Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det raser som ger fler hönor?  (läst 9870 gånger)

Tedarix

• Uppland
SV: Finns det raser som ger fler hönor?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-08 kl 19:03 »
Nu har jag tänkt till  8)

Värphönsen är ju hybrider mellan 2 olika stammar med höns som man korsar EN gång. Dessa korsningar är de som ger mest med ägg. Man avlar inte vidare på dessa korsningar utan man gör istället en ny korsning mellan de 2 stammarna som man avlar parallellt med varandra men som bara korsas då man vill ha fram fler högpresterande djur. Så i praktiken skulle de inte dö ut om man fick fram 2 stammar som tillsammans enbart gav hönor.

Hej!

Jo, det vore väl alldeles utmärkt om det skulle gå men tyvärr är det en genetisk omöjlighet.  :-\

I en del science fictionlitteratur har författarna fantiserat om folkslag på andra planeter eller på jorden i framtiden där det enbart finns kvinnor. Dom flesta män drömmer förstås om att hamna där.  ;)
Och det vore ju faktiskt inte helt omöjligt att det skulle kunna finnas däggdjursarter som bara består av honor. Honor hos däggdjur har ju två likadana könskromosomer, X, i sina celler och i könscellerna har dom alltså en X-kromosom. Om honorna bara kunde befrukta sina egna äggceller genom att två äggceller "smälte ihop" och blev befruktade på det viset så kunde ett foster utvecklas utan några större problem och dessutom bli en hona.  ::)

Men när det gäller fåglar så är det ju lite annorlunda. Där har honorna två olika könskromosomer i sina celler, en X-kromosom och en Y-kromosom, och det blir alltid en av varje vid celldelningen inför bildandet av äggceller. Hälften av äggcellerna (dom med X) ska bli hanar och hälften (dom med Y) ska bli honor eftersom hanarna har två X-kromosomer som dom paras ihop med..

Däremot så kan faktiskt befruktning ske hos vissa fågelhonor utan att dom har blivit parade av någon hane. :P
Hos kalkoner av vissa raser är det inte helt ovanligt t ex..
Det sker en miss i celldelningen pga ett genetiskt fel och kromosomerna fördubblas så att äggceller får dubbel kromosomuppsättning och utvecklingen sätts igång så att det bildas ett foster MEN av någon anledning är det cellhalvan med X-kromosomer som gör det så den avkomman blir alltid tuppar..  :-\
Och det var ju inte det som efterfrågades här..  :P

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 09 dec-08 kl 20:23 »
Tja lärde sig ett antal kvinnor hur man klonar och ingengörar med DNA, samt hur man tar varje karl av daga, så kan en teknisk avancerad kultur klara av detta.

Höns lär sig nog inte detta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #22 skrivet: 09 dec-08 kl 21:33 »
Tja lärde sig ett antal kvinnor hur man klonar och ingengörar med DNA, samt hur man tar varje karl av daga, så kan en teknisk avancerad kultur klara av detta.

Höns lär sig nog inte detta.

Det låter onekligen lite lockande... Ska vi sätta ihop en liten projektgrupp kanske?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #23 skrivet: 10 dec-08 kl 22:12 »

Men när det gäller fåglar så är det ju lite annorlunda. Där har honorna två olika könskromosomer i sina celler, en X-kromosom och en Y-kromosom, och det blir alltid en av varje vid celldelningen inför bildandet av äggceller. Hälften av äggcellerna (dom med X) ska bli hanar och hälften (dom med Y) ska bli honor eftersom hanarna har två X-kromosomer som dom paras ihop med..

Då får väl Nettis se till att avla på tuppar - som värper ägg som bara blir hönor då  ;D
Om det nu är så att tupparna bara har xx och hönan styr könet - så kan vi väl korsa två tuppar för att vara på säkra sidan  ;) Gäller "bara" att få dem att värpa...

men är det inte så att vissa egenskaper är dödliga - t ex att korsa hönor med korta ben och fjädrar i öronen och så? Kan man inte i så fall jobba på att y-genen hos hönans ras kopplas till något sådant letalanlag....som även finns hos just den rasen av tupp som man korsar med *hmmm*  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 10 dec-08 kl 23:08 »
Ja då slipper man ju slå ihjäl dom, men det blir ändå inte hönor från varje ägg.
Matematiskt blir det samma som att mala ner dem levande efter kläckningen.

Då får väl Nettis se till att avla på tuppar - som värper ägg som bara blir hönor då  ;D
Om det nu är så att tupparna bara har xx och hönan styr könet - så kan vi väl korsa två tuppar för att vara på säkra sidan  ;) Gäller "bara" att få dem att värpa...

men är det inte så att vissa egenskaper är dödliga - t ex att korsa hönor med korta ben och fjädrar i öronen och så? Kan man inte i så fall jobba på att y-genen hos hönans ras kopplas till något sådant letalanlag....som även finns hos just den rasen av tupp som man korsar med *hmmm*  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #25 skrivet: 11 dec-08 kl 18:41 »
Om man hittar en gen som vid XX ger tillbakabildáde foster så får man ju bara hönor eftersom de har XY. Men jag vet inte om vi hobbyodlare egentligen har så stor nytta av det. Vi kan ju alltid sälja eller äta upp tupparna innan de börjar gala om vi bor så att vi inte kan ha tupp. Vill vi ha tuppar är det bra att det blir ganska många för då har vi större urvalsmöjlighet att hitta en tupp som vi gillar i gruppen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 12 dec-08 kl 15:48 »
En av mina tuppar började gala vid 5 veckor.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 12 dec-08 kl 16:49 »
Om man hittar en gen som vid XX ger tillbakabildade foster så får man ju bara hönor eftersom de har XY.

Tvärt om är det.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #28 skrivet: 12 dec-08 kl 21:33 »
Tvärt om är det.

Hur menar du?

Hos oss människor och andra djur står XX för hona och XY för hankön men hos hönsen är det omvända världen så där är XY höna och XX tupp. Alltså om man vill få fram bara hönor ska man hitta en gen som i dubbel X är dödlig för då kläcks bara de som har enkel X alltså hönorna eftersom de har XY.

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 12 dec-08 kl 21:40 »
De flesta gener som orsakar kraftigt avvikande resultat gör det om en är deftekt eller båda är detekta.

XX båda defekta alltid  utslag

XY  en X defekt utslag om  effekten är dominant.

YY finns inte.

Man (på detta sätt)kan styra det så att det blir bara tuppar, knappast höns.

Men det gör ingen som helst skillnad eftersom antalet befruktade ägg minskar med 50%
endast det att man kan lysa och kasta ägget innan det kläcks.

Hönan värper lika många ägg.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #30 skrivet: 12 dec-08 kl 21:52 »
Det måste ju vara lättare att få fram hönor på det viset om man hittar ett anlag som är dödligt om det blir 2X för då hjälper ju Y:et upp hönorna så de klarar sig. Det spelar ju ingen roll om bara 50 % av äggen kläcks om det bara är hönor man vill ha för då vet man ju redan när de kläcks vilket kön de har. Det finns ju andra anlag som är dödliga om de kommer i par.

Detta är väl mest en sience fictionspekulering men i en framtid vet man ju aldrig vad som kan tillåtas att forskas kring.

Weasel

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 12 dec-08 kl 22:18 »
Hos oss människor och andra djur står XX för hona och XY för hankön men hos hönsen är det omvända världen så där är XY höna och XX tupp.
Oj förlåt, var säker på att xx alltid var honor :-[
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 13 dec-08 kl 01:44 »
Hum....... det har ju uppfunnits någon gen som var självlysande.......

Kunde man inte använda den?
Befrukta äggen och släck lyset.
Lyste de rött var det tuppar o grönt så var det tjejer.
Enkelt o bra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #33 skrivet: 13 dec-08 kl 15:38 »
Jag gillar ditt förslag getalina. Det räcker ju att man sätter den genen så den hamnar på Y-genen så ser man vilka ägg som lyser och vips har man äggen med hönor klara. Nu gäller det bara att få in den självlysande genen i hönsen....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 13 dec-08 kl 16:39 »
Vad ni är kluriga ;D
Hedemorahöns

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #35 skrivet: 15 dec-08 kl 12:13 »
Jag gillar ditt förslag getalina. Det räcker ju att man sätter den genen så den hamnar på Y-genen så ser man vilka ägg som lyser och vips har man äggen med hönor klara. Nu gäller det bara att få in den självlysande genen i hönsen....

Lite radioaktiv strålning, kanske?  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 15 dec-08 kl 13:11 »
Lite radioaktiv strålning, kanske?  ;)

Kommer att bli väldigt nyttiga höns....

tuva-li

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 dec-08 kl 14:33 »
Men det borde ju vara möjligt. Egentligen.
För alla mina raser ger 100% tuppar.
Känns det som. 
Så det är ju bara att avla på mina höns' motsats. Vad det nu kan vara.

Just nu skulle jag bli nöjd med en ras som ger åtminstone 50% hönor.

::)   ;D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 15 dec-08 kl 14:37 »
Jag vågar knappt skriva att jag fick bara 2 tuppar på 8 kycklingar :-[, det är mitt första år som höns ägare!Men nästa gång blir det kanske tvärt om..... :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #39 skrivet: 15 dec-08 kl 15:11 »
Jag vågar knappt skriva att jag fick bara 2 tuppar på 8 kycklingar :-[, det är mitt första år som höns ägare!Men nästa gång blir det kanske tvärt om..... :-[
Själv fick jag 10 tuppar och 7 hönor... inte alls något roligt resultat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
bondmorawannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser