Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka mat och baka i kakelugnen  (läst 4333 gånger)

LillaMor

Koka mat och baka i kakelugnen
« skrivet: 10 dec-08 kl 11:52 »
Vi har ingen kökspanna att koka vår mat på, och saknar detta. Däremot så har vi en kakelugn i rummet,som jag kan använda. Har bara ingen erfarenhet. Kan jag använda min oglaserade keramikugnsgryta med tillhörande lock, i samma material, eller Min omtyckta gjutjärnsgryta, utan att den slår sig, eller mina rostfria grytor eller min gjutjärnsstekpanna???
Planerar att ställa in en eldfast sten på var sida i kakelugnen för att efter eldning kunna lägga på ett galler där, och ställa grytan därpå, eller en plåt, om jag ska baka typ tunnbröd, eller tekakor. Vill inta att grytorna spricker, eller slår sig i botten. Har ni någon erfarenhet?

LillaMor

SV: Koka mat och baka i kakelugnen
« Svar #1 skrivet: 10 dec-08 kl 15:31 »
Har någon testat förut? Dela med er!!! :D

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-08 kl 15:54 »
Med en liten trefot som du sätter in när det är i slutet av brasan borde kunna gå och steka/koka/grilla/baka något.

kan kanske kasta in folie eller dränkt näverinpackad mat i slutet med.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

LillaMor

« Svar #3 skrivet: 11 dec-08 kl 09:27 »
Bra förslag med trefot, men lite svårt att applicera på bröd, och gratänger. ;)

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-08 kl 20:10 »
stor gjutjärnsgryta direkt på glödbädd eller på trefot = ugn.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 11 dec-08 kl 22:00 »
Finns risk för att kakelugnen spricker om man eldar den öppen. Men en "dutch oven" är just en gjutjärspanna man ställer i glöden och även lägger glödande kol på locket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser