Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 48890 gånger)

Suresh

• -
Re:Det definitiva skattesystemet
« Svar #80 skrivet: 21 sep-07 kl 14:19 »
Jag läste häromdagen att ekonomlinjen på handelshögskolan var den mest populära och fysikerlinjen den som hade minst sökande i år bland studenterna i Göteborg.

Lilla Kajsa intervjuades av GP om varför hon valt att gå ekonomilinjen och hon svarade att hennes mamma (i Askim förmodar jag) alltid hade sagt att hon var så "klurig" och gillade att hålla på och pilla med siffror (och kulor med, kan jag tänka).

Ungdomarna har en näsa för framtiden.

Bo

De lågutbildades löner
« Svar #81 skrivet: 21 sep-07 kl 15:32 »
är för höga hävdas det. Utan den "satsningen på de svaga" som gett dem för höga löner, skulle skitjobben betraktats som ingångsjobb  som man snarast möjligt försökte klättra vidare från och därmed lämna plats för mera angelägna som förut gått arbetslösa.

Nu har de istället blivit jobb att stanna kvar och trivas på, varför de som sitter där sitter som en propp som hindrar de arbetslösa att få in en fot på arbetsmarknaden.

Samtidigt måste en lön alltid ge en högre standard än att leva på bidrag och ekvationen har bara en lösning.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re:De lågutbildades löner
« Svar #82 skrivet: 21 sep-07 kl 16:13 »
är för höga hävdas det. Utan den "satsningen på de svaga" som gett dem för höga löner, skulle skitjobben betraktats som ingångsjobb  som man snarast möjligt försökte klättra vidare från och därmed lämna plats för mera angelägna som förut gått arbetslösa.

Nu har de istället blivit jobb att stanna kvar och trivas på, varför de som sitter där sitter som en propp som hindrar de arbetslösa att få in en fot på arbetsmarknaden.

Samtidigt måste en lön alltid ge en högre standard än att leva på bidrag och ekvationen har bara en lösning.

Saken är den att det inte finns,, och kommer aldrig att finnas högavlönade jobb åt alla. En stor del av proletariat har inget annat val än att jobba kvar på skitjobben, om dom ens har något, eller sälla sig till de arbetslösas kö, bestående av reservarbetskraft, som i bästa fall ger lågavlönade slavjobb.

Därför är kommunismen den enda lösningen för den som eftersträvar ett så jämlikt samhälle det bara går. Låt gå att vi har en politikerklass även inom kommunismen som kan äta kaviar.. men bättre det,,,, än rådande nyliberala tjyvsamhälle som vilar på en omöjlig teori om tillväxt för tillxäxtens egen skull och som leder rakt åt helvete, både humant och ekologiskt... Det är jobbigt att valla får, så lite kaviar muntrar alltid upp.  :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Suresh

• -
« Svar #83 skrivet: 21 sep-07 kl 16:29 »
*suck*

Kommunismen är 1800-tal. Den är och förblir död. Anledningen är att det inte längre finns ett industriproletariat med likartade och kraftigt underlägsna levnadsvillkor jämfört med övriga samhället. Befolkningen idag är alldeles för differentierad för att du skall kunna underblåsa något enat klassmedvetande.

Läs på din historiska materialism så kommer du inse att den proletära revolutionens historiska stadium är över.

Men möjligtvis kan revolutionsmöjligheten återkomma i ett postindustriellt samhälle där handkraften återkommit som födokrok för flertalet.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 16:29 av Suresh samsara mem »

Eulalia

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 21 sep-07 kl 16:34 »
håller med om att klasssamhället måste dö, men kommunismen levnadstil är varken död eller 1800tal, den sträcker sig mycket långt tillbaka...

Orättvisorna gjorde att underklassen strävade mot equality och kommunismen låg ju nära tillhands.
Att alltihopa blev en gröt o den s.k kommunistiska staterna blev korrupta, betyder inte att kommunsm i sig är ett korrupt system.
Håll isär saker o ting

Don Purush

• Blekinge
« Svar #85 skrivet: 21 sep-07 kl 16:49 »
alldeles korrekt iakttagelse av Eulalia.. det som var i forna öststaterna hade inget med kommunism att göra. Och föga med marxism att göra.
det hela var en skev misstolkning av Lenin.
 ;D
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Don Purush

• Blekinge
« Svar #86 skrivet: 21 sep-07 kl 16:52 »
*suck*

Befolkningen idag är alldeles för differentierad för att du skall kunna underblåsa något enat klassmedvetande.

Vem har sagt att man måste bry sig om folket?
Ett folk som är sövda i amnesia, (se mitt tidigare inlägg) och inte vet sitt bästa.
Det behövs en fåraherde till varje samhälle som styr sina lamm in på rätt spår. :o
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 16:52 av Purush Satori »

Bo

Jag har redan visat
« Svar #87 skrivet: 21 sep-07 kl 17:05 »
att den perfekta kommunistiska ordningen finns där marknadsekonomin har nått perfektion.

Men redan innan dess finns det inget som hindrar kommunister att under en liberal marknadsekonomi flytta ihop i egna gemenskaper så länge de inte hindrar folk att flytta därifrån.

Suresh

• -
« Svar #88 skrivet: 21 sep-07 kl 17:17 »
Jag håller med Bo.

Kommunism åt dem som önskar det.

Suresh

• -
« Svar #89 skrivet: 21 sep-07 kl 17:24 »
Vem har sagt att man måste bry sig om folket?
Ett folk som är sövda i amnesia, (se mitt tidigare inlägg) och inte vet sitt bästa.
Det behövs en fåraherde till varje samhälle som styr sina lamm in på rätt spår. :o

En historia till Purush:

Kyrkoherden till konfirmanderna i den lilla tornedalsförsamlingen:

- Om ni vore som små lamm för mig, mina kära barn - vad skulle jag då vara för er?

En välväxt flicka fnittrar till och svarar skälmskt:

- Jo du skull fäl vara baggen då!
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 17:24 av Suresh samsara mem »

Suresh

• -
« Svar #90 skrivet: 21 sep-07 kl 17:26 »
håller med om att klasssamhället måste dö, men kommunismen levnadstil är varken död eller 1800tal, den sträcker sig mycket långt tillbaka...

Orättvisorna gjorde att underklassen strävade mot equality och kommunismen låg ju nära tillhands.
Att alltihopa blev en gröt o den s.k kommunistiska staterna blev korrupta, betyder inte att kommunsm i sig är ett korrupt system.
Håll isär saker o ting

Fattigdomens gemenskap vittrar snabbt bort så fort någon börjar vifta med dollarbuntarna. Om någon kommunism någonstans skall fungera i längden måste den startas av de rika.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 17:28 av Suresh samsara mem »

Bo

Utomordentliga lösningar båda
« Svar #91 skrivet: 21 sep-07 kl 17:30 »
Det finns stora svagheter i dina två stora skatteinnovationer, Bo. JAg talar om "försäkringen mot brott" och den resultatrelaterade skolavgiften.

De strider båda mot några grundläggande etiska/psykologiska regler som står över turerna i den ekonomiska sfären.

Brottsförsäkringar finns redan idag i form av företagsförsäkringar. Att ytterligare differentiera kostnaderna för rättsväsendet enligt dina förslag stöter på patrull, främst vad gäller risken för godtycklighet och kollektiv bestraffning. Det finns inga "riskgrupper" för brottslighet. Antingen är man en brottsling eller så är man oskyldig. Antingen är man gravid, eller så är man det inte.

Ditt förslag till skolagifter orkar jag inte ens prata om - det har dessutom så många här gjort före mig.

Det finns ett drag av dårens envishet över dig , Bo. Mycket av det du kommer med är intressant och får oförtjänt mycket kritik bara för att det innebär en form av nytänkande. Kanske är det därför du verkar var så okänslig för kritik när du börjar spåra ut ordentligt.

Vi kan ju jämföra dem med rådande ordning:

Grundskolan är i realiteten barnslaveri eftersom barnen har skolplikt med hot om polishämtning. De tvingas sitta av ett decennium av den bästa delen av sina unika och inte särskilt långa liv i lokaler där det pågår undervisningsbemödanden av lågutbildad personal med oklara befogenheter att ingripa mot mobbare och undervisningssabotörer. Barnen saknar rättsskydd mot varandra och kan saklöst misshandlas av andra icke straffmyndiga.

Istället för denna polisiära barnslaverilösning som gjord för att de välartade barnen skall bestjälas på sin självkänsla av de korkade och brutala, föreslår jag alltså istället ekonomiska styrmedel för att ge de rätta incitamenten åt samtliga aktörer: Kvinnorna får en extra anledning att välja oss empatiska och intelligenta som fäder till sina barn eftersom det ger bättre chans att få vänliga och kloka barn som drar hem pengar och snabbt klarar av sin skolgång. Barnen får starka motiv att uppföra sig väl mot de andra barnen eftersom övergrepp kostar pengar och starka motiv för att studera för att klara sina prov och dra hem kontanter och föräldrarna starka motiv för att förmå sina barn att studera och uppföra sig väl. grundskoleundervisningen kan släppas ut i den normala konkurrensutsatta ekonomin när pengarna kommer från barnens föräldrar och inte från politiker.

Rådande rättsordning är ett skämt. - Ett skämt att gråta över. Inte en våldtäkt av hundra leder till fällande dom.

De alternativa lösningar jag hört om på problemet handlar bara om drakoniska straff men förutom att de är grymma fungerar de bara på folk som är kapabla att tänka efter och begrunda riskerna att åka fast.

De lösningar jag beskriver under rubriken "På tal om brott och straff", är djupt begrundade under decennier och kan inte överträffas i människovänlighet.

De principer de strider mot, är det säkert fel på.

« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 17:41 av Bo »

Eulalia

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 21 sep-07 kl 17:32 »
Fattigdomens gemenskap vittrar snabbt bort så fort någon börjar vifta med dollarbuntarna. Om någon kommunism någonstans skall fungera i längden måste den startas av de rika.

eller snarare av dem vars värdegrund vilar på annat än ekonomi
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 17:37 av Eulalia »

Suresh

• -
« Svar #93 skrivet: 21 sep-07 kl 17:36 »
eller snarare av dem vars värdegrund vilar på annat en ekonomi

Se då bara till att välja mästare och inte luffare som dina livskamrater. ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 21 sep-07 kl 17:37 »
Se då bara till att välja mästare och inte luffare som dina livskamrater. ;)

utveckla det där?

Don Purush

• Blekinge
« Svar #95 skrivet: 21 sep-07 kl 17:38 »

sant. ;D

Don Purush

• Blekinge
« Svar #96 skrivet: 21 sep-07 kl 17:41 »
Ingen revolutuion har någonsin genomförts av underklassen.

Suresh

• -
Re:Utomordentliga lösningar båda
« Svar #97 skrivet: 21 sep-07 kl 17:45 »
Vi kan ju jämföra dem med rådande ordning:

Grundskolan är i realiteten barnslaveri eftersom barnen har skolplikt med hot om polishämtning. De tvingas sitta av ett decennium av den bästa delen av sina unika och inte särskilt långa liv i lokaler där det pågår undervisningsbemödanden av lågutbildad personal med oklara befogenheter att ingripa mot mobbare och undervisningssabotörer. Barnen saknar rättsskydd mot varandra och kan saklöst misshandlas av andra icke straffmyndiga.

Istället för denna polisiära barnslaverilösning som gjord för att de välartade barnen skall bestjälas på sin självkänsla av de korkade och brutala, föreslår jag alltså istället ekonomiska styrmedel för att ge de rätta incitamenten åt samtliga aktörer: Kvinnorna får en extra anledning att välja oss empatiska och intelligenta som fäder till sina barn eftersom det ger bättre chans att få vänliga och kloka barn som drar hem pengar och snabbt klarar av sin skolgång. Barnen får starka motiv att uppföra sig väl mot de andra barnen eftersom övergrepp kostar pengar och starka motiv för att studera för att klara sina prov och dra hem kontanter och föräldrarna starka motiv för att förmå sina barn att studera och uppföra sig väl. grundskoleundervisningen kan släppas ut i den normala konkurrensutsatta ekonomin när pengarna kommer från barnens föräldrar och inte från politiker.

Ett retoriskt knep, Bo.

Om jag föreslår massavrättningar för småbrott kan jag alltid argumentera för det genom att säga:

"Men se hur det ser ut idag? Tycker du inte att gamla tant Asta skall kunna gå säkert med sin handväska från hemmet till kyrkan på söndagarna?

Alltså - den nuvarande problembilden motiverar inte varje tänkbart lösningsförslag.

Ditt förslag om kontantbelöningar till föräldrar vars småbarn som uppvisar goda skolresultat har kritiserats tidigare av psykologiska och pedagogiska anledningar. Jag är fullkomligt övertygad om att du skulle skapa en generation mycket neurotiska skolbarn om ditt förslag  genomfördes på grundskolenivå. Men det är inte främst därför jag är emot det , utan därför att du har en så naiv inställning till vad "objektiv kunskap" är och en sådan övertro till folks hederlighet.

När skolorna i USA införde finansieringsrelaterade centralprov som gav skolorna mer resurser ju högre resultaten var började LÄRARKÅREN manipulera provresultaten. MAn uppskattar att upp till 30 % av alla provsvar var manipulerade av lärarna själva för att ge så bra resultat som möjligt.

Människan är inte dum. Ditt system skulle leda till en massiv vänskapskorruption lärare och finansiellt starka föräldrar emellan.

« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 17:52 av Suresh samsara mem »

Don Purush

• Blekinge
Re:Utomordentliga lösningar båda
« Svar #98 skrivet: 21 sep-07 kl 17:49 »

När skolorna i USA införde finansieringsrelaterade centralprov som gav skolorna mer resurser ju högre resultaten var började LÄRARKÅREN manipulera provresultaten. MAn uppskattar att upp till 30 % av alla provsvar var manipulerade av lärarna själva för att ge så bra resultat som möjligt.

liknande sak har hänt på universiteten i sverige där tillsättning av studerandeplatser är en ekonomisk kalkyl. Desto fler studenter man kan trycka in, detso mer kulor till universitetet, med följd att dagen studenter ligger på en gymnasial intellektuell nivå. :o :o :o

Suresh

• -
« Svar #99 skrivet: 21 sep-07 kl 17:50 »
utveckla det där?

Idiot: Person som ser inte igenom tillvaron och inte klarar av den
Luffare: Person som ser igenom tillvaron, men inte klarar av den        (syrsa: red anm)
Husbonde: Person som inte ser igenom tillvaron men klarar av den.   (myra: red anm)
Mästare: Person som ser igenom tillvaron och klarar av den

Rätt sexualstrategi är att bli förälskad i en Luffare, flytta tillsammans med en Husbonde och fortsätta drömma om en Mästare. ;)

« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 13:19 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser