Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det raser som ger fler hönor?  (läst 9836 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Finns det raser som ger fler hönor?
« skrivet: 08 dec-08 kl 19:20 »
Finns det raser eller korsningar eller färger som ger större andel hönor än tuppar?

Av 4 små kullar av olika raser och blandningar under året har de flesta visat sig var tuppar. Utom tre av tre kläckta kycklingar í sista kullen ur ägg från korsning leghorn/Brahma - som alla ser väldigt frökenaktiga ut fortfarande, 16 veckor gamla. 100% hönor?
Nu vet jag ju att urvalet är alldeles för litet för att dra några slutsatser alls, men det har fått mig att fundera i dessa banor med tanke på utfallen tidigare under året.

Någon som sett någon forskning om detta?
Jag vet ju att vissa raser är "könsvisande", men kan det gå längre än så?

Skytten

• Skåne
SV: Finns det raser som ger fler hönor?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-08 kl 19:25 »
Tvivlar på detta, om man räknar från antalet ägg. Det skulle kunna finnas en kromosomstörning som förhindra ett genomsnitt på 50/50, men finns den skulle det bli färre hönor, de har nämligen olika könskromosomer till skillnad från tockar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 08 dec-08 kl 22:46 »
Det är omöjligt att få hönor som ger mer hönor än tuppar för i mitosen (könsdelningen) så blir det ju lika många anlag av var eftersom cellerna delar sig och hönorna har ett hon anlag och ett tuppanlag att ge ifrån sig.

Om man kläcker ett mindre antal ägg så kan det slumpa sig olika hur många men får av varje men om man kläcker några tusen kycklingar ska det bli ungefär lika många av varje.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-08 kl 23:09 »
Kan man inte göra som med krokodilerna?  ändra temperaturen, så blir det mest det ena eller det andra?
De är ju släkt med dinosaurerna både hönsen o krokodilena.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 08 dec-08 kl 23:58 »
Det sägs att man kan sortera ut de ägg som ska bli hönor. Finns säkert mer än en gammal tråd om detta. Har för mig att runda blir hönor och lite spetsigare blir tuppar. Har inte provat själv, men ligger säkert något i det.

Jag har läst det också, men i så fall skulle en av mina hönor bara ge ifrån sig tuppägg, för alla hennes ägg är lite 'smalare' avlångt spetsiga medan andra hönors ägg alltid är rundare. Det kan ju inte gärna vara så att en höna bara skulle få tuppbarn?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 dec-08 kl 00:04 »
Jag har läst det också, men i så fall skulle en av mina hönor bara ge ifrån sig tuppägg, för alla hennes ägg är lite 'smalare' avlångt spetsiga medan andra hönors ägg alltid är rundare. Det kan ju inte gärna vara så att en höna bara skulle få tuppbarn?

Skulle kunna tänka mig att man bara kan jämföra äggen från en och samma höna. Även om alla är spetsiga så kanske någon är liiite mindre spetsig? Bara mina funderingar.

Ska kolla upp detta till våren, nu när jag äntligen har riktigt fina hönor att avla på ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-08 kl 06:59 »
Kan man inte göra som med krokodilerna?  ändra temperaturen, så blir det mest det ena eller det andra?
De är ju släkt med dinosaurerna både hönsen o krokodilena.

Ja, det samma händer med sköldpaddor och just därför har vi översvämmats med hanar från den slovenska farmen varav en finns här i Kolbäck.

min tanke också, dvs. I-K:s
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 dec-08 kl 08:02 »
Dinosaurier och krokodiler är väldigt olika genetiskt.  Höns är betydligt närmare dinosaurier, så nära så at man nästan kan säga att de är en slags dinosaurie.  Höns och dinosaurier är t.ex. varmblodiga, viket inte en krokodil är.

Finns med säkerhet inga hönsraser som utan vidare har övertalighet på ena könet.

fjäderfän

« Svar #8 skrivet: 09 dec-08 kl 08:19 »
man kan oxå korsa ljus susex med en brun leghorn tupp tuppar blir vita hönor bruna bara att ta i tuppkycklingarna när dom kläcks
sen kan man även ta gökmaran och sätta en svart australorp så blir det en vit prick på tuppens huvud och hönan kolasvart.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 08:28 »
man kan oxå korsa ljus susex med en brun leghorn tupp tuppar blir vita hönor bruna bara att ta i tuppkycklingarna när dom kläcks
sen kan man även ta gökmaran och sätta en svart australorp så blir det en vit prick på tuppens huvud och hönan kolasvart.

Visst, men det föds ändå lika många tuppar som hönor.  Man kan ju tom tänka att vi gör som människor, man tar cellprov och sedan förstör man det oönskade fostret, men det är fortfarande inte en höna som får fler hönorkycklingar.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 10:39 »
Kunde man få fram en ras som bara gav hönkycklingar skulle äggproducenterna fått fram en sån för länge sedan. Det man gör där nu är antingen ha nån som kollar de dagggamla eller så kör man på stammar/korsningar som ger könsvisande nykläckta kycklingar.

Men det är ju inte säkert att en sådan korsning skulle ge flest ägg, eller vad man i övrigt är ute efter - så frågan är om detta verkligen är en drivkraft för äggproducenter att forska på? Det torde ge mer genomslag hos oss småhönsägare, om vi kläcker 20 tuppar eller hönor på ett år.
I denna aktuella korsning kläcktes 3 ägg av 5 under hönan, men de två som inte kläcktes vet jag inte om de inte var befruktade, eller om det var något annat som var vajsing, de var betydligt större än de som kläcktes. Det fanns ingen påbörjad kyckling i dem i alla fall. Ägg med annan korsning under samma höna och under systern, vid samma tidpunkt har blivit mer jämnt fördelade på tuppar/hönor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 12:31 »
Med tanke på hur många tuppkycklingar de gasar ihjäl varje år så är det nog väldigt intressant för dem att få fram en sån ras som skulle mest hönkycklingar. Att sortera daggamla kycklingar kostar pengar och även att ta bort de icke önskvärda. Äggproducenterna vill ju få fram en höna som lägger ägg som kostat så lite som möjligt.

Men nu är det ju i dagsläget omöjligt, ev kanske det kommer att gå i framtiden om man tillåts genmanipulera hönsen på nåt sätt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 12:32 »
Nettis: Om de hade fått fram en ras som bara gav hönskycklingar skulle den rasen dö ut ganska snabbt, eftersom det inte skulle finnas några tuppar utav den rasen.  ;D ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 13:02 »
Med hjälp av genterapi kan man kanske ta fram hemafroditer, så behöver man inte bekymra sig om kön mer. ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 09 dec-08 kl 13:18 »
Nettis: Om de hade fått fram en ras som bara gav hönskycklingar skulle den rasen dö ut ganska snabbt, eftersom det inte skulle finnas några tuppar utav den rasen.  ;D ;)

Jag skrev mest  hönkycklingar för jag tänkte på reproduktionen jag med  ;)

Med hjälp av genterapi kan man kanske ta fram hemafroditer, så behöver man inte bekymra sig om kön mer. ;D

Men hemafroditer vore ju bäst för då kunde de befrukta sig själva  :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 09 dec-08 kl 13:30 »
Jaha, oj... Det inlägget såg jag inte ens.  ;D

jag syftade på ditt första där det stod "som ger bara hönkycklingar"  ;D.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 09 dec-08 kl 15:08 »
Nu har jag tänkt till  8)

Värphönsen är ju hybrider mellan 2 olika stammar med höns som man korsar EN gång. Dessa korsningar är de som ger mest med ägg. Man avlar inte vidare på dessa korsningar utan man gör istället en ny korsning mellan de 2 stammarna som man avlar parallellt med varandra men som bara korsas då man vill ha fram fler högpresterande djur. Så i praktiken skulle de inte dö ut om man fick fram 2 stammar som tillsammans enbart gav hönor.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #17 skrivet: 09 dec-08 kl 15:30 »
Nu har jag tänkt till  8)

Värphönsen är ju hybrider mellan 2 olika stammar med höns som man korsar EN gång. Dessa korsningar är de som ger mest med ägg. Man avlar inte vidare på dessa korsningar utan man gör istället en ny korsning mellan de 2 stammarna som man avlar parallellt med varandra men som bara korsas då man vill ha fram fler högpresterande djur. Så i praktiken skulle de inte dö ut om man fick fram 2 stammar som tillsammans enbart gav hönor.

Tjusigt!  ;D
Och tänk så bra det vore för oss som har grannar och kommunalgubbar som vägrar tuppar  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 09 dec-08 kl 16:24 »
Nu blir det till att ut och para ihop hönsen i olika konstillationer.... Här finns pengar att tjäna  8)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 09 dec-08 kl 16:47 »
Ja, det låter ju lite tufft!  ;D

Haha, lycka till!  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser