Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kola med havssalt  (läst 1889 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Kola med havssalt
« skrivet: 03 dec-08 kl 20:30 »
Recept från engelska tidningen Country Living

Salty caramels makes 1.1 kg

250 g unsalted butter, diced
450 g light muscovado sugar
2 tsp sea salt, finely ground
300 g condensed milk 
250 g golden syrup

1. Place all the ingredients in a medium saucepan and heat gently until melted, stirring frequently.
Bring to the boil and simmer over a medium-low heat, stirring constantly, until the ingredients blend together and the butter is incorporated.
Continue to simmer for 20-30 minutes over a low heat until you reach 250 degrees Fahrenheit on a thermometer, stirring occasionally.
It's very important to reach this temperature - if anything, go a fraction of a degree over to ensure it.

2. Brush a 23cm-square tin with oil and pour in the caramel (it should be about 2 cm deep), without scraping out the bottom or the sides of the pan. Leave uncovered in a cool place to harden.

3. Run a knife around the edge of the tin and turn the caramel out on to a board brushed with oil. Cut into 2-3 cm squares.

Eftersom jag bara kunde få tag i sötad kondenserad mjölk så tog jag det - var lite orolig att det skullle bli så sött att det inte gick att äta men det var ingen fara :D.
 Golden syrup får motsvaras av svensk ljus sirap.
 Havssaltet mortlade jag ordentligt innan jag blandade ner det.
250 grader Fahrenheit är 121.1 grader Celsius, alltså ska ni upp i 122 grader för att vara på den säkra sidan att kolan stelnar.
Fråga om det är ngt ni undrar - annars är det bara att börja tugga :)!

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Weasel

• Skåne
SV: Kola med havssalt
« Svar #1 skrivet: 03 dec-08 kl 20:50 »
Låter konstigt meed salt...

Och osaltat smör, men ändå salt i sen  :)

Får väl testa, blir väl godare än det låter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-08 kl 11:49 »
Lite OT... Jag har provat ett recept på kola några gånger, men det blir inte alls segt, utan mer som fudge. Har för mig att jag nånstans läst att väderlek kan påverka kolakokning... Kanske den fuktiga väderlek vi har nu...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 18:08 »
Nejdå, det är inte konstigt med salt, choklad med havssalt är ju jättegott :)! Grejen är den att det inte smakar just salt utan finessen ligger i kontrasten mellan det salta och det söta.

Nettus: jag gjorde det här receptet i förrgår och gillar resultatet. Det är inte sådär fudgeartat (jag menar nästan lite torrt och smuligt) utan ligger någonstans mellan knäck och hemkola i konsistensen , tuggigt men inte så man får ont i käkarna ;). Har du tagit tempen på kolan du har gjort?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 12:24 »
Kollar alltid tempen - 120 grader. Ett par gånger har den blivit lite kolaseg i kanterna, när den svalnat på bakplåt, men för det mesta helt... "fudgeaktig".
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 15:09 »
Skumt. Det är ju OK om det är just fudge man vill ha, men annars lite tråkigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser