Det var ett tag sen jag var inne på det här forumet, råkade hitta din tråd först nu, du kanske redan gått och köpt dig något.
Ta inte mitt långa inlägg som att jag skulle vilja stoppa dig, jag planerar själv att bli fritidsbonde, men jag går igenom många fallgropar med maskinparken. Så att du inte halvvägs inser något fel, försent. Och ursäkta att jag går igenom allt i sådan jäkla detalj, men hellre mycket än lite

Vi börjar med den viktigaste maskinen i sådan här verksamhet:
TraktornFör att reda ut lite saker så vi är helt på det klara, är det en
Volvo T 22 (tillverad åren 1947-1952) eller en
Munktell Typ 22 hk (tillverkad 1921-1934)? Är det den senare så kan du glömma att använda den maskinen.
Sen finns det väl en del negativa saker med T 22.
Går på fotogen, hur är priset och tillgången på det? Den startas väl på bensin från en speciell
liten tank. Om man kan köra den på bensin förjämnan vet jag inte men problemet är ju alltså tanken i så fall. Men din maskin kanske är ombyggd, jag vet inte om sådant gjorts men att lita på över 50 år gamla datablad är ju inte helsäkert.
För jag hittade informationssida om T 22
här hos Volvo CE.
Nästa sak, har den hydraulisk lyft? Det var nog inte standard. Och har den kraftuttag? Fungerar båda? Här är det saker som är absolut nödvändiga att ha.
Sen som syns på hemsidan om T 22 så är den på 22,5 hk vid 1800 varv/min. 20,5 vid 1500 som nästan är standard kraftuttagsvarv (540 varv/min).
Jag hittar ingen uppgift om lyftkraften. Vi har en BM 230 Victor, av senare årsmodell. Vad jag läser på
www.bmsidan.se så _förbättrades_ lyften till 850 kg efter några år (fast uppgiften de har om tidigare 200 kg verkar orimlig.
Edit:De hade ett skrivfel på sidan, de har ändrat nu). Victorn är en senare modell med diesel men tydliga drag från de tidigare modellerna, exempelvis T 22. Så man kan ju anta att lyftkraften i en sådan, ca 10 år äldre (Victorförbättringen kom 1958) maskin inte är stor (
Edit: ny uppgift: 650 kg. Det här sätter begränsning på vad du kan ha för redskap.
SlåtterÄr ovanstående krav uppfyllda så ska den allt klara av att köra en slåtterbalk (
exempelbild, de är lätta). En trumslåtter vill ha några tiotal fler hästkrafter så den behöver du nog inte tänka på. En slåtterkross (som kräver ännu starkare traktor) knäcker stråna och förkortar torktiden.
Köper man slåtterbalk gäller det väl att se till att den fungerar, inte så mycket mer att orda om. Smörj väl och kniven lär nog behöva slipas. Glöm aldrig att smörja maskinerna (nipplarna vid rörliga delar) med smörjfettsspruta så de håller.
Hövändning och strängningVi har en
JF CR 320 (ungefär sådan "fordson" skrev om). Den känns tyngre än den väldigt breda sidoräfsan (
Mads Amby ~2,5m) men båda borde väl gå att lyfta. Båda maskinerna kan användas för att stränga med, men varken strängformarrullarna till den första eller strängräfsan på den andra är med på bild.
Viktigt här när du ska köpa är väl att se hur många fjäderpinnar som är hela, om du kan få med fler i reserv och om det finns reserv att köpa
som passar hos återförsäljare.
Det mest komplicerade och krävande:
PressenSkillnaden mellan lös- och hårdpress som du undrade om är ju balarna (
exempel på hårdpressad bal). Löspressen matar bara ihop det lite, knyter det och skickar ut. Hårdpressen har en presskanal som en kolv löper fram och tillbaka i. Det är sidoinmatning till den och höet skärs av (så skapas utseendet på långsidorna på balen). Den här kolvrörelsen är rätt kraftig, traktor och press obromsat i neutral rullar fram och tillbaka lite.
Det hårdpressade är mycket mer kompakt och på så sätt svårare att torka efteråt. Alltså måste höet vara riktigt riktigt torrt när det pressas.
T 22 anges till att på 1:ans växel göra 4,2 km/h, men okänt varvtal. Våran 230 Victor gör 3,6 vid standard arbetsvarv och 4,3 vid maxvarv. I "bästa" fall är det maxvarvet din är mätt på och att de då är typ samma, i sämsta fall arbetsvarvtalet och att din är snabbare när man kör samma varvtal på kraftuttaget (540 varm/min är standard). Problemet ligger i att när jag testat med våran Welger AP 41 hårdpress så har väl 1:ans växel varit lite för snabb. Och ingen av traktorerna (rätt säker på att det är samma för din) har dubbelkoppling eller oberoende kraftuttag. Detta innebär att direkt när man trycker ner kopplingen för att koppla ur framdriften stannar kraftuttaget. Man måste alltså stanna och lägga i neutralen men då har pressen stannat också och anledningen till att man stannade var att det var för mycket i inmatningen. Att köra igång då brukar vara svårt om man inte rensar ur för hand. Våran traktor utvecklar 31 hk (vid kraftuttagets arbetsvarvtal), det är väl på gränsen för att orka med hårdpressen.
Så summan blir att en T 22 nog är väldigt olämplig för en hårdpress. Kan gå om det är väldigt tunna strängar (men det betyder ju att man inte har mycket hö!). Därtill kommer att många har balkastare (så man inte behöver ha en person i balvagnen). Endera drivs den på traktorns yttre hydraulik, vilket din saknar, eller eget system på pressen som drivs det också via kraftuttaget och ökar kraftbehovet (kanske väldigt lite?).
Som sagt var hårdpress att föredra när det gällde att sälja till hästägare...
En löspress behöver inte så mycket motorstyrka så där räcker traktor din till, då är det bara fråga om hastighetsproblemet. Jag har aldrig kört eller varit med när det har löspressats så jag vet inte om en sådan hinner med snabbare. Men Ulric skrev att han har en T 24. Enligt specifikationen för
Volvo T 24 gör den 4,4 km/h (!) på lägsta växeln vid arbetsvarvtalet. Men det som ska vara systermodellen,
Bolinder-Munktell 24 verkar ha annan växellåda, där är det angivet till 3,6 km/h. Ulric kanske kan upplysa mer exakt vilken har och hur det praktiskt fungerar med löspressen.
Vi har alltid hyrt någon annan traktor för att köra pressen, minns att det en gång varit en Massey Ferguson 35. Den är på ~ 5-10 hk mer än våran Victor (31/33 hk), som extrautrustning dubbelkoppling (man trycker halvvägs så stannar drivningen och helt så stannar drivning och kraftuttag). Så på det viset är den eller liknande mycket mer lämpad för hårdpressning.
Men du kanske också kan hyra en traktor för bara pressningen. Bönderna i närheten du talade om har kanske någon liten traktor som inte används i vallskörden så den är ledig då.
Kan passa på att säga att en rundbalspress eller storbalspress (fyrkantiga balar men de väger flera hundra kilo) går att köra riktigt snabbt, så tro inte att jag säger helt fel om du ser en sådan i arbete, de är mycket mer rationella att använda för större jordbruk och då krävs det kapacitet.
Viktiga här är som sagt knytarna, det är komplicerade saker och när det krånglar är det svårt. Hittade en video där man ser på nära håll en hårdpress och knytarna:
kan vara intressant att titta på hur det ska gå till i drift.
Som Ulric skrev vill man (ska) ha en balvagn, så det erfodrar ju att bakre draget på pressen är helt. Samt balbana eller balkastare (endast hårdpressat). Viktiga är att ha någon typ, att pressa direkt på backen och sedan åka runt är bara jobbigt med en vagn är bara jobbigt och tar mer tid.
BalvagnInte så mycket att säga, släp eller kärra spelar väl inte så stor roll, tar man det lugnt går det att backa med båda typerna. Viktigaste för att se skicket på den är golvplankorna, är de dåliga måste man lägga nytt.
Nog om maskinerna.
Åkern, den har legat i träda i 5 år. Lär finnas mycket ogräs och sånt vill inte hästägare ha. Det är nog ett måste att den plöjs upp och sås om. För plöjningen anlitar du någon, dels för att slippa skaffa ett extra redskap och dels för att det nog inte är det lättaste att göra. Det är finns väl någon anledning till att det finns nationella och internationella mästerskap i plöjning men jag har inte hört om sådant för harvning...
Plöja+harva+så (och konstgödsla om såmaskinen klarar det)+välta och låta det växa. Efterföljande år kan man köra konstgödsel också. Men jag ska inte ge för mycket tips om själva odlingen, jag har inte så detaljerad koll på det.
Jaja, höbärjning är roligt. Finns det något härligare än att sitta uppe på en nästan fullastad balvagn som rullar efter pressen i sakta mak och njuta i solskenet? (framtidsplaner och barndomsminne)
edit: När jag tittar runt på youtube om hårdpressning och summerar så kanske det är våran Welger som inte klarar så hög arbetshastighet, de flesta verkar köra lite fortare. Eller så har vi bara haft mycket hö i strängarna.