressar finns från ca 1500:-, hårdpressar från ca 10000:-
4) Balvagn, ett måste. Tyvärr ganska dyra från ca 2000:- (om du har tur...)

Slå gräset, vänd med hövändaren i 3-6 dagar. När gräset är torrt; stränga med strängarn och pressa till balar med pressen (direkt i balvagn) och kör upp på logen.

Tips:
1) Köp bra grejer som håller!
2) Bättre att höt ruttnar på gärdet än på logen; d.v.s pressa inte förrän höt är TORRT!

Lycka till!

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 12 dec-08 kl 19:14 »
Citera
2) Bättre att höt ruttnar på gärdet än på logen; d.v.s pressa inte förrän höt är TORRT!
Eller också satsar man på en tork...

t-22an

« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 19:31 »
Hej och tack för tipsen.
Hmm hårdpress / löspress vad är det för skillnad förutom priset? Kan gissa på att en pressar löst o en hårt...
Då det har stått ett tag har det blivit lite ogräs o liknade.. Ska man rännsa bort det eller är det bara att köra på?

Fordson

« Svar #4 skrivet: 12 dec-08 kl 20:41 »
Eller också satsar man på en tork...
Så mitt råd var ett dålig råd då eller..?
Funderade på att ta med det här med tork, men om killen (eller tjejen) har en t-22 och en harv så är väl chansen inte så gigantisk att han har en mega tork på logen... ::)
Försöker bara ge praktiska tips :)

Löspress/Hårdpress:
Löspress + billigare maskiner, behöver inte va kruttorrt på logen.
Löspress - Dåliga balar, löstpressade går lätt sönder, inte att rekommendera om man ska lasta i flera led.
Hårdpress + Bra balar, lätt att sälja vidare, tar mindre plats.
Hårdpress - Dyra maskiner, måste va kruttorrt; risk för mögel i balen.

Mer frågor, delar gärna med mig?

« Senast ändrad: 12 dec-08 kl 20:49 av Fordson »

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-08 kl 20:48 »
Hårdpressade är stapelbara, löspresade är..lösa.. Många hästmänniskor föredrar hårdpressade då de är mkt smidigare att fodra med, tar mindre plats osv.
Själv föredrar jag hösilage, alltså plastade balar. Kostar en slant typ 100-200 kr/dinosaurieägg.
Det är bra ide´att plöja upp o så i nytt gräs om du vill sälja, vi hästtokar är kräsna. Ogräs ger liten o dålig skörd med lite näring..
Grannbönder brukar gärna dela med sig av både kunskap o grejer om man ger nått tillbaka..

t-22an

« Svar #6 skrivet: 12 dec-08 kl 21:51 »
En för tacka för alla tips.
Då det ska va på hobbynivå så känns det lite överkurs med tork men alla ideer är välkommna.
Hur mkt hö kan man räkna med per hk? Kan tänka mej att det är lite knepigt att svara på men men.
Är hövändare och strängläggare samma sak?
Om man ska plöja och så i nytt gräs, hur gör man?
Har pratat med grannbönnderna men dom är mest ute efter att arrendera marken. Så ja får inte mkt tipps o råd där tyvärr. Kan tänka mej att det ger mer pengar att arrendera ut det men det är ju inget roligt att titta på bara.
/ Andreas

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 dec-08 kl 22:00 »
Att driva två hektar på hobby nivå kan bli kostsamt, har du inte alla grejer själv behöver du hyra in maskinstation o de kostar.
Min första tanke när jag läste tråden var -varför inte odla grönsaker? Marknaden skriker efter ekokäk. Tidskrävande? Jovisst men tänk dig dina två hektar (eller för all del en del av din mark) fylld med potatis, morötter, sallad, ärter, böner.. Titta in på hattsjohult.se de odlar kravgrönsaker med självplock!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-08 kl 22:46 »
Vi har följande utrustning.

Traktor T24
Gammal slåttermaskin för häst, ombyggd för att dras av traktor
Sidräfsa, kan både vända och stränga
Löspress

Vi har ingen vettig kärra, utan pressen släpper balarna på marken och så kör vi dem med en vanlig bilkärra som bara tar 30 balar åt gången. Det är något som helst inte kommer att upprepas nästa år, det är för bökigt.

Någon fläkt har aldrig behövts.

Maskinerna är rätt billiga och jag skulle säga att man har igen hela investeringen första gången man använder dem.

Fordson

« Svar #9 skrivet: 13 dec-08 kl 13:58 »
Försök få tag på en JF kombivändare, den både vänder och strängar ok. Annars är det vanligt (billigt) med en så kallad sidoräfsa, den strängar mycket bra men är inte så bra på att vända gräset.
Hur mycket hö per ha är mycket svårt att säga beroende på jordmån, gödsling, väderlek etc. Det mista jag fått på ett ha är 1 och en halv balvagn, och det mesta (än så länge) är 8 balvagnar.
Vi slår ung. 2-3 ha vall och då använder jag:

Kellfri trumslåtter, JF 360 kombivändare, Svecia 1500 löspress och en rejäl balvagn. Ibland strängar jag med en sidoräfsa det är lite hur jag känner. Sen har jag en höelevator för att få upp balarna på logen. En hötork står på önskelistan men vet inte om det är värt besväret.
Jag saltar mellan varje lager hö och än så länge har aldrig nåt ruttnat för mig.

t-22an

« Svar #10 skrivet: 13 dec-08 kl 22:16 »
hej
Nu börjar ja få koll på hur maskinparken ska se ut iaf. Kanon med så mkt tipps o ideer.
När man åker o kollar på maskinerna, är det någe speciellt man ska tänka på vanliga fel ?
Allt gammalt gräs som är på åkrarna nu vad ska man göra med det? Det bästa ja kan komma på är att ta ett övnings varv med maskinerna o sen elda uppet.

Fordson

« Svar #11 skrivet: 21 dec-08 kl 14:30 »
Du ska nog inte övningsköra med en höpress i alla fall. Nu kommer du inte att få gräset torrt vilket inte är bra för en höpress.
Det blir helt enkelt för tungt att "tugga in" blött gräs i pressen. Kör över gärdena med en betesputs eller en hack av något slag.
Det funkar som en gräsklippare och hackar sönder gräset i mindre bitar vilket sen förmultnar bra på gärdet.

På en JF 360 är det viktigt att drivremmen är i bra skick. Om remmen är dåligt hoppar den av hela tiden vilket är en rent h-vete.
En ny rem kostar 1700+moms om jag inte minns fel. 3 gånger vad jag köpte vändren för!

Om du ska köpa en höpress är det viktigt att knytarna är i bra skick, dom ska inte vara rostiga etc.

trädman

« Svar #12 skrivet: 12 jan-09 kl 23:48 »
Jag tycker man kan rekomendera hötork även för mindre mängder. Torkfläktar kostar inte mycket, eftersom hanteringen av löshö och småbalar minskat drastiskt. Se till att köpa en fläkt med temovakt i motorn och vingar av något som inte bildar gnistor, exv aluminium, plast, rostfritt. Köpte själv en sådan för ~500. Att bygga en trapetstork behöver inte kosta mycket om man köper rimligt billgt virke. Det minskar väderberoendet ordentligt och ger bättre foderkvalitet.

Hårdpressade balar går utmärkt att torka på skulltork, förutsatt att man gör dem tillräckligt lösa. Det innebär i sin tur att man antingen måste pressa dem på marken och sedan plocka upp dem, eller använad en press med balkastare. Använder man balbana blir de för hårda, oavsett hur löst man ställer pressen pga mottrycket i balbanan.

Hyr in någon som plöjer åt dig och anlägg sedan ny vall, om de börjar vara gamla och dåliga. Harva med volvon, så med exv handdriven centrifugalspridare och välta. Att låta maskinringen plöja två ha kostar inte så förfärligt mycket (~800 kr/ha + moms och eventuell framkörningsavgift).

t-22an

« Svar #13 skrivet: 17 jan-09 kl 22:10 »
hej !
Har kollat runt lite bland grannarna och det ser lite dåligt ut med både hack eller betesputs. Alla bara tröskar. Det bästa ja kan komma på är att slå det gammla med slåtterbalk, stränga och handösa i en kärra. det borde vellan funka?
Hur kan en hötork ge bätte kvalite? Blåser man ut damm o div skit eller?

Ska iväg i veckan o kolla på lite redskap. En JF vändare/strängare med kedja saknar några fingrar men ska funka , löspress en SVECIA med en knytare trasig eller en WELGER i oprövat skick och en balbana hur brukar man frakta en sån? Va 12meter lång och 3meter bred. Nog för att man har kört med roliga lass men 12*3.....
Orkar min gammla t-22 med redskapen?

Aqualize

« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 02:56 »
Det var ett tag sen jag var inne på det här forumet, råkade hitta din tråd först nu, du kanske redan gått och köpt dig något.

Ta inte mitt långa inlägg som att jag skulle vilja stoppa dig, jag planerar själv att bli fritidsbonde, men jag går igenom många fallgropar med maskinparken. Så att du inte halvvägs inser något fel, försent. Och ursäkta att jag går igenom allt i sådan jäkla detalj, men hellre mycket än lite :)

Vi börjar med den viktigaste maskinen i sådan här verksamhet:
Traktorn

För att reda ut lite saker så vi är helt på det klara, är det en Volvo T 22 (tillverad åren 1947-1952) eller en Munktell Typ 22 hk (tillverkad 1921-1934)? Är det den senare så kan du glömma att använda den maskinen.

Sen finns det väl en del negativa saker med T 22.
Går på fotogen, hur är priset och tillgången på det? Den startas väl på bensin från en speciell liten tank. Om man kan köra den på bensin förjämnan vet jag inte men problemet är ju alltså tanken i så fall. Men din maskin kanske är ombyggd, jag vet inte om sådant gjorts men att lita på över 50 år gamla datablad är ju inte helsäkert.
För jag hittade informationssida om T 22 här hos Volvo CE.

Nästa sak, har den hydraulisk lyft? Det var nog inte standard. Och har den kraftuttag? Fungerar båda? Här är det saker som är absolut nödvändiga att ha.

Sen som syns på hemsidan om T 22 så är den på 22,5 hk vid 1800 varv/min. 20,5 vid 1500 som nästan är standard kraftuttagsvarv (540 varv/min).

Jag hittar ingen uppgift om lyftkraften. Vi har en BM 230 Victor, av senare årsmodell. Vad jag läser på www.bmsidan.se så _förbättrades_ lyften till 850 kg efter några år (fast uppgiften de har om tidigare 200 kg verkar orimlig. Edit:De hade ett skrivfel på sidan, de har ändrat nu). Victorn är en senare modell med diesel men tydliga drag från de tidigare modellerna, exempelvis T 22. Så man kan ju anta att lyftkraften i en sådan, ca 10 år äldre (Victorförbättringen kom 1958) maskin inte är stor (Edit: ny uppgift: 650 kg. Det här sätter begränsning på vad du kan ha för redskap.

Slåtter
Är ovanstående krav uppfyllda så ska den allt klara av att köra en slåtterbalk (exempelbild, de är lätta). En trumslåtter vill ha några tiotal fler hästkrafter så den behöver du nog inte tänka på. En slåtterkross (som kräver ännu starkare traktor) knäcker stråna och förkortar torktiden.
Köper man slåtterbalk gäller det väl att se till att den fungerar, inte så mycket mer att orda om. Smörj väl och kniven lär nog behöva slipas. Glöm aldrig att smörja maskinerna (nipplarna vid rörliga delar) med smörjfettsspruta så de håller.

Hövändning och strängning
Vi har en JF CR 320 (ungefär sådan "fordson" skrev om). Den känns tyngre än den väldigt breda sidoräfsan (Mads Amby ~2,5m) men båda borde väl gå att lyfta. Båda maskinerna kan användas för att stränga med, men varken strängformarrullarna till den första eller strängräfsan på den andra är med på bild.
Viktigt här när du ska köpa är väl att se hur många fjäderpinnar som är hela, om du kan få med fler i reserv och om det finns reserv att köpa som passar hos återförsäljare.

Det mest komplicerade och krävande:
Pressen
Skillnaden mellan lös- och hårdpress som du undrade om är ju balarna (exempel på hårdpressad bal). Löspressen matar bara ihop det lite, knyter det och skickar ut. Hårdpressen har en presskanal som en kolv löper fram och tillbaka i. Det är sidoinmatning till den och höet skärs av (så skapas utseendet på långsidorna på balen). Den här kolvrörelsen är rätt kraftig, traktor och press obromsat i neutral rullar fram och tillbaka lite.
Det hårdpressade är mycket mer kompakt och på så sätt svårare att torka efteråt. Alltså måste höet vara riktigt riktigt torrt när det pressas.

T 22 anges till att på 1:ans växel göra 4,2 km/h, men okänt varvtal. Våran 230 Victor gör 3,6 vid standard arbetsvarv och 4,3 vid maxvarv. I "bästa" fall är det maxvarvet din är mätt på och att de då är typ samma, i sämsta fall arbetsvarvtalet och att din är snabbare när man kör samma varvtal på kraftuttaget (540 varm/min är standard). Problemet ligger i att när jag testat med våran Welger AP 41 hårdpress så har väl 1:ans växel varit lite för snabb. Och ingen av traktorerna (rätt säker på att det är samma för din) har dubbelkoppling eller oberoende kraftuttag. Detta innebär att direkt när man trycker ner kopplingen för att koppla ur framdriften stannar kraftuttaget. Man måste alltså stanna och lägga i neutralen men då har pressen stannat också och anledningen till att man stannade var att det var för mycket i inmatningen. Att köra igång då brukar vara svårt om man inte rensar ur för hand. Våran traktor utvecklar 31 hk (vid kraftuttagets arbetsvarvtal), det är väl på gränsen för att orka med hårdpressen.
Så summan blir att en T 22 nog är väldigt olämplig för en hårdpress. Kan gå om det är väldigt tunna strängar (men det betyder ju att man inte har mycket hö!). Därtill kommer att många har balkastare (så man inte behöver ha en person i balvagnen). Endera drivs den på traktorns yttre hydraulik, vilket din saknar, eller eget system på pressen som drivs det också via kraftuttaget och ökar kraftbehovet (kanske väldigt lite?).
Som sagt var hårdpress att föredra när det gällde att sälja till hästägare...

En löspress behöver inte så mycket motorstyrka så där räcker traktor din till, då är det bara fråga om hastighetsproblemet. Jag har aldrig kört eller varit med när det har löspressats så jag vet inte om en sådan hinner med snabbare. Men Ulric skrev att han har en T 24. Enligt specifikationen för Volvo T 24 gör den 4,4 km/h (!) på lägsta växeln vid arbetsvarvtalet. Men det som ska vara systermodellen, Bolinder-Munktell 24 verkar ha annan växellåda, där är det angivet till 3,6 km/h. Ulric kanske kan upplysa mer exakt vilken har och hur det praktiskt fungerar med löspressen.

Vi har alltid hyrt någon annan traktor för att köra pressen, minns att det en gång varit en Massey Ferguson 35. Den är på ~ 5-10 hk mer än våran Victor (31/33 hk), som extrautrustning dubbelkoppling (man trycker halvvägs så stannar drivningen och helt så stannar drivning och kraftuttag). Så på det viset är den eller liknande mycket mer lämpad för hårdpressning.
Men du kanske också kan hyra en traktor för bara pressningen. Bönderna i närheten du talade om har kanske någon liten traktor som inte används i vallskörden så den är ledig då.

Kan passa på att säga att en rundbalspress eller storbalspress (fyrkantiga balar men de väger flera hundra kilo) går att köra riktigt snabbt, så tro inte att jag säger helt fel om du ser en sådan i arbete, de är mycket mer rationella att använda för större jordbruk och då krävs det kapacitet.

Viktiga här är som sagt knytarna, det är komplicerade saker och när det krånglar är det svårt. Hittade en video där man ser på nära håll en hårdpress och knytarna:
kan vara intressant att titta på hur det ska gå till i drift.
Som Ulric skrev vill man (ska) ha en balvagn, så det erfodrar ju att bakre draget på pressen är helt. Samt balbana eller balkastare (endast hårdpressat). Viktiga är att ha någon typ, att pressa direkt på backen och sedan åka runt är bara jobbigt med en vagn är bara jobbigt och tar mer tid.

Balvagn
Inte så mycket att säga, släp eller kärra spelar väl inte så stor roll, tar man det lugnt går det att backa med båda typerna. Viktigaste för att se skicket på den är golvplankorna, är de dåliga måste man lägga nytt.

Nog om maskinerna.
Åkern, den har legat i träda i 5 år. Lär finnas mycket ogräs och sånt vill inte hästägare ha. Det är nog ett måste att den plöjs upp och sås om. För plöjningen anlitar du någon, dels för att slippa skaffa ett extra redskap och dels för att det nog inte är det lättaste att göra. Det är finns väl någon anledning till att det finns nationella och internationella mästerskap i plöjning men jag har inte hört om sådant för harvning...
Plöja+harva+så (och konstgödsla om såmaskinen klarar det)+välta och låta det växa. Efterföljande år kan man köra konstgödsel också. Men jag ska inte ge för mycket tips om själva odlingen, jag har inte så detaljerad koll på det.

Jaja, höbärjning är roligt. Finns det något härligare än att sitta uppe på en nästan fullastad balvagn som rullar efter pressen i sakta mak och njuta i solskenet? (framtidsplaner och barndomsminne)

edit: När jag tittar runt på youtube om hårdpressning och summerar så kanske det är våran Welger som inte klarar så hög arbetshastighet, de flesta verkar köra lite fortare. Eller så har vi bara haft mycket hö i strängarna.
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 20:07 av Aqualize »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-09 kl 09:51 »
Jag trodde T24 och BM24 var identiska sånär som på färgen, men nu läste jag på och de tycks verkligen ha olika utväxling. De har i alla fall likadan motor och utrustning för övrigt. Det går utmärkt att köra fotogenmotorn på bensin. Det är bara att fylla bensin i båda tankarna och sedan kan man ha den lilla som reservtank, precis som på T25. Skillnaden på motorerna på T24 och T25 är såvitt jag vet bara effekt och kompression.

Om man tänker pressa hö med traktorn är det helt klart fördel med dubbelkoppling. Annars stannar ju pressen när man lägger i friläge för att pressen skall hinna med om strängarna är tjocka.

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 10 mar-09 kl 14:58 »
Precis, ingen dubbelkoppling eller helt oberoende kraftuttag => inte bra för att pressa.

Jag läste senaste Traktor Power-tidningen, där de har en veteranduell mellan BM 10 och Volvo T 22 (lämpligt!). I faktarutan fanns en uppgift om att lyftkraften på T 22:an är 650 kilo. Så om, vilket är rätt sannolikt, det stämmer så kommer du inte ha några problem att lyfta redskapen.

t-22an

« Svar #17 skrivet: 10 mar-09 kl 19:26 »
Hej.
Jodå det är en volvo t-22 a. Men nu har ja inhandlat mig en Nuffiled 460 -63, så nu har man lite mera mos....
Sen har det blivit en Köla rivale löspress, slåtterbalk (saknar tyvärr kraftaxeln nån som har kanske?), 2 skärlig plog, en konstgösselspridare som har rostat ihopp totalt. Funderar på att ge gumman den i present som blomlåda eller någe....
/Andreas

Aqualize

« Svar #18 skrivet: 10 mar-09 kl 20:02 »
Har du testat hastigheten på nuffielden (4/60 är rätta beteckningen)? Vad jag hittar har den ju också en 5+1 växellåda (men inget hindrar ju att 1:an skulle vara väldigt långsam). Den har ju motorstyrkan för hårdpress men det är ju ett icke-problem nu.
Har du T 22:an kvar? I så fall har du den perfekta traktorn att dra balvagnen till logen medan nuffen fortfarande är kopplad till pressen.

t-22an

« Svar #19 skrivet: 10 mar-09 kl 20:16 »
Nee ja har inte testat hastigheten på den ännu. jepp det är 5+1.
Jodå t-22 är kvar, de va en bra ide.

Dela detta:

* Inloggade just nu

930 gäster, 3 användare
Rospigg, javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser