Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad måste ni baka till jul???  (läst 3062 gånger)

Ulricaa

• -
Vad måste ni baka till jul???
« skrivet: 03 dec-08 kl 18:35 »
Tänkte att vi alla kanske behöver lite nya tips och lite inspiration inför julbaket, vad måste ni andra bara baka till jul??? Själv bakar jag fruktkaka från min fasters recept med konjak i och så lussebullarna då...pepparkakorna bestämde vi iår oss för att hoppa över. Hittade ett recept på kardemummakaka på arla.se, den ska jag nog baka, men måste ha hem nytt socker först!!!!!

Ulrica :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vad måste ni baka till jul???
« Svar #1 skrivet: 03 dec-08 kl 19:34 »
Min måste-baka-lista är lååång!  ;D
Vörtbröd, lussekatter, pepparkakor är standard. Sedan div "juliga" småkakor (struvor, klenäter, korintkakor... och så några nyheter för året), fruktakaka... Massor av julgodis! jag gillar att baka, särskilt onyttigheter!  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 20:07 »
Kokos kakor kavring frukt kaka och kanelkakor

Praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 11:45 »
Förutom lussekatter och pepparkakor - och pepparkakshus - blir det doppebulle. Tycker inte om vörtbröd...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-08 kl 12:43 »
Har du nåt recept på doppebullen???? Jag gillar inte heller vörtbröd :D

semlan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-08 kl 23:51 »
Mandelformar (som man kan äta med nytinade sommarbär och vispad grädde, åh vad hungrig jag blev nu!), sega chokladrutor och mördegshjärtan med socker och kanel. Förutom lussebullarna förstås!

Pepparkakor har jag gett upp! De blir så tråkiga och smaklösa med mitt gammaldags recept, hur mycket kryddor jag än slänger i, och alla andra recept innehåller kanel och då smakar det precis som med köpt äckeldeg. Dessutom har jag varje år lyckats göra för mycket deg, bränna hälften och sen ändå ha kvar massor av pepparkakor i april... Inte min grej tydligen.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-08 kl 23:56 »
Finska delikatesser: julstjärnor och karelska piroger, det är nog det jag inte vill vara utan, även om  det skapas både det ena och det andra  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

semlan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 dec-08 kl 00:00 »
Julstjärnor, är det såna där joulutortu, vet inte hur det stavas, med katrinplommon i mitten?
Det är typ det godaste som finns  :D, min morbrors fru brukade göra såna!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 05 dec-08 kl 16:15 »
Recept hittåt! Vill gärna ge mig in på lite finskt kakbak  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-08 kl 16:50 »
Recept hittåt! Vill gärna ge mig in på lite finskt kakbak  ;)

När jag var liten så bakades det Finska Julstjärnor i stora lass. De är jättegoda. Kan fortfarande känna dofterna och smaken nu när jag skriver detta. I detta recept finns pärlsocker med, men det hade vi aldrig på våra Julstjärnor.

Finska Julstjärnor

INGREDIENSER:
1 paket färdig smördeg
eller
4 dl vetemjöl
1,25 dl vatten
250 g smör

FYLLNING:
150 g katrinplommon
2 msk socker
1 dl vatten

TILL PENSLING:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Lägg upp den färdigköpta kavlade smördegen på en bakplåt eller gör en egen som beskriven nedan.

Blanda mjöl och vatten till en smidig deg, ställ den kallt i 15 minuter. Kavla ut degen till en 1 cm tjock kvadrat. Fördela tunna smörskivor över två tredjedelar av degen.

Vik degen till tre lager. Kavla ut degen och vik ihop en gång till. Sedan ännu en gång så att den kavlats ut och vikits ihop tre gånger. Ställ in degen i kylen 15 minuter mellan VARJE! vikning.

Kavla ut den färdiga degen på ett mjölat bakbord till ca ½ cm tjock kvadrat.

Skär degen i fyrkanter på ca 8x8 cm. Skär ett 3 cm långt snitt i varje hörn mot mitten av degen. Lyft varannan spets på varje hörn in mot mitten av degen. Kläm ihop spetsarna ordentligt i mitten.

FYLLNING:
Kör ingredienserna till fyllningen i en mixer eller med mixerstav. Lägg en klick i mitten av smördegsstjärnorna.

Det går lika bra att använda vanlig sylt om man hellre vill ha det.

Vispa ihop ägget lätt och pensla på kakorna. Strö över lite pärlsocker.

Sätt in i ugnen på 250° i 10 minuter.

Receptet hittade jag här.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 dec-08 kl 17:14 »
Nej nej!  Färdig smördeg är helt fel!  >:( Det där är nån försvenskad variant av nån som bara sett Stjärnor på bild , återkommer med det riktiga receptet!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 05 dec-08 kl 17:18 »
 :o

Vet inte hur degen gjordes hemma... men jag var med och vek in stjärnflikarna.  ;D

« Senast ändrad: 05 dec-08 kl 17:21 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 05 dec-08 kl 17:24 »
:o

Vet inte hur degen gjordes hemma... men jag var med och vek in stjärnflikarna.  ;D

... och de som blev "fula"   8)  fick man äta direkt när de svalnat så pass att man inte brände sig på katrinplommonfyllningen.

Åter nr 1/13

idamaria

« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 20:33 »

några egentliga måsten har jag inte, men anisbröd är nog det bästa som finns till julbak. Lussebullar och pepparkakor finns inte på listan. Julstjärnor är jag väldigt förtjust i så dom "bakar" jag, köper degen..som inte alls är något svenskt påhitt, jag köper plattorna i finland, speciellt avsedda för julstjärnor. annars e det ju trevligt m småkakor i lite olika utföranden, korintkakor e ju lite juligt :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 13 dec-08 kl 09:49 »
Julen finns inte i vårt hus, då ingen av oss är religiös.

Ulricaa

• -
« Svar #15 skrivet: 13 dec-08 kl 11:53 »
Man behöver väl inte vara religiös för att fira jul :D

Ausma

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 dec-08 kl 11:56 »
Det blir ingen jul här utan lettiska piroger! Rökt fläsk och myyyycket svartpeppar och lök!

och givetvis mandelmusslor, pepparkakor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 13 dec-08 kl 12:39 »
Fasligt traditionellt här med pepparkakor, lussebullar och vörtbröd. Brukar bli så mycket annat att äta, att vi ändå inte orkar äta mer kakor  ;)

Pepparkakor med ädelost och glögg mmmmmm, fast det blir till adventsfika mest.

Frances Kan du dela med dig av recept på karelska piroger? Det är väl sådana där "mockasin"piroger som äts med äggsmör?
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser