Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det raser som ger fler hönor?  (läst 9838 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Finns det raser som ger fler hönor?
« Svar #40 skrivet: 15 dec-08 kl 16:02 »
5 tuppar och 15 hönor.  ;D Som vanligt.  ;D *tur i 10 år hittills*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #41 skrivet: 15 dec-08 kl 21:13 »
Mina Dvärg wyandotter har gett ca 1/3 tuppar och 2/3 hönor i år. Mina RIR gav 2 tuppar och 7 hönor. Fast mina gula ankor gav 4 hanar och 2 honor. Men de Pekingäggen jag köpte blev det 10 honor och 3 hanar av.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #42 skrivet: 16 dec-08 kl 09:12 »
jag kläckte ju inte själv utan köpte dem nykläckta, men där var det en tupp och tre hönor av vit leghorn, en tupp och fyra hönor av blomme = bra raser...

Sussex var två tuppar, en höna, australorp var två av varje och plymouth rock var tre tuppar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gert

• Småland
« Svar #43 skrivet: 18 dec-08 kl 16:52 »
Citera
Finns det raser eller korsningar eller färger som ger större andel hönor än tuppar?

I ett nummer av Svenska Rasfjäderfäförbundets Tidskrift har jag läst en artikel om just detta.
Jag kommer inte ihåg så mycket av artikeln men det gick ut på att om man parar en gammal tupp med en ung höna
så skulle det kläckas fler hönkycklingar än tupp kycklingar, eller om det var tvärt om.

Och om man då parar en ung tupp med en gammal höna så skulle det alltså bli det omvända.

Jag ska gå upp på vinden och leta reda på det nummret och så återkommer jag.

Melica

« Svar #44 skrivet: 20 dec-08 kl 00:14 »

Hoppas du hittar igen det, för det lät intressant!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Gert

• Småland
« Svar #45 skrivet: 26 jan-09 kl 07:23 »
Jag har nu bläddrat igenom alla nr av tidskriften jag har utan att hitta det.
Jag vet att jag läst om det nånstans. Om jag nu börjar om från början och
lite mer nogrant så hittar jag det säkert.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 26 jan-09 kl 18:23 »
I ett nummer av Svenska Rasfjäderfäförbundets Tidskrift har jag läst en artikel om just detta.
Jag kommer inte ihåg så mycket av artikeln men det gick ut på att om man parar en gammal tupp med en ung höna
så skulle det kläckas fler hönkycklingar än tupp kycklingar, eller om det var tvärt om.

Och om man då parar en ung tupp med en gammal höna så skulle det alltså bli det omvända.

Det här känner jag igen inom adra sammanhang, men också att det aldrig har blivit vetenskapligt bevisat. Det skulle ha med spermiernas försämrade kvalitet att göra där hanarna dör fortare än honorna.......Jag har tänkt på tanken vid flera tillfällen, men det stämmer inte.

Hälsningar
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #47 skrivet: 26 jan-09 kl 19:11 »
Det här känner jag igen inom adra sammanhang, men också att det aldrig har blivit vetenskapligt bevisat. Det skulle ha med spermiernas försämrade kvalitet att göra där hanarna dör fortare än honorna.......Jag har tänkt på tanken vid flera tillfällen, men det stämmer inte.

Hälsningar

Men hos hönsen är det hönorna som står för XY och tupparna XX så det är hönorna som bestämmer könet på kycklingarna.

Gert

• Småland
« Svar #48 skrivet: 29 jan-09 kl 16:07 »
Jag visste att jag läst om det nånstans men det var i den norska tidningen och inte den svenska.
Om man sätter ihop avelsgrupperna  så här

Tupp 1år X höna 2-3år = 25% hönor

Tupp 2år X höna 2-3år = 50% hönor

Tupp 2-3år X höna 1år = 90% hönor

Detta är väl inte vetenskapligt bevisat men om någon här har testat eller kommer att testa
så skriv gärna en rad om resultatet här.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #49 skrivet: 29 jan-09 kl 16:15 »
Om det stämmer så...Kanske därför vi alltid få nästan bara hönor då?  ;D Våran ledartupp är 11 år, och de andra som står högst i rang är minst 5 år gamla.
Får ca 2 tuppar på 10 kycklingar. Resten är hönor. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skytten

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 29 jan-09 kl 21:48 »
Den statistiska könsfördelningen på 50/50  ska man räkna på antalet befruktade ägg, eller hällre i det fall alla ägg blir befruktade.
Skulle det av någon anledning bli fler icke fullgångna av det ena könet, syns det ju på fördelningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Melica

« Svar #51 skrivet: 01 feb-09 kl 00:15 »
SPÄNNANDE!

Det låterju faktiskt logiskt. Hoppas vi blir många som kan kolla hur det stämmer, nu närdet så småningom börjar kläckas kycklingar igen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

siriosa

• Småland
    • Dubberås
« Svar #52 skrivet: 16 jun-09 kl 23:33 »
En liten fråga (som helt ny inom det här med kycklingar etc.)
Om alldeles för stor procent av mina nya och första kycklinar (RIR, orpington och blomme)
visar sig bli tuppar och jag varken kan få dom sålda eller vill vänta tills de är tillräckligt stora
för att bli mat utan att helt enkelt avliva dom,
hur gör ni då?
Alltså på vilket vis avlivar ni dom?

Det känns hemskt att bara tänka tanken men det vore typiskt mig att få 99% tuppar.
Drömmare i Småland som alltid vill göra allt på en gång. Har fullt upp med gård (renovering!), skog, 2 d/s gårdshundar, 3 dvärggetter, en massa höns (orpington) och många älskade katter med roliga namn (exotic, perser, skogskatter och bondkatt i en fin blandning). Se: dubberas.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #53 skrivet: 17 jun-09 kl 06:09 »
Fick avliva en 2 veckor gammal kyckling som var dålig en gång.

Jag höll den så den låg på rygg i min hand och slog huvudet mot en bordskant eller dyl så den blev bedövad sedan gör man som på de vuxna, avblodar dvs hugger huvudet av den eller något.
Jag använde en väl slipad, vass kniv... Det är inte svårt att få av hela huvudet snabbt med en sådan på en så liten kropp (var en dv kochin).

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
JoeDirt, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser