Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkstan  (läst 20034 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Verkstan
« Svar #20 skrivet: 14 dec-08 kl 12:22 »
Det ante mig att du redan hade koll på vad som finns att tillgå på nätet. ;)
Ja den modellen av engelskt hjul verkar ju smidig.
Hammaren verkar ju inte vara alltför svår att få till heller. Dock sitter ju inte hörsleskydd i vägen när man arbetar med den. Att bygga egna verktyg/maskiner är ju alltid roligt. Själv har jag bara byggt mig en hydraulisk press på 15 ton som jag bl. a. använder till att pressa ur och i lager med.
Jag har lagt ner massor av timmar på att leta reda på bilder och filmer om diverse vertyg. ;)
För jag vill ge mina elever något meningsfullt att bygga på skolan. Som det är nu så gör vi mest övningsbitar som vi sedan slänger.
Tanken är att man skall förstå att med lite tid kan man skapa saker som andra köper. ;)
Så när jag är klar så har alla blivit smeder och alternativare och köpt sig en gård på landet. ;D

Du har ingen bild på din hydralpress?

Att inte använda hörselskydd när man använder hammaren är nog lika korkat som att skjuta sig i foten för att man har nageltrång. ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 dec-08 kl 12:53 »
Halaj!

Vi som har vårt garage har också diskuterat lite löst om att bygga ett engelst hjul.
Jag tycker att den på länken kan tänkas banga lite.
Kan man tänka sig att det kan vara bra med lite, lite svikt i bågen eller skall den bara vara så styv som möjligt?

//T

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 14 dec-08 kl 12:58 »
Halaj!

Vi som har vårt garage har också diskuterat lite löst om att bygga ett engelst hjul.
Jag tycker att den på länken kan tänkas banga lite.
Kan man tänka sig att det kan vara bra med lite, lite svikt i bågen eller skall den bara vara så styv som möjligt?

//T

Om man tittar på dom stora hjulen så är dom förstärkta för att inte svikta.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #23 skrivet: 14 dec-08 kl 18:53 »
Av denna tråd framgår allt tydligare att det viktigaste för att inreda sig en verkstad är en annan verkstad att tillverka alla grejer i.

... och villiga elever som gör jobbet!  ;)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 14 dec-08 kl 21:18 »
... och villiga elever som gör jobbet!  ;)
Tyvärr så kan jag inte använda elever till allt. ;)
Dom måste lära sig något av sakerna som dom gör till mig. Gör dom inte det, då är det bättre att jag gör det själv.
Dom måste också vara så långt fram i utbildningen att dom klarar av det. Annars så är det betydligt enklare att göra det själv.

Men om man inte har bråttom så kan man lägga in en och annan sak till en själv i utbildningen utan problem.
Sen dyker det alltid upp andra personer som vet att man kan få saker tillverkade på skolan. Så ibland tar det väldigt lång tid att få ihop saker.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #25 skrivet: 15 dec-08 kl 16:27 »
... jag är bara lite avundsjuk  :-[ vill också ha en välutrustad verkstad så att jag har verktyg och redskap för det jag vill och drömmer om att göra, men det tar lite tid (och mycket pengar  :P) att samla på sig.

Tycker det är imponerande med de som gör sina egna verktyg :)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 15 dec-08 kl 17:45 »
... jag är bara lite avundsjuk  :-[ vill också ha en välutrustad verkstad så att jag har verktyg och redskap för det jag vill och drömmer om att göra, men det tar lite tid (och mycket pengar  :P) att samla på sig.

Tycker det är imponerande med de som gör sina egna verktyg :)

Jag har inte så mycket val. ;)
Gården suger just nu varenda krona så att köpa saker till verkstaden är nästan helt uteslutet.
Jag har inte heller råd att starta upp en bil eller mc renovering. Men om man kan bygga ett engelskt hjul och en plåthammarmaskin för mindre än 1500:- tillsammans så är det okej.

Det kan kanske tyckas snålt att svarva fram luftnipplar men dom kostar ca 50:- +moms.
Så i denna låda ligger nipplar för över 1000:-

Det är nästan lika mycket som jag räknar med att det engelska hjulet och plåthammarmaskinen skall kosta.

Att jag kan bygga så billigt är att vissa saker har jag redan (elmotor, el-kontakter, elkablar mm)
Till viss del sponsrar jobbet och på andra delar har jag bra rabatter.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 15 dec-08 kl 20:41 »
Vad är ett engelskt hjul?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 15 dec-08 kl 21:52 »
Halaj!

Man formar plan plåt till dubbelkrökta ytor med den.

//T

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 15 dec-08 kl 22:13 »
Vad är ett engelskt hjul?

Man tar en plan plåt.
Klämmer den mellan dom två rullarna i det engelska hjulet. Den ena plan och den andra med en radie på.
När man drar plåten fram och tillbaka så flyttas material och plåten ändrar form.
Så här kan den plana plåten se ut efter en stund.

Eller så här.

Du kan alltså rulla fram en helt ny kaross till bilen. Från plan plåt.

« Senast ändrad: 15 dec-08 kl 22:21 av Rosten »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 15 dec-08 kl 22:31 »
Halaj!

Man formar plan plåt till dubbelkrökta ytor med den.

//T

Läst men inte förstått.

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 15 dec-08 kl 22:41 »
Läst men inte förstått.
Kolla in filmerna som jag länkat till på Youtube.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 15 dec-08 kl 23:38 »
Glömde att vi har ju en egen plåtfantom i Sverige som håller kurser i Engelskt hjul mm.
En liten film som man kan ladda hem.

http://www.lazze.se/dwnl.php?download=25&id=1

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 25 dec-08 kl 22:54 »
I går (julafton) så var vi och hämtade foder till djuren.
Då vi har en stor Citroenkombi så brukar vi köra fodret i bilen.
Men i går så gav ett hydralrör upp så bilen låg som en padda på vägen helt plötsligt.
Så idag gick jag ut till verkstan för att kolla vad som behövdes bytas.
Tyvärr så måste man köpa rören på Citroenverkstan. Så det var inte så mycket att göra åt det.
Så jag städade i verkstan och kom på att ett lysrör över arbetsbänken skulle vara bra att ha.
Så ner till lagret i logen och hittade ett som man tänder och släcker genom att dra i ett snöre.
Så här nöjd var man i kväll. ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 26 dec-08 kl 18:06 »
Oj oj Rosten...   

Önskar att min verkstad var så välstädad...    :o

Men jag tog ett ryck idag och slängde ut en bilsläp och planerade om lite grand..   
Då fick jag in 14 pallar med ved och hadde mer golvyta över...  Dom fjorton pallarna täcker dubbelt så stor yta som bilsläpet..    ?????? 

Fattar inget...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 26 dec-08 kl 23:47 »
I går (julafton) så var vi och hämtade foder till djuren.
Då vi har en stor Citroenkombi så brukar vi köra fodret i bilen.
Men i går så gav ett hydralrör upp så bilen låg som en padda på vägen helt plötsligt.
Så idag gick jag ut till verkstan för att kolla vad som behövdes bytas.
Tyvärr så måste man köpa rören på Citroenverkstan. Så det var inte så mycket att göra åt det.
Så jag städade i verkstan och kom på att ett lysrör över arbetsbänken skulle vara bra att ha.
Så ner till lagret i logen och hittade ett som man tänder och släcker genom att dra i ett snöre.
Så här nöjd var man i kväll. ;D

Kan inte du komma o städa min verkstad?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 27 dec-08 kl 00:08 »
Apropå hydraulrör på Citroën så gjorde jag en lyckad reparation i våras, på en BX som jag sålde för ett par år sedan men uppenbarligen fortfarande har serviceansvar för.

Slipade ren röret ordentligt på kanske 5 cm längd runt skadan, förtennade med stor lödkolv och vanligt elektroniklödtenn, letade på ett annat lite grövre metallrör (kommer inte ihåg om det var stål eller koppar, lödbart var det i alla fall), sågade upp det längs med och böjde ut det, förtennade på insidan, lade det sedan över skadan och vek ihop det, och lödde sedan ihop alltsammans. Det håller fortfarande tätt!

Tapio

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 27 dec-08 kl 06:13 »
på en BX som jag sålde för ett par år sedan men uppenbarligen fortfarande har serviceansvar för.

Halaj!

;D

//T

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 27 dec-08 kl 10:17 »
Apropå hydraulrör på Citroën så gjorde jag en lyckad reparation i våras, på en BX som jag sålde för ett par år sedan men uppenbarligen fortfarande har serviceansvar för.

Slipade ren röret ordentligt på kanske 5 cm längd runt skadan, förtennade med stor lödkolv och vanligt elektroniklödtenn, letade på ett annat lite grövre metallrör (kommer inte ihåg om det var stål eller koppar, lödbart var det i alla fall), sågade upp det längs med och böjde ut det, förtennade på insidan, lade det sedan över skadan och vek ihop det, och lödde sedan ihop alltsammans. Det håller fortfarande tätt!

Jag har funderat på samma sak.
Just nu skall jag åka till Biltema och kollla vilka olika kopparrör som dom har.

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 27 dec-08 kl 10:19 »
Oj oj Rosten...   

Önskar att min verkstad var så välstädad...    :o
Det är inte alltid som den ser ut så här.
Men jag försöker att bättra mig.
Jag håller på att skaffa platser till allt.
För då tror jag att det blir lättare att hålla efter den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser